Skip to content

Jag fortsätter att hoppas

mars 19, 2012

Min förhoppning om någon med riktigt starkt engagemang för att forska kring själva lärandet tolkades av några kommentatorer som ett angrepp på etisk forskning etc. Själva lärandet och vilka vägar till det som finns känns så centralt och viktigt oavsett ideologi, det känns som något det går att drömma om gemensamt och få en paus mitt emellan revir och polarisering. Kan vi bli många som drömmer så tror jag att det kan vara ett sätt för drömmen att bli sann.

5 kommentarer leave one →
  1. mars 19, 2012 10:00 f m

    Nej, jag tolkade inte att det var ett angrepp på etisk forskning. Men dina kommentarer avslöjade att du inte anser att den är speciellt viktig.

    • mars 19, 2012 10:03 f m

      Många barn och elever blir otroligt illa behandlade i god tro hos utövarna att de gör rätt. Det har betydelse för lärandet i allra högsta grad. Men, jag kan inte övertyga dig, så jag släpper det.

    • mars 19, 2012 10:34 f m

      Ja, du har rätt i att jag anser att en del annan forskning är mer överlevnadsmässigt akut än etikforskningen. Barn och elever blir oerhört mycket bättre behandlade nu än tidigare och jag är självklar förespråkare av att enbart ha behöriga lärare för då bör dessa åtminstone haft möjlighet att skaffa sig grundläggande kunskap om bemötande och värdegrund. Det känns som en viktig del i bygget av en bättre skola men faktiskt inte det område där Sverige faller gentemot konkurrentländerna.

      En intressant aspekt är etikforskningens stora dilemma. Länder som fått alltför mycket fokus på dessa mjuka frågor har snabbt blivit erövrade eller utkonkurrerade om och om igen under historiens lopp. Den arabiska våren hade inte varit möjlig utan västvärldens krigsmakter som höll Khadaffis stridsflygplan på marken etc. Ett för stort fokus på etik, innebär etikens död.

    • mars 19, 2012 11:00 f m

      Jo, men jag menar inte att etiken skall vara dominerande. Och visst skulle man kunna dra slutsatsen att eleverna blir oerhört mycket bättre behandlade, men det beror ju på hur man ser det. De agas inte längre, nej, men fortfarande finns mycket som skulle vara straffbart om det riktades mot vuxna. Och det är sådant man uppfattar vara ett riktigt handlande och bemötande.

      Det behövs mer forskning och att den faktiskt ses som viktig och inte bara som ett ämne med mjuka frågor. Och om det nu är så, kanske dessa mjuka frågor behöver få lite större utrymme än vad de har idag.

  2. mars 19, 2012 2:21 e m

    Jag tror det är viktigt med etikforskning. Jag har själv arbetat mycket praktiskt med etik i drygt tio år, då jag var medlem i dåvarande HSFR:s etikkommitté. Inom forskningsetik
    dominerade då filisofer och jurister. De senares inblandning var mycket olycklig eftersom
    Datainspektionen var mycket negativt inställd till forskning (de beslutande på DI är nästan uteslutande jurister). Forskning av filosofer och psykologer är mycket viktig.

    Men viktigare ändå är att skolforskningen blir skoltillvänd, Detta har jag tjatat om länge.
    Den nuvarande forskningen är antingen så inriktad på intervjuer med få personer eller
    postmodernistiskt snårig a la Kristeva att intet gott för lärare kan utvinnas ur den. De forskarskolor som nu har startats ute i landet är en ren katastrof. Där bär bl.a Tomas Kroksmark i Jönköping och Ingrid Carlberg i Stockholm ett stort ansvar.

Kommentera

