Skip to content

RUT, läxhjälp och skolans grundansvar!

september 11, 2012

I inlägget Skolpolitisk läxhjälp? får Helena von Schantz till en riktigt bra diskussion om RUT läxhjälp och alla elevers rättigheter till skolans stöd. Jag har ju åsikten att RUT för läxhjälp är något lite smått positivt men att det sätter fingret på en öm punkt. Svensk skola lever inte upp till den nivå av gratis mötande av elevernas behov som de borde ha rätt till. Så här svarar jag Helena:

vilka är de som bryr sig om elevernas lärande?Ja Helena, vi är nog i grunden nästan överens. Engagerade föräldrar får inte vara en förutsättning för framgång.

Den lilla skiljelinje som finns kvar kan vara att jag ser att det finns en ganska stor grupp elever som kommer att nå framgångar med skolans insatser men att dessa inte räcker till för de riktigt stora framgångarna. En vanlig elev ska kunna bli ingenjör med skolans hjälp men med extra hjälp från släkt och läxhjälpare kanske kunna uppnå internationella framgångar.

Sen ska riktigt begåvade ungdomar kunna nå hur långt som helst och svaga nå några riktiga framgångar enbart med skolans hjälp. Det grundstöd som skolan ger alla måste vara tillräckligt högt.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. september 11, 2012 1:55 e m

    Jan,

    Som jag skrev hos Helena så är jag nog åtminstone så här till en början utan att riktigt ha granskat detaljerna negativ till att läxor ska ingå i RUT. När det kommer till läxor så har jag medvetet valt en rätt försiktig profil i debatten för att kunna samla argument. Tycker det finns bra argument både för och emot läxor. Svår fråga som kräver en del funderingar innan man sätter ner foten.

    • september 11, 2012 1:59 e m

      Du tar upp ett antal svårbedömda frågeställningar och det håller jag med om. Det finns en fråga som inte borde vara svårbedömd. Svenska elever vars föräldrar inte kan hjälpa dem borde ha rättighet till mängder av mer stöd för att kunna lyckas.

      • februari 26, 2014 4:23 e m

        I Brousseaus didaktiska kontrakt FÅR MAN INTE GE LÄXOR som inte eleven klarar på egen hand. Det var OTÄNKBART att ”vi” fysikadjunkter skulle ge läxor som inte eleven skulle ”klara” självständigt. Fysikämnet gör det ”hela” glasklart. I och med att vi ”accepterar frågan” godkänner vi den som en ”realitet”. NÄR och vilka grupper av lärare införde frågan. De accepterade frågan då fysikämnet inte längre fanns. Här ligger ”borgarskapets diskreta charm”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: