Skip to content

De tre motivationsfaktorerna

augusti 15, 2012

Inlägget Lärare flyr Malmö får mig att fundera kring de tre motivationsfaktorerna för att behålla lärare förutom lönen. Det kan vara intressant och läsa igenom dem och se om  Malmö har något att konkurrera med när grannkommunerna är bättre när det gäller lönen

  1. Syfte, ifall arbetsgivaren har en välgrundad vision så att lärare känner att de gör en viktig nytta för eleverna så motiverar det att stanna kvar.
  2. Autonomi, ifall arbetsgivaren ger lärare hög frihet att genomföra yrket på bästa sätt och möjligheter att påverka förutsättningarna så motiverar det att stanna kvar.
  3. Behärskande, ifall arbetstagaren upplever att det syns vad som är en bra arbetsinsats och känner att det går att få kontroll över resultatet så motiverar det att stanna kvar.

Malmö med företrädare som vill att eleverna ska sätt betyg på lärarna, som sågar lärare som usla och som påbörjar nästa Rosengårdsprojekt innan det tidigare är slut riskerar nog att ha svårt även på dessa tre punkter.

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. augusti 15, 2012 2:50 e m

    Just organiseras den politiska styrningen om. Från stadsdelar till centrala skolformsnämnder. Så diskussionen riskerar att vara lite förlegad. Men intressant på ett principiellt plan.

    • augusti 15, 2012 3:00 e m

      Oavsett organisation så behöver ju Malmö lyckas med de tre motivationsfaktorerna. När de gör en omorganisation är det ett utmärkt tillfälle att försöka förbättra sig så att de får behålla sina lärare. Gör de inget bra så lär däremot omorganisationen lägga sten på börda.

  2. lrradicals permalink
    augusti 15, 2012 3:14 e m

    Jag får väl då påpeka att det som egentligen avgör lärares vilja att stanna och motivation att utföra ett gott arbete är: uppdragets reella förutsättningar, om dessa är goda finns möjlighet att påverka resultat, då finns möjlighet att vara till nytta för eleven. Vad gäller behärskande så förutsätter jag att utbildade lärare behärskar sitt uppdrag, att försöka klä orden för att differentiera lön är bara att säga att JAG minsann är bättre än en ann!

    • augusti 15, 2012 8:00 e m

      Att behärska är hämtat från Dan Pinks tankar om motivation och att behärska sitt läraruppdrag är egentligen inte samma sak som att behärska sitt yrke. De reella förutsättningarna du tar upp är det avgörande för den positiva känsla som får lärare att stanna i yrket. När lärare upplever att eleverna uppträder olika pga saker utanför lärarens kontroll och när arbetsgivaren använder lärare som syndabockar tappar lärare tron på att kunna lyckas med medföljande motivationsförlust.

  3. augusti 16, 2012 7:07 e m

    Dina tre faktorer är definitivt vad som motiverar mig mest. Jag vill ha en högre lön, men det är underordnat förutsättningarna och utrymmet att göra ett riktigt bra jobb.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: