Skip to content

Hemliga förhandlingar om vår undervisning

mars 23, 2012

En gammal debattartikel Flumpedagogik villkor för lönelyft väcker en aktuell fråga om vilka som ska in och styra hur lärare undervisar. I hemliga former diskuterades undervisningsmetoder, elevbemötande och sen skulle det in i avtalet för att kunna premiera lydiga lärare. Det här gjordes även på den statliga tiden när den Nya matematiken innebar att abstrakta begrepp skulle drabba lågstadieelever men då var det ändå inte hemligstämplat och i dagens samhälle hade internet möjliggjort granskning så det inte hade varit möjligt att genomföra. Det är därför oerhört obehagligt att SKL inte är öppet för granskning utan vi upptäcker att efter ett SKL möte så kommer det underliga budskap från skolledning.

Det är faktiskt vi lärare som vet mest om hur vi får bra resultat av vår undervisning.

Annonser
8 kommentarer leave one →
  1. Zvirre permalink
    mars 23, 2012 11:37 f m

    Apropå¨pedagogik: Har ni sett hur en professor i pedagogik (Ulla Runesson) har skämt ut sig? Kolla in Törestads blogg ”Kritisk insyn” torestad.blogspot.com
    Man baxnar! Vilket förakt för kritik och kritiker! Är detta typiskt inom pedagogikbranschen, säg?

    • mars 23, 2012 12:13 e m

      Enligt min erfarenhet är det inte typiskt?

    • mars 23, 2012 12:36 e m

      Detta är något som förekommer inom flera forskningsgrenar och det är tveksamt om det går att påstå ens att det är vanligare bland pedagoger.

      Min poäng ovan är att ifall man har en överdrivet stark arbetsgivarpart SKL som är intresserad av att driva igenom olika undervisningsmetoder så kan dåliga forskningsresultat få orimligt stort fotfäste. Ifall dessutom den avgörande diskussionen om undervisningsmetoder sker i hemlighet är risken riktigt stor att det är just avarterna som blir synliga i svenska skolan. Öppenhet och kritisk granskning är som syre till för bra idéer.

  2. mars 23, 2012 3:16 e m

    SKL ska omfattas av offentlighetsprincipen och man bör överväga om inte denna också ska omfatta friskolorna. Den här striden måste vi enligt mitt sätt att se det ta oavsett om SKL blir kvar som huvudman eller inte. För det handlar inte om huvudmannaskapet för skolan utan om fundamenta i vår demokrati.

    • mars 23, 2012 3:28 e m

      Finland demonstrerar att man kan ha kommunen som huvudman utan att släppa loss en organisation som SKL med mycket tveksam demokratisk position. Att rensa upp i den härvan är en demokratifråga större än skolan trots att jag tycker att skolan är det viktigaste som finns för samhällets fortbestånd.

  3. mars 23, 2012 9:52 e m

    Jan.

    Vi diskuterade huvudmannaskapet på Twitter och du tog upp Reepalu som är kommunal råd i Malmö. Han har nu lyckats med ännu en fadäs och virrar för närvarande rundor i pressen. Han hävdade för en liten tid sedan att Judiska församlingen var infiltrerade av Sverigedemokraterna offentligt i pressen. Efter att Judiska församlingen gått i taket över Reepalus uttalande så tog han tillbaka uttalandet. Men då var det lite sent.

    Efter en mycket skarpt formulerat brev från Judiska församlingen till Socialdemokraterna centralt har man från partiledningen nu tvingats bjuda in Judiska församlingen till ett akut krismöte kan man ana med anledning av vad Reepalu har lyckats kläcka ur sig. Hur många grodor ska han få kläcka ur sig innan partiet centralt inser att han är en belastning och ger honom sparken? För han lär knappast förstå att det är tid att avgå själv.

    Frekar06

    • mars 24, 2012 7:10 f m

      Herr Reepalu visar genom helt besinningslösa uttalanden att han är helt borta i sin politiska analys. Att skolan i Malmö fungerar uselt och att SKL gjorde mängder av tokigheter när han var tongivande där kan man inte veta säkert orsaken till. Jag gissar med stor styrka att Reepalu ställt till med mycket skit i hemlighet.

  4. Göran Tullberg permalink
    mars 24, 2012 8:33 f m

    PEKA PÅ BOVEN!

    Jag citerar från :”Flumpedagogik…”:

    ”Det är inte Kommunförbundets sak att i fackliga förhandlingar bestämma målen för den
    svenska skolans utveckling. Därför tycker vi det är angeläget att uppläggningen och innehållet diskuteras offentligt.” (Slut citat)

    Vad som slår mig är uttrycket ”innehållet diskuteras offentligt”. Ett sätt att ”diskutera offentligt” är at ta upp frågor om undervisningen med elever och föräldrar vid de möten läraren normalt har. Lärarens uppgift är att lära och om han lär ut varför trivsel och resultat försämras på grund av skolans dålig organisation och att kommunförbundets sätt att plundra skolan på pengar.

    Låt oss aktivera elever och föräldrar. Ta reda på hur pengar förts över från skolan till kommunpolitiker och byråkrati. LR vet! Det drabbar elever via sämre lokaler, mögel, större klasser, sämre lärarprestationer beroende på dålig organisation där elever och lärare träffas sporadiskt. Lärarna får ingen tid för samarbete med elever som tvingas byta lärare och ämnen ständigt under veckan. 19 olika ämnen, 14 olika lärare under veckan och ständigt springande från det ena till det andra.

    NI ALLA skall ha klart för er att den som står för fadäserna SKALL PEKAS UT. Ni skall peka ut kommunledningen för att plundra skolan, för att ha en urusel organisation och för att överbyråkratisera och sätta konsten att lära på undantag (Därav alla ”onödiga” underbetyg.)

    PEKA UT BOVEN VARJE DAG ELLER MINST VARJE VECKA. DET ÄR OFFENTLIG DISKUSSION.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: