Skip to content

Jante eller något annat?

juni 21, 2012

Anne Marie Körling skriver om Det utvidgade lärarkollegiet och något om Jante! och det väcker många funderingar och kraftiga känslor hos mig.

Anne-marie jag inspireras stort av det du skriver och upplever det som så positivt kring att möta eleven, ha ett innehåll att njuta och hela tiden utveckla sig själv som lärare. Det finns dock ett område där du inte lyckas skapa den känslan alls hos mig och det är när du kommer in på jante.

Jag har mött ren skär ångest i lärares ansikten när någon kommit in med nya idéer och sen efteråt fått ägna lång tid att få en människa att må lite bättre. Denna reaktion kan inte förklaras med jante och jag tror att vi skulle behöva begripa skälen på ett annat djupare plan. Du visar stor insikt i elevernas reaktioner inför det som de inte klarar av, det vore spännande med en breddning till lärares motsvarande upplevelser. Det finns ett mycket obehagligt budskap från de styrande inom skolan att om du inte lyckas som de bästa lärarna så är du dålig och det finns absolut lärare som borde göra något annat men inte så många. Ryktet går just nu att SKL anser att bara 10% av lärarna är duktiga. Jag har flera gånger fått fly från arbetssituationer och metoder som jag känt att jag inte mäktar med, det är många skolledningar som av olika skäl inte lyckas vara speciellt lyhörda för vad deras lärare klarar av. Det känns oerhört obehagligt att betraktas som dålig för att man har begränsningar som människa.

Jag håller med om huvuddelen av ditt inlägg och blir ofta rent berusande glad av hur det utvidgade lärarkollegiet lyckas lyfta fram nya idéer, stimulera och gratulera varandra. I mitt arbetslag, på min skola upplever jag dock precis samma sak och får mängder av den stimulans jag behöver för att våga pröva nytt. Att stärka varandra är en viktig del i att skapa en skola med ständiga förbättringar och vi har så mycket bra att bygga vidare på. När lärarkåren ska lyfta så behöver vi verkligen hjälpas åt.

2 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    juni 21, 2012 9:07 f m

    SKL har förstört skolan. Bypolitikerna där är bara ute efter pengar. De dränerar skolan på kapital och skrämmer iväg lärarna. Snart har vi inga lärare kvar. Gör allt du kan för att elever och föräldrar skall veta att bypolitikerna och SKL förstör skolan. Resultaten sjunker för sjätte eller sjunde året i följd BÅDE internationellt och år för år. Politiseringen av skolan leder till att den totalförstörs.

    Det finns ett klart samband mellan kommunalisering och sjunkande trivsel, effektivitet och resultat. Vem vill bli lärare nuförtiden?

    STOPPA VÅRA GIRIGA BYPOLITIKER. DE SKALL INTE FÅ FÖRINTA SVERIGES FRAMTID! VAR INTE RÄDD! BERÄTTA SANNINGEN FÖR FOLKET!

    • juni 21, 2012 10:08 f m

      Ett viktigt sätt att berätta sanningen för vanliga svenska människor är att lyfta hur olika men ändå bra sätt lärare redan använder och att bara de gavs möjlighet att växa istället för att begränsas, behandlas nedlåtande och ibland till och med nästan utsättas för förtal av sin arbetsgivare så finns det en enorm potential. Jag rekommenderar lärartycket som en inspirationskälla.

Kommentera

