Skip to content

Superpedagogen

augusti 3, 2012

Det finns många lärare som lyckas fantastiskt med eleverna ibland men det finns fler än jag som kan bli lite trötta på ”titta hur bra det går för den, gör likadant” och efter tv-serien så blev uttrycket superpedagog något många ironiserade över. Kanske vill ni besöka någon

superpedagogen.wordpress.com är en välformulerad och bitsk blogg med en medföljande bok som ironiserar kraftfullt med svenska skolsveriges floskler.

superpedagog.wordpress.com är en mer vardagsnära trevlig blogg som dock inte missar att sätta en och annan high-score.

3 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    augusti 4, 2012 9:26 f m

    Jan! Superpedagoger finns. Jag fick (kring 1993) ett anslag (som årets bästa lärare) för att studera dem. Samtidigt fick jag forskningsanslag för att utveckla ”Elevledda, forskningsinriktade laborationer i organisk kemi.” av ”Research in Chemistry at Primarily Undergraduate Institutions”.

    Det är eleverna som vet vilka lärare som är ”superpedagoger” – självklart. Jag valde ut sex universitet + ”American Chemical Society” som jag besökte under tre veckor.

    En superpedagog får sina elever att prestera och får dem att trivas med att presterar. Jag kom till ”University of Central Florida” en lördagskväll. Jag och min värd gjorde en sväng runt skolan. Laboratoriet var fullt med elever som laborerade (Lördagskväll! I nöjesstaden Orlando!)

    Jag frågade varför de inte roade sig på lördagskvällen. ”Det finns inget roligare än att forska.” blev svaret. De andra universiteten jag studerade fungerade på samma sätt. Eleverna drev fram sin egen utveckling under diskret överinseende av en superpedagog som formade superelever. Elever som möter superpedagoger blir superintresserade.

    Skolans viktigaste uppgift måste vara att skapa intresse för studier hos eleverna.

    • augusti 4, 2012 12:08 e m

      I en viss situation med vissa förutsättningar kan många lärare vara superpedagoger. Det behövs dock omfattande förkunskaper kring samarbete hos medlemmarna för att en grupp ska kunna forska på det sätt som du beskriver. Det finns elever som fortfarande arbetar med mycket mer basala kunskaper och som varken har mognad eller kunskap för den lektionssituation du beskriver. De skulle genast känna sig helt borktomna.

      En annan elevgrupp kan behöva något helt annat och det finns säkert någon lärare som skulle kunna vara deras superpedagog genom att bygga relationer stenhårt, se till så att de äter frukost och får ordning på sina skoldagar och hittar ett innehåll som de är mogna för.

      En superpedagog i en situation och någon helt annan i en annan och de skulle inte kunna byta plats. Det finns en utopi om att alla ska passa till allt som även slår på synen på lärare. Ifall någon lärare kan göra en viss sak så ska alla kunna det. Det är denna utopi som ”superpedagogerna” ironiserar över med all rätt.

  2. Göran Tullberg permalink
    augusti 4, 2012 1:51 e m

    Självklart är det så som du säger. Min erfarenhet styr vad jag uppfattar som superpedagoger. De finns då inom de områden där jag arbetet. Hur en superpedagog i förskola eller lågstadium skulle fungera har jag ingen föreställning om.

    Men inom min erfarenhetssfär finns superpedagoger. (!! Säkert!!) Jag har fått tillfälle att studera deras sätt att arbeta och imponerats. För mig är de verkliga. Jag var där och såg dem arbeta. Jag har läst om deras arbete i facktidskrifter som t ex ”Education in Chemistry”. Deras studenter går direkt in på ”nobeluniversiteten” när de skall forskningsutbildas, och deras studenter gör också egen forskning redan de första åren.

    Dessa lärare skaper främst ett enormt intresse hos sina elever. Men självklart har de sina elever under hela veckor. Det går inte att åstadkomma det de gör med två eller tre ”veckotimmar” strödda över en vecka. Den vanliga svenska skolan kan nog inte bära ”superpedagoger”. Vår eländiga pluttefierings-skola är inte byggd så.

Kommentera

