Skip to content

Ordinationsrätt är rätt men kanske inte nu

maj 29, 2012

”Förslaget är att göra lärarna en björntjänst” är lite av en replik på miljöpartiets förslag om ordinationsrätt för lärare.

Jag är positiv till ordinationsrätt, lärare kan göra pedagogiska bedömningar, och borde kunna kräva att det tillförs resurser när en elev behöver det. Först blev jag därför ledsen när Björklund och Baylan inte verkar speciellt positiva till förslaget men sen läser jag:

Med ordinationsrätt följer krav på utredning, dokumentation, uppföljning, involvering av elevvårdspersonal och slutligen risk för att behöva hantera överklaganden.

och inser med vilken självklarhet i stort sett alla kommer tycka att de extra arbetsuppgifterna är naturliga. (Jag tycker inte det i och för sig) Jag vet också hur huvudmannen tidigare hanterat tidigare öppningar för att det skulle kunna ställas krav på tillförsel av resurser. De har mött det genom att sätta specialbyråkrater på att fullständigt dränka möjligheten i administration. Området blir helt minerat med byråkrati och ingen vågar sig dit.

No comments yet

Kommentera

