Skip to content

Efterlängtat

september 7, 2012

Jag citerar Jan Björklund:

895 miljoner kronor till gymnasieskolan
Den nya gymnasieskolan har nu varit igång i ganska exakt ett år. På sikt bedömer regeringen att reformerna förbättrar förutsättningarna när det gäller elevernas genomströmning och kontakter med arbetslivet och skolornas möjligheter att planera och fylla undervisningsgrupperna. En besparing på gymnasieskolan aviserades därför i fjolårets budgetproposition.

Men så här i början drabbas huvudmännen av dubbla kostnader när de har olika system igång för olika årskurser. Omställningen till det nya gymnasiet försvåras också av att elevkullarna samtidigt minskar.

För att underlätta implementeringen av Gy 2011 under de första två åren kommer regeringen i årets budgetproposition föreslå att 895 miljoner kronor förs över till kommuner och fristående huvudmän.

Regeringen har haft överläggningar med Sveriges Kommuner och Landsting som välkomnar detta tillskott.

Gymnasieskolan har utsatts för de mest tokiga sparbeting de senaste året. Nu hoppas jag att resurser för särskilt stöd tillförs, att lärartätheten ökas på alla ställen där det behövs, att lärare avlastas allt det som var för mycket och att nödvändiga IT satsningar görs skyndsamt.

15 kommentarer leave one →
  1. september 8, 2012 7:04 e m

    Jan,

    Jag håller med om att vi behöver satsa på IKT i skolan och anser att vi behöver sätta ännu större press på både regeringen och SKL i den här frågan från alla håll. För just nu hålls digitaliseringen av den svenska skolan under armarna av ett antal kommuner, ett antal eldsjälar i lärarkåren som är IKT-intresserade, IKT-intresserade elever och nätaktivister. Vår framtid som IT-nation står på spel pga av att vi har handlingsförlamade ministrar och organisationer som SKL som står och velar istället för att satsa. Statssekreteraren på utbildningsdepartementet Österberg har till Almega förklarat att det helt saknas alla former av forskning som skulle visa på positiva effekter av IKT. Bortsett från att det är fel i sak så är den här jämförelsen helt korrekt från Almega:

    http://it.almegabloggar.se/2012/08/27/en-liten-stridsvagnshistoria-mot-bakgrund-av-urs-utspel-om-it-i-klassrummen

    • september 11, 2012 1:56 e m

      Ja politikerna är mycket omoget okunniga när det gäller IKT. De diskuterar fortfarande ifall IKT är bra när frågan som ska ställas är HUR blir användning av IKT blir bra. Det är alldeles uppenbart så att med elever som missköter sina utrustningar, lärare som kan för lite för att göra något bra inom sitt ämne och nätverk som brakar samman så fort eleverna använder dem är det många skolor som fått kraftigt försämrad undervisning pga av IKT. Frågan handlar ändå om HUR vi ska ta in IKT inte om OM vi ska göra det.

      • september 11, 2012 2:48 e m

        Jan,

        Jag tror att både du och jag har kommit rätt långt i förhållande till många av våra kollegor därute och håller med om att man behöver ha god kännedom om ett redskap innan man använder det i skolan. Jag tror inte att det finns några genvägar till en digital kompetens. Den kan man bara skaffa sig om man är beredd att arbeta för att bygga upp den från grunden genom att läsa om och prova olika redskap först hemma i omfattande utsträckning och sen i mindre skala i klassrummet för att sedan utvidga skalan.

        Det är mina erfarenheter från att ha arbetat med dessa frågor en hel del under de senaste två åren utanför skolan på fritiden. Jag håller helt med om att vi behöver fundera över hur IKT ska användas i skolan. Om diskussionen är dessutom tämligen meningslös då har vi har en digital utveckling som är oerhört snabb och dessutom har läroplaner som betonar vikten av digital kompetens. Då kommer vi snabbt in i de två översta nivåerna i SAMR i form av Modification och Redefinition.

        Det är när vi börjar komma upp i frågor som hur vi ska omdefiniera lärande och hur IKT ska användas i undervisningen som vi börjar nå de intressanta frågor som borde vara kärnan i debatten. /Fredrik

      • september 11, 2012 6:24 e m

        På matematikdidaktik kursen jag var på konstaterade vi att syftet med IKT användningen alltid måste vara solklart. Det betyder att varje lektion måste kursplanemål för ämnet uppnås bättre med IKT och inför varje lektion ska man veta vilka mål lektionen handlar om och hur de uppnås på bättre sätt med IKT.

        De här ganska tuffa kraven är inte en ursäkt för att låta bli IKT utan en förutsättning för att det ska bli bra för eleven.

  2. september 12, 2012 7:47 e m

    Jan,

    Jag har satsat mycket på den sociala trend som finns på nätet och blir allt starkare. Det finns något i denna trend som verkligen har tilltalat mig och som gjort mig väldigt intresserad av hur denna sociala trend kan bli en viktig del i utvecklingen av min undervisning. Återstår att se om detta är rätt eller fel sedan. Det får framtiden utvisa.

    • september 12, 2012 7:48 e m

      ” och blir allt starkare.”. Det ska stå: ”och som blir allt starkare.”

      • september 13, 2012 8:19 f m

        Behöver inte sägas så mycket om filmen ovan. Den talar liksom för sig själv till stora delar när det kommer till IKT:s möjligheter i klassrummet!

      • september 13, 2012 10:20 f m

        Det är en härlig vision och jag eftersträvar ibland mycket av det här men jag måste påpeka elever kan drabbas av en enorm informationströtthet även när informationen kommer via häftiga animationer.

        Min ständiga fråga är också var har eleverna lugnet och tystnaden för att bearbeta allt det som de möter.

    • september 13, 2012 10:18 f m

      Att den sociala trend som finns på nätet kommer få kraftfullt genomslag är jag övertygad om att du får med mig och många andra på. Det som dock inte är självklart är på vilket sätt denna trend kommer att påverka.

      Spel som WoW är absolut mycket sociala till sin struktur men samtidigt så innehåller de starka nivågrupperande och meritvärderande inslag något som jag ser som i motsats till inkludering och hetereogena grupper. Nu finns det förstås helt andra arenor för social interaktion som också växer sig starkare så det är inte alls säkert att det är dit vi är på väg. Frågan väcks ändå kring ifall vi kan påverka utvecklingen och exakt hur den nätsociala interaktionen kommer att förändra det runt omkring.

      • september 14, 2012 4:09 e m

        Jan,

        Det är en svår fråga precis som du är inne på i form av vilken påverkan den här sociala trenden kommer att få. Jag tror vi kommer att kunna påverka utvecklingen. Inte minst kan vi påverka elevernas utveckling av den digitala kompetensen och på så sätt direkt eller indirekt beroende på lite hur man ser det påverka den sociala trenden på nätet och hur denna sedan kommer att förändra det runt omkring.

  3. september 18, 2012 7:46 f m

    Jan,

    Jag såg din kommentar hos Gertie och har gjort ett förtydligande där:

    ”Jag vill göra ett förtydligande här. Det är inte artikeln som jag vill hänvisa till med min referens utan till följande kommentar till den artikeln från Helena: ”IT är helt enkelt den senaste frälsningsläran”. Borde såhär i efterhand varit tydligare med vad det var jag egentligen hänvisade till. Hoppas att det är mer klart nu.”

    Fredrik

    • september 19, 2012 6:55 f m

      Jag har ifrågasatt Helena von Schantz kommentar på Vilka blir förlorarna i framtidens skola? men poängterar att det citerade är ryckt ur sitt sammanhang och att Helena kan ha en viktig poäng kring att vi fokuserar på teknikmöjligheterna istället för att fundera kring vilken samhällsförändring är det vi ska förbereda eleverna för.

      • september 19, 2012 8:48 f m

        Hur påverkar IKT det eleverna behöver kunna inom samhällkunskap och religion är en viktigare fråga än vilka verktyg ska vi använda i undervisningen?

      • september 19, 2012 2:05 e m

        Jan,

        Jag tycker inte att citatet var rykt ur sitt sammanhang. Däremot håller jag med om den fråga du nämner ovan är viktig och jag håller på med ett inlägg där på egen blogg.

Kommentera

