Skip to content

Att verkligen möta alla är ingen elitsatsning!

maj 11, 2012

det finns kritisk trösklar i vår strävan mot himlen Jag har hävdat att vi behöver få bättre sökanden till lärarutbildningen och bättre lärare ut från den. Det går ihop med att jag tycker att huvuddelen av både befintliga och nyutexaminerade lärare är tillräckligt bra. Jag vill bara höja den genomsnittliga nivån och nivån hos de som fungerar sämst.

Det är nämligen så att när bara en tiondel lärare inte klarar sitt uppdrag innebär det att nästan alla elever får ett oacceptabelt bemötande någon gång under sin skoltid. De möter så många olika lärare.

  1. Att en liten duktig tjej eller kille som klarat alla matematikuppgifter utan fel får fortsätta att räkna likadana matematikuppgifter är oacceptabelt.
  2. Att elever som har lätt för NO upptäcker att de förstår mer fysik och kemi än sin lärare och sen på gymnasiet upptäcker vad de borde ha lärt sig är oacceptabelt.
  3. Att mängder av elever rent ut sagt hålls tillbaka med för enkla texter, för enkla grundläggande diskussioner och blir helt utan riktiga utmaningar det är oacceptabelt.

Det är många elever som hamnar i de här situationerna någon gång under sin skoltid och för det mesta är det inte frågan om några genier utan ungdomar som hade behövt lite vanlig hjälp för att nå sina mål. De behöver inte ha hög utmaning hela tiden bara de får det någorlunda frekvent. Det är ingen elitsatsning att alltid möta alla dessa elever med lärare som har tillräcklig kompetens. 

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    maj 13, 2012 8:44 f m

    Jan! Jag håller med dig på varje punkt. Det enklaste vore:

    (1) Att kräva full kompetens i ämnet som läraren undervisar i.
    (2) Låta lärarna arbeta i ämnesgrupper där de stöder varandra
    (3) Låta elever gå fram i sin egen takt utan underbetyg eller överbetyg. Bara ”målet nått”, fortsätt mot nästa mål.

    • maj 14, 2012 7:22 f m

      1. Varför har det här glömts bort.

      2. Jag har sett fördelarna med elevcentrerade arbetslag men undrar om inte skolan skulle kunna organiseras så att elevcentrerade och ämnescentrerade arbetslag skulle kunna sammanfalla och att det skulle visa sig vara det optimala.

      3. En del idéer om att bryta upp klasser och åldersindelning ser jag som orealistiska men ett betygssystem som inte låser fast mot årskurser känns som en viktig dörröppnare. Absolut att det skulle sätta belysningen på att alla ska erbjudas rätt utmaning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: