Skip to content

Bedömning för lärande

april 23, 2012

Formativ bedömning  förpackad som bedömning för lärande är verkligen trendigt och på mängder av skolor har man nu olika BFL projekt. Det är inte någon dålig ide utan underbyggt av John Hattie samt många andra men när något kommer förpackat i tonvis av förväntningar  så är det ändå lite av att se upp och förbered dig väl. Det finns garanterat någon som vill lova guld och gröna skogar för att få glida på en räkmacka och låta oss lärare göra jobbet.

Besök gärna inlägget Formativ bedömning, läs och fundera samt kanske  bidra med dina erfarenheter och länkar. Det här kan vara ett tillfälle så helt rätt för det utvidgade lärarkollegiet.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. april 24, 2012 8:26 f m

    Formativ bedömning är viktigt för elevernas lärande. Men det borde ges mer tid för bra bedömningar och vi borde få mer tid för att diskutera bedömning inom kåren. Nu en annan sak. Kommer du ihåg att jag skrev om Helsingborg deras satsning på Unikum för dokumentation? Nu visar det sig att man mycket väl kan ha gjort sig skyldig till lagbrott mot Personuppgiftslagen.

    http://hd.se/helsingborg/unikum/2012/04/24/foralder-ifragasatter-sakerheten/

    Fredrik

    • april 25, 2012 6:35 e m

      Lärare är ofta mer pålästa än byråkrater så även IT beställningar bör grundas i lärarkåren. Det hade blivit billigare men vår arbetstid ska bara regleras mer så ingen orkar med att göra något extra och dessutom lönar det sig inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: