Skip to content

Maria Stockhaus skyller på lärarna!

april 13, 2012

vi lärare måste se skönheten i vår utsatta positionEn kommentar till Maria Stockhaus som ser till att Sollentuna kommer på kartan i alla lärares sinnen. Nu med ett inlägg: Att LR upprepar sig innebär inte att fler tycker samma sak där hon har de vanliga rallarsvingarna och leker farligt med sanningen men det är ju inget som upprör. LR blir allt bättre på att bita tillbaka. Det är följande citat som får mig att se rött.

Det vore också ärligt av LR att säga att lärarna är den viktigaste faktorn för elevernas kunskapsutveckling.  Det  går inte att skjuta över allt ansvar till någon annan instans.   Den enskilde läraren har också ett ansvar för hur resultaten ser ut.

mitt svar blir:

”Den enskilde läraren har också ett ansvar för hur resultaten ser ut” när det gäller de elever h*n undervisar. Att andra lärare underfungerar eller att obehöriga gör läraruppgifter är däremot helt och hållet arbetsgivarens ansvar. Arbetsgivaren har rekryteringsansvaret. Det är riktigt osjysst att pådyvla lärare ansvar för något de inte har minsta möjlighet att påverka.

Jag är mycket nyfiken på om hon bemödar sig att besvara min kommentar på hennes blogg.

Annonser
8 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    april 14, 2012 7:29 f m

    Bra Jan!

    Jag antar att Maria Stockhaus inte vet att duktiga lärare ”hoppar av” skolan, så att det numera finns avsevärt fler vakanser än utbildade lärare att fylla dem. Därför arbetar skolan med ”falska” lärare som inte kan leva upp till något ansvar.

    De har tvingts att undervisa i ämnen som de inte behärskar. Det är en SKAM för svensk skola att man använder ”falska lärare” i undervisningen. Skall lärare ta ansvar, så måste lärarna vara kompetenta i ämnet. Obehöraga skall inte tvingas in i situationer där de måste misslyckas och hånas.

    Om riksdagen utfärdar en lag som säger att endast i ämnet utbildade lärare får undervisa, så kommer två tredjedlar av svensk skola att försvinna. Två tredjedelar av våra elever får ingen utbildning i matematik, fysik, kemi och biologi. De får de egentligen inte nu heller, men skolan döljer det genom ”låtsasundervisning”. Usch fy!

  2. april 14, 2012 7:35 f m

    Jan.

    Jag vill återigen påminna om att det statliga huvudmannaskapet hade exakt samma problem som kommunerna har nu. Det vara nära att haverera mot slutet helt och hållet. Jag har nog uppfattningen att skolorna själva ska ta över ansvaret för verksamheten. För uppenbarligen så är ett politiskt huvudmannaskap (oavsett om det är statligt eller kommunalt) dysfunktionellt. Sen kan vi börja etablera mer och mer samarbete mellan skolor. För mig känns huvudmannaskapet som det ser ut nu som ett koncept från en förlegad tid. Vi måste tänka nytt och utanför ramarna för att kunna lösa skolans problem. Det gäller även huvudmannaskapet!

    • april 14, 2012 7:38 f m

      Den pedagogiska friheten för lärare måste öka och politikernas och byråkraternas makt över svensk skola måste minska. Läraren är den som har den pedagogiska kompetensen, inte en massa politiker och okunniga byråkrater. Sen ska man sätta upp ramarna i form av nationella styrdokument och skollagen. Men mer än så ska inte politiker och byråkrater lägga sig i.

    • april 14, 2012 9:41 f m

      Du inser förstås att jag inte tar ställning till huvudmannaskapet, jag är inte säker. Det jag är säker på är att SKL har en rent osannolik förmåga att locka till sig personer som är rent skadliga för skolan med sin negativa inställning till lärare. Kunde kommunerna kanske göra sig av med SKL?

      Innan skolan kommunaliserades fanns det stora problem för målsättningar kring resultat och kostnader gick inte ihop och eftersom inte målen var tydliga blev styrningen därefter. Istället för att analysera var konflikterna fanns så startade SKL den stora sopa under mattan och skylla på lärarna kampanjen. Det är dags att lyfta på mattan nu. Att skylla på lärarna för att få vill bli lärare är lika dumt som att skälla på de elever som kom till lektionen när resten skolkar.

  3. Göran Tullberg permalink
    april 14, 2012 8:35 f m

    Fredrik! Jag håller med dig! Skollagar och skolans mål samt skolpengen måste riksdag och regering stå för, men själva undervisningen måste lärarna ha full frihet att utforma.

    Men politiker fordrar att lärarnas undervisning kontrolleras och att skolpengen inte försnillas. Kontrollen sköts bäst av ett litet råd av föräldrar, elever, lärare och någon politiker på varje skola. En förälder, en elev, en lärare och en politiker blir fyra som alla ser till att undervisningen går just till och pengarna går till utbildning.

    Skolorna kan ägas av lärare, föräldrar och elever. Det finns redan skolor som ägs av lärare och skolor som ägs av föräldrar eller elever.

    Det bryter byråkratin. Har du bättre idéer Fredrik?

  4. april 14, 2012 11:56 f m

    Jan.

    Vi kanske ska ta bort organisationen SKL och verkligen föra ut huvudmannaskapet till de olika kommunerna istället. Norge har vad jag kan förstå detta systemet och därifrån hör man inte alls samma debatt som vi har i Sverige. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

  5. april 16, 2012 4:13 e m

    Ska vi lärare ges skulden och ansvaret måste vi först få resurserna och friheten. Så länge vi bara gör som vi är tillsagda är ansvaret hos den som sköter ordergivningen.

Trackbacks

  1. Pajkastning i lönerörelsen « Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: