Skip to content

David mot Goliat, kommer NO försvinna från svensk skola

september 9, 2012

Nu kommer rapporterna om att vi kanske får bereda oss på att det blir en handfull elever i hela Sverige som vill bli fysik och kemilärare. Tänk att till och med innan någon har föreslagit en satsning på NO lärare så börjar mängder av andra lärarkategorier att utgjuta sig om att de är minst lika viktiga och de har lägre lön. Kampen för bättre arbetsvillkor för att locka dessa lärarkategorier kommer bli svår.

Inom skoletablissemanget på alla nivåer , skolledare, lärare, forskare så är de med NO bakgrund helt marginaliserade. Det betyder att vad vi ser är förhoppningsvis en Davids kamp mot Goliat men vi vet inte om den kommer lyckas. Det handlar inte om att ge sig på de svagare haha. Misslyckas kampen kommer fysik och kemi försvinna från svensk skola och man måste vara naiv om man ska tro att det inte skulle innebära en katastrof för vårt land.

Annonser
9 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    september 9, 2012 10:39 f m

    Katastrofen är redan här. Elevernas utbildning inom dessa ämnen har sjunkit de senaste sex eller sju åren. Två tredjedelar av lärarna i dessa ämnen har inte alls den utbildning och det kunnandet de borde ha. Det betyder att teknisk forskning och verksamhet har sjunkit kvalitativt. Sverige kommer efter andra länder mer för varje år som går.

    • september 9, 2012 12:03 e m

      Jag vill vara försiktig med att använda ordet katastrof. Det bör nog ha uppstått katastrofala effekter innan vi uttalar oss så. Än så länge orkar universitet och högskolor anpassa och förlänga sina utbildningar så att vi på något sätt får ihop det hela även om det finns många symptom på en annalkande katastrof. Det värsta är nog tyvärr ändå den inkompetens som hindrar så många att inse problemen. Gjordes kraftfulla åtgärder nu genast så skulle nog effekterna kunna hållas på en låg nivå. Det värsta är dock den stoppa huvudet i sanden attityd som breder ut sig. Minskade matematik kunskaper gör att den inte används inom mängder av områden där den skulle behövts. Minskad tillämpning av matematik göt att den känns mer abstrakt, inte att den blir det. Det dyker upp huvudlösa förslag som späder på problemet istället för att göra något åt det.

  2. september 9, 2012 11:53 f m

    Det är verkligen en katastrof! Sedan tror jag att flera andra lärargrupper skulle försvinna från skolan om näringslivet erbjöd högre löner och bättre villkor. Jag har hört talas om duktiga lärare som idag valt att arbeta på Arlanda eller till och med som konferensvärdinnor mm trots relativt dålig lön.

    • september 9, 2012 2:05 e m

      Lyckligtvis för skolan är det flera områden där näringslivet inte erbjuder lärare välbetalda alternativa karriärer. Tråkigt för lärarna men tur för Sverige.

  3. september 9, 2012 12:26 e m

    När jag talar om katastrof så syftar jag inte på några katastrofala följder som ännu inte blivit utan om tendensen, om att kvalitet och ämneskunskap har så låg status i förhållande till annat i skolan. Det kommer även i fortsättningen finnas passionerade lärare som ser en mission i det de gör, men tendensen tycker jag verkligen är en katastrof för svensk skola.

    • september 9, 2012 2:08 e m

      Inom NO området är det faktiskt risk att det bara finns ett fåtal lärare om 5-10 år. Då tänker jag prata om katastrof men än så länge är det bara en risk.

  4. Ane Håkansson permalink
    september 10, 2012 8:30 e m

    Till för några år sedan var jag ledamot i Svenska fysikersamfundets styrelse (en förening vars medlemslängd f.ö. till största delen omfattar gymnasielärare). Vid något tillfälle fick vi en remiss från en utredning som skulle ge förslag på hur fysikämnet kunde förstärkas i gymnasieskolan. Utredaren, vars namn jag har glömt eller förträngt, hade kommit på den briljanta idén att lyfta bort 50 timmar från fysiken och lägga detta på estetiska ämnen istället. Frågan är: hade man missat något i direktivet?
    Jag vill med detta inte raljera på något sätt, jag är själv engagerad i musik och många kollegor som jag känner ägnar sig åt de sköna konstarterna men det här kändes inte helt klockrent.
    I en tid då det mesta verkar handla om narcissism, självförverkligande och med en ökande trend av pseudovetenskap i samhället så är utvecklingen med allt färre lärare inom naturvetenskaperna oroande, mycket oroande.

    • september 11, 2012 6:32 f m

      Det är en konstig utveckling som skett. Det är inte så att fysik och kemi blivit mindre viktiga utan istället bygger mängder av viktiga samhällsdiskussioner på den kunskapen. Det är områden med stark utveckling som skriker efter kunniga medarbetare och ständigt producerar nya genombrott. Jag tror att skolan drabbats av ”Sour grapes” och det som är svårt att uppnå betraktas som onödigt. ”Huge mistake!”

      Jag älskar musik och bild och tror att detta kunnande är en viktig del i framtidens produkter. Estetisk verksamhet är ändå ibland ett hatat ämne. Jag tror att vi ändå måste vara medvetna om att det ska inte vara lätt det ska vara roligt och att det sköna ska ta sin avstamp i funktion för att vara riktigt lockande.

      • februari 26, 2014 4:08 e m

        Hej. Janne. Nu är jag i din blogg 2012. Är det alltid ”nyttan” som är det viktiga? Jag återkommer till mina två F. Förklara och Förutsäga. Vi ser då att fysiken skiljer sig från kemi och biologi och är mer ”grundläggande” och vi glömmer bort att kemin och delar av biologin bara är delmängder som ligger inom fysiken domäner. Då vi väljer att studera ”valenselektronerna” gör vi en förenkling och väljer att ”se” periodiska systemet på detta sätt. I spannet mellan micro och macro finns just ”människan” och begreppet ”kultur”. Newton, Gallilei och Descartes representerar ett annat spann men det glöms bort att Descartes i sin jakt på det ”sanna” studerade aritmetik och geometri och upptäckte då att det ”florerade” något under det ”barbariska namnet algebra” som han uttryckte det. Algebran är ”barbarisk” då den rensar bort allt säger allt och just därför så ”nyttig” – för tänkandets ”automatiker” som Leibniz uttryckte det. Oswald Spengler menade att Descartes ”avskaffade grekernas geometri”. För alla tre var matematiken ett ”tankeverktyg” inte för sin egen skull utan för andras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: