Skip to content

Pajkastning i lönerörelsen

april 17, 2012

ja, det ser vackert men undrar om det kan sticka tillMitt inlägg Maria Stockhaus skyller på lärarna visade ju att lönedebatten gått igång (jag har inte fått något svar på min kommentar). Freddy Grip LR har ju haft en liten debatt i SvD med SKL och dess företrädare Ingela Gardner Sundström. SKL är förstås skickliga att skicka tillbaka bollen som den arbetsgivareförhandlare de är och anklaga fackföreningarna för att bromsa differentiering då de vill ha golv eller avtalad minsta genomsnittliga höjning. De bortser då från att bara de hade satsat extra pengar så att lärarna inte tappat mot alla andra grupper så hade de kunnat åstadkomma stor differentiering ändå. Nu anser jag att SKL tagit på sig en roll som är bredare än en förhandlingspart och borde agera för att långsiktigt säkra rekryteringen av lärare. Att argumentera på det här sättet samtidigt som i stort sett ingen med tillräckliga förkunskaper vill bli kemi- eller fysik- lärare på högstadiet känns med det perspektivet som rent ansvarslöst.

Annonser
8 kommentarer leave one →
  1. april 17, 2012 8:50 e m

    Jan.

    Jag tror att om vi ska vara realistiska så kommer löneökningarna hamna omkring 2,6 till 3 procent för lärarna under denna avtalsrörelse. Om man tittar tillbaka i historien så brukar industri och handelsavtalen vara bra riktmärken också för var andra avtal slutar. De har fått ca 2,6-3 procent. Det som talar för att det skulle kunna bli högre löner inom offentlig sektor i den här avtalsrörelsen är de uppror som pågår inom såväl sjukvården som i skolan för bättre löner. Om de kommer ge effekt eller inte återstår att se.

    • april 18, 2012 6:25 f m

      Ja, det är det troliga resultat, det arbetsgivarna verkar inställda på. Blir det resultatet kombinerat med ytterligare gnäll om att lydiga lärare som ändrar arbetsvillkor är duktiga lärare så anser jag att det vore lämpligt att sluta att prata om fysik och kemi undervisning på högstadiet när det inte finns någon som kan undervisa i ämnena.

  2. april 18, 2012 7:03 f m

    Jan.

    Jag tror att arbetstiderna kommer att stå i centrum också för denna avtalsrörelse. Det är inte en svår gissning med tanke på att frågan alltid kommer upp i lärarnas avtalsrörelser och media brukar vara snabba med att sätta fokus på den konflikt som brukar finnas här. Det är här jag hoppas på förbättringar för lärarna i form av mer förtroendetid. Varje timme extra förtroende tid som vi kan förhandla till oss känns viktig i det här läget. /Fredrik

    • april 18, 2012 7:04 f m

      Den extra förtroendetiden ska naturligtvis innebära att motsvarande tid tas bort från de timmar vi måste vara i skolan.

    • april 18, 2012 7:38 f m

      Jag håller med men samtidigt inser jag att lärarna fått vara på defensiven när det gäller arbetstiden i många år, där arbetsgivaren kört tufft för att för minska vår autonomi steg för steg.

      • april 18, 2012 7:39 f m

        Varför ska vi lärare få minskad autonomi när andra yrkesgrupper får mer. Det är bara så omodernt och fel.

  3. Göran Tullberg permalink
    april 18, 2012 12:04 e m

    Jan! Fredrik!

    I Södertälje har tydligen kommunen inrättat ”karärtjänster” med löner på 40 000:-. Kommunen tvingades göra något åt de dåliga resultaten bland inflyttade elever.

    http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/01/27/karriarlarare-far-minst-40000-kronor

    Det är naturligtvis det snabbaste sättet att åtgärda en lärarbrist. Det påminner om det sätt på vilket jag höjde resultaten i Afrika. Men det löser inte problemen i stort och det förstärker kontrollen uppifrån och ned d v s byråkratin.

    Jag vill som du ha en större trihet för lärarna och att byråkratin försvinner. Högre lön för alla lärare betyder visserligen att riktigt svaga lärare får oförskyllt hög lön, men det innebär också tillströmning av kunnigt folk och att de svaga lärarna konkurreras ut, vilket tar några år. Det är dock ett sundare sätt att lösa problemen och det löser alla problem.

    SKL måste skäras av från skolpengen. Den skall gå till elever och lärare inte till byråkrati!

    • april 18, 2012 12:42 e m

      Ja det känns som helt nödvändigt att inrätta något slags karriärtjänster med riktigt höga löner. Förutom att de löser akuta problem visar det på möjligheter för andra ambitiösa lärare som har slagit i lönetaket vid 30000 kronor och hitills inte sett några tecken på att det skulle löna sig att anstränga sig. Får det här tillräckligt stort genomslag kan det nog lösa skolans problem.

      Du har helt rätt i att även generella lönehöjningar kan få effekt då de ökar konkurrensen och gör att skolan får de bästa av lärarna kvar.

      Du pekar sen på finansieringen och jag håller med dig. Kommunernas och SKLs petande i undervisningen och deras olika skolfrälsare som åkte omkring med tokbudskap har försämrat skolan så det vore dubbelt värdefullt att skära bort denna byråkrati.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: