Skip to content

Skolframgångsvägar

juni 22, 2012

Ben Levin: improvement, Not Innovation is the Key to Geater Equity och Kanada har inte bara uppnått mer jämlikhet de har uppnått bättre totalresultat. Ödmjukt och insiktsfullt visar han oss vari framgångsvägarna finns. En ren självklarhet är förstås behovet av att stärka lärarkåren på alla sätt genom autonomi, kompetensutveckling och attraktiva arbetsvillkor men samtidigt är det så få länder som tillämpar det. Åtminstone utifrån jämlikhetsperspektiv är det lika självklart att satsa mest pengar på de skolor där eleverna behöver det bäst.

Hans huvudpoäng handlar dock om frälsningslärorna som blommar upp och dör ut utan någon kvarvarande effekt. Han förklarar en tankegång om innovation som handlar om att i och för sig är idéer och uppfinningar nödvändiga men effekterna kommer av att använda idéer som oftast är andras. Välkänt resonemang för mig som arbetat med innovation men kanske ganska nytt för många. Att skapa ett klimat av ständig förbättring där redan existerande idéer fångas upp på många ställen är vägen till framgång för skolan.

Mina hjärtefrågor får en rejäl extra grund.

1. Skolforskning bör uppnå hög giltighet för sina resultat, mängden resultat är ganska ointressant då det redan finns så mycket.

2. Det utvidgade lärarkollegiet kombinerat med skolor och lärare som bara följs upp på resultat och har stor frihet att utforma verksamheten ger en enorm möjlighet till skolutveckling.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. juni 22, 2012 12:42 e m

    Skolforskningen behöver sannerligen blir bättre! En myckenhet av de studier som nu lämnar institutionerna är föga vetenskaplig. Tyvärr är bristande vetenskaplighet betecknande för
    för lärarutbildningen och även för en stor del av lärarkåren. Frälsningsläror vinner anklang
    just hos dem som inte kan vara sant kritiskt tänkande.

    • juni 22, 2012 2:54 e m

      Ja, här är vi väldigt överens!

      När det gäller den pedagogiska forskningen anger jag en alternativ väg till att lägga ner och skrota. Styr man om forskningen så att den får mer inriktning mot att systematisera, klassificera och undersöka giltigheten hos redan producerade forskningsresultat istället för att producera en mängd nytt med för låg kvalitet så slipper man minska bland de som utövar forskning.

      Lärarkåren behöver ägna mer tid åt att kritiskt granska den forskning som produceras. Det bör vara en viktig del av yrkesrollen. Lärare ska också kunna understödja forskare i deras empiriska studier, däremot blir jag bara mer och mer skeptisk till forskarskolor där varje lärare ska producera sin lilla avhandling av tveksam kvalitet.

  2. juni 22, 2012 10:53 e m

    Innovation är väl såklart i sig själv ingen slutgiltig lösning på skolans problem. Dock tror jag att den kan ha sin plats. Jag tänker mig att exempelvis Teknikprogrammet är ett exempel där tankar, praktiker och samarbeten kring innovation kan ha en bra plats att gro. Dock behöver kanske inte alla ”utsättas” för det.

    • juni 23, 2012 9:13 f m

      Jag har ju min skolvardag på just teknikprogrammet och kanske delvis därför perspektivet att innovation är något mycket centralt för eleverna. I min vardag så möter jag dock ofta eleverna med budskapet att ”exploitation gives the value not invention” och förklarar att huvuddelen av exempelvis ingenjörsyrket handlar om att använda idéer och bara en liten del om att hitta på idéer. Jag har dock tron att innovation är centralt inom många områden och att även esteter, samhällsvetare och byggare behöver insikt i nytänkandets mekanismer och att även de behöver förstå hur mycket större del som handlar om användande av idéer.

      Ben Levins tankar handlar dock om hur skolutveckling ska ske och hur skolor och lärare bör ägna sig åt innovation och han tvekar inte alls kring att förändring och förbättring är en viktig del av att bygga en bra skola även om han förespråkar en mer evolutionär väg med mycket användning av befintliga idéer och arbetssätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: