Skip to content

Jag hyllar en ”katederundervisare” ;-)

juni 7, 2012

Själv betraktar jag mig absolut inte som någon katederundervisare utan rör mig kilometervis i klassrummet, jag använder en mängd undervisningsmetoder med helt andra utgångspunkter och jag anser att LR gjorde fel när de satsade på att göra ”katederundervisning” till något fint. Ordet är alldeles för nedsmutsat av att ha använts för att dunka andra lärare i huvudet med.

Jag är däremot oerhört positiv till att lärare ska kunna vara olika och gläds åt initativet Lärartycket där lärare lyfter sina grundläggande värderingar och sitt engagemang. Jag tycker kort sagt att inlägget Jag står i katedern. Och jag är stolt över det!  är härligt fullt med berusande engagemang i eleverna och deras lärande.

7 kommentarer leave one →
  1. juni 9, 2012 9:41 e m

    Klokt uttryckt! Just att vi lärare är olika är det ju som gör det spännande. En del är grymma i katedern, andra på #flippedclassroom, andra åter på andra metoder! Det som ger bra effekt i varje klassrum ska vi fortsätta med. Därmed inte sagt att allt faktiskt är bra.

    • juni 10, 2012 1:11 e m

      Arbetsgivaren måste bli bättre på att följa upp undervisningsresultat så att de slutar att peta i hur läraren ska arbeta i klassrummet. Lärare som inte uppnår målen ska inte ha frihet att lägga upp undervisningen men de som lyckas ska det.

  2. juni 11, 2012 7:54 f m

    Jan.

    För min del försvarar jag alla lärares pedagogiska frihet och det är en linje jag tänker vara konsekvent i att driva oavsett vem som försöker lägga fram idéer om att denna ska komma att inskränkas. Därför är jag motståndare till din tanke ovan, därför är jag motståndare till Björklunds försök att återinföra katederundervisning, därför är jag motståndare till SKL:s försök att lägga sig i undervisningen. Vill ha den pedagogiska friheten inskriven i lagen så att det blir slut på alla försök att försöka inskränka vår pedagogiska frihet.

    • juni 11, 2012 8:05 f m

      Fredrik, vilken av mina tankar ovan är du motståndare till? Att vi ska tillåta många undervisningsstilar, att vi ska sluta tala om katederundervisning, att jag är positiv till Magnus Ehingers undervisning?

      Jag gläds åt att nya skollagen ger bättre garantier för den pedagogiska friheten och vill att kommande skollagar ska utvecklas ännu längre åt det hållet.

      • juni 11, 2012 8:43 f m

        Jan.

        Det är möjligt att jag misstolkat dig. Men det var detta: ”Lärare som inte uppnår målen ska inte ha frihet att lägga upp undervisningen men de som lyckas ska det.” som jag reagerade mot.

  3. juni 11, 2012 8:46 f m

    Även om tanken är god så skulle det kunna öppna upp för ett ordentligt missbruk som skulle kunna användas av arbetsgivaren för att inskränka den pedagogiska friheten rejält. Den möjligheten ska vi inte ge arbetsgivaren och dessutom anser jag att det är läraren som måste komma till insikt själv om att undervisningen inte fungerar. Att med tvång gå in och ändra lärarens sätt att undervisa på kommer leda helt fel tror jag.

    • juni 11, 2012 8:57 f m

      Rektor har idag rättighet att gå in och ändra lärares sätt att undervisa baserat på ”arbetsgivaren äger rätt att leda och fördela arbetet” . Jag kan tänka mig att stärka lärarens pedagogiska frihet men vi måste nog accepetera en gräns.

      Jag känner till en situation med en äldre lärarinna på högstadiet som fortsatte att försöka köra ”katederundervisning” fast hon tydligt misslyckades med det. Eleverna hatade henne och hon misslyckades med att skapa arbetsro i klassrummet men det viktigaste var att elevernas studieresultat blev helt urusla. Trots många år med samma situation och många diskussioner med rektor så vägrade hon att ändra på något, samarbeta, söka hjälp eller något. Jag kan inte försvara den pedagogiska friheten för lärare av detta slag, eleverna drabbas för hårt av inkompetensen.

Kommentera

