Skip to content

Dags för svenskt skolforskningsgenombrott

mars 18, 2012

Det var nu länge sedan Ference Marton gjorde banbrytande forskning i Göteborg och ännu längre sen någon annan svensk forskare gjorde det. Det är nu länge sedan vi fick något annat än små kulturella perspektiv och ett och annat projekt där lite spridda rön paketeras ihop. Kan det finnas någon som sitter och tänker riktigt nytt vars resultat bara väntar på att bli synlggjorda. Några som inte bara tittar på en ideologisk vägvisare och försöker bevisa dessa åsikter.

24 kommentarer leave one →
  1. mars 18, 2012 10:09 f m

    Vet du … jag kommer aldrig göra något genombrott, men jag satt igår och funderade på om jag verkligen skall fortsätta med min forskning om etiken inom skola och lärarutbildning. Är det någon som är intresserad och har en sådan forskning någon plats om nuvarande utbildningspolitiker får fortsätta sin linje. Nu handlar det ju mest om resultat och om kunskapsskolan.

    Kanske det inte finns någon grogrund för skolforskningen utom den som stödjer nuvarande utbildningspolitik. Av detta sker inga genombrott? Bara en fortsättning på det gamla som var före det som var innan det gamla kom tillbaka:

  2. mars 18, 2012 11:23 f m

    Etiken är en central del av den demokratiska värdegrunden. Den måste vi oavsett vad vissa debattörer försöker få det till få med oss omfattande kännedom om från lärarutbildningen. Etik och moral är dessutom en del av Religions ämnet som är ett av mina ämnen. Om man försöker rubba detta från regeringen så är det tid att stänga ner regeringen. För då agerar den odemokratiskt. Det kommer alltid finnas plats för forskning inom etik och moral. Vi har inte för mycket etik och moral i lärarutbildningen utan för lite. Den behöver öka med andra ord!

    • mars 18, 2012 1:20 e m

      Jo, så ser jag det också, men det klimat som råder just nu uppmuntrar inte en fri forskning. Jag har aldrig under alla år som forskare och lärarutbildare haft en känsla av att det jag gör är meningslöst, trots att jag inte nått några som helst framgångar med att få Platons rykte att bli bättre. Det är något i sättet att tala om utbildning numera som får en tappa modet. Och även om jag inte tillhör den typ av forskare som gör genombrott är det inte bra att man som forskare gör det. Det är genom att uppmuntra alla typer av forskning som ett genombrott kan ske. För man vet aldrig vad forskning i ämnen som man inte tror har med andra områden att göra, kan leda till.

  3. mars 18, 2012 1:36 e m

    Jag vill inte slänga ut etiken vare sig från forskningen eller religionsämnet. Den är absolut viktig för framtiden. Däremot så ser jag inte kunskap om etik som något som gör att vi får mat på bordet. Regeringen vill heller inte ta bort etikforskningen bara den absolut nödvändiga forskningen får utrymme nog. I samma anda så drömmer jag om genombrott för lärande så att vi får bättre möjligheter att klara våra grundläggande behov i första hand.

    • mars 18, 2012 1:43 e m

      Jag behöver väl inte säga att lärande och etik hör ihop.

      Min poäng var att om man snävar in för mycket från makthåll blir det mer än man tror som snävas in. Det är ungefär som när man säger till en i klassen att vara tyst, så tar alla andra åt sig det också. Till slut blir alla tysta.

      Forskningen skall vara fri!

      • mars 18, 2012 2:41 e m

        Håller absolut med Monika om att forskningen ska vara fri. Att inskränka den akademiska friheten är inte acceptabelt någonstans. Den regering som försöker med det kommer jag aktivt att arbeta för att fälla.

    • mars 18, 2012 2:38 e m

      Jan.

      Vad menar du med ”nödvändig forskning” inom lärarutbildningen? Kan du vara mer specifik kring vilken forskning du menar är ”nödvändig forskning”?

    • mars 18, 2012 5:15 e m

      Forskningen ska vara fri men det betyder inte att svenska folket ska betala lönen för alla som kallar sig forskare. Med nödvändig forskning menar jag den forskning som gör att Sverige behäller sin konkurrenskraft så att jag även i framtiden som pensionär kan få tomat på frukoatmackan. Tyvärr tror jag etikområdet har nästan inget marknadsvärde och hänvisad till de pengar som blir över från andra områden.

      Jag tror inte att en restriktivare hållning till pengar utöver till de mest centrala områdena skulle få speciellt begränsande effekter. Det finns en sådan naturlig drivkraft att hitta bredare frågeställningar när man letar nytt. Ibland behöver också ett forskningsområde tuffare krav för att tänka riktigt nytt, komma tillbaka med argument och idéer. Den nuvarande regeringen har påbörjat en nödvändig storsatsning mot medicinsk forskning, ifall något område med svaga resultat fick dra ner är det ändå värt att våga satsa mot framtiden.

      • mars 18, 2012 5:45 e m

        Ja, om det överhuvudtaget blir något över. Jag räknar inte med att få några anslag oavsett regering eller forskningspolitik. Det hoppet övergav jag för många många år sen. Söker ibland bara för att visa att jag existerar. Men modet Jan, det vill jag ha kvar. Känslan av att det jag gör är viktigt. För, en sak är säker – när man börjar att gräva i och få ta del av berättelser hur vi i organiserad form behandlar våra barn och elever i tron att det är rätt det vi gör, upptäcker man att mycket är inte endast etiskt ohållbart utan kan faktiskt vara rent oetiskt.

        Det kostar också i ett både kort och långt perspektiv. Så, om vi vill ha tomat på mackan, kanske vi skall tänka utanför ramarna och inse vinsterna med forskning i etik.

      • mars 18, 2012 6:02 e m

        Och vad menar du med … ….betala lönen för alla som kallar sig forskare

        Alla som har en doktorsexamen har rätten att kalla sig forskare. Gäller inte den heller längre?

  4. mars 18, 2012 6:44 e m

    Jan

    Din kommentar fick mig fundersam då det i stort sätt bara verkar vara marknadsvärde som är av intresse för din del när det kommer till vilken forskning vi ska satsa på. Det känns som om det finns tendenser till likheter med det resonemang som Svenskt näringsliv trodde att man kunde föra kring sänkta studiemedel för humaniora. Det finns helt andra värden också i ett samhälle som är oerhört centrala för att det ska funka och fortsätta kunna vara ett demokratiskt sådant. Dit hör definitivt etik och moral som handlar om hur vi bemöter varandra.

    Det handlar om sådant som medmänsklighet och medkänsla med andra som har det svårt. Sådana värden har inte något så kallat marknadsvärde, men är ovärderliga för att vi ska ha ett fungerande demokratiskt samhälle. Är inte forskning om sådana värden som är helt avgörande för att vi ska ha ett fungerande demokratiskt samhälle värdefull? Är det sådan forskning som ska bli ”hänvisad till de pengar som blir över från andra områden”? På den första frågan är mitt svar att sådan forskning är väldigt värdefull. På den andra frågan är mitt svar att det vore direkt skadligt för det här landet att sådan forskning blir ”hänvisad till de pengar som blir över från andra områden”.

    Utvecklar detta resonemang vidare i mitt eget inlägg på min blogg här:

    http://frekar12.wordpress.com/2012/03/18/forskning-for-marknaden/

    Frekar06

    • mars 18, 2012 8:03 e m

      Ja Fredrik … Jag brukar tänka så här. Om man inte kan se vinsterna rent mänskligt, kan man se de ekonomiska vinsterna. Man kan ju fråga sig hur många som blir sjuka på grund av att de inte behandlats på ett etiskt sätt. Hur många som farit illa av att som elev blivit behandlad på ett sätt som är straffbart när det gäller vuxna, om de blir det. Att ensidigt satsa på medicin är kanske inte världens bästa lösning rent ekonomiskt.

      • mars 19, 2012 6:19 f m

        Jag måste nog hävda att inkompetens är ett mycket värre problem både inom skola och sjukvård. Patienter dör och elever far illa och inte för att läkare och lärare vill illa utan för att de inte kan bättre.

      • mars 19, 2012 9:57 f m

        Men, en del av inkompetensen kan ju handla av att man inte behandlar andra på ett etiskt sätt. Därför att man inte ser etik som något man prioriterar.

      • mars 19, 2012 10:40 f m

        Ja men jag ser verkligen att stora delar av inkompetensen handlar om att inte kunna operera, diagnosticera, lära ut, osv. Jag upplever att lärare som kränker elever ofta gör det i den pressade situation som uppstår efter att de misslyckats med sin undervisning. En lärare som lyckats möta alla elever i deras lärande hamnar aldrig i den konflikt som leder till ömsesidiga kränkningar.

      • mars 19, 2012 11:06 f m

        Inte bara när läraren känner sig pressade. Det saknas etisk kunskap och speciellt en medvetenhet om vilken etik man själv utgår från ganska genomgående. Det bidrar till att man inte reflekterar, man handlar i god tro. Därför att det alltid har varit på ett speciellt sätt. Man har alltid handlat på samma sätt.

      • mars 19, 2012 11:11 f m

        Absolut att den etik man själv utgår från påverkar bemötandet av eleven men samtidigt så är frågan vilken etik som är den rätta. Det får ju inte bli så att vi betraktar alla som har annan etisk utgångspunkt än ens egen som att de kan för lite. I skolans värld är det också väldigt tydligt att vissa elever kan uppleva en lärare som rättvis och ett moraliskt föredöme medan andra har den motsatta uppfattningen. Det handlar om hur väl ens värdegrunder passar ihop.

  5. mars 18, 2012 10:21 e m

    Även stater behöver tänka på cash-flow dvs se till att de överlever i konkurrensen och inte sätter sig i skuld så andra tar över. Det betyder att vissa saker måste göras i första hand och det är nog väldigt bra att etisk forskning får första hands känslan för de dilemman och prioriteringar som är nödvändiga att hantera för att överleva som stat/företag/individ. Detta bör vara en naturlig grundfråga för just etisk forskning. Vi är ju inte speciellt betjänta av utopier utan måste förhålla oss till den stegvisa utveckling som är möjlig.

    Det här inlägget var inte menat som ett angrepp på etisk forskning och är fortfarande inte detta för även om jag påpekat ett antal nödvändiga prioriteringar så var min grundansats en förhoppning om ett genombrott för lärande så att vi kunde komma in i en god spiral av både djupare och bredare forskning.

    • mars 19, 2012 9:59 f m

      Jo, men du tycks acceptera att etisk forskning får pengar som blir över… när de viktiga områdena fått sitt.

      • mars 19, 2012 10:37 f m

        Ja, det ser jag som en naturlag för vi måste börja med att skaffa oss resurserna innan vi börjar använda dem.

      • mars 19, 2012 11:02 f m

        Ja, jo … vad brukar man säga när man blir svarslös:

        Inga kommentarer!

  6. mars 19, 2012 1:10 e m

    Jan

    Det får ju inte bli så att vi betraktar alla som har annan etisk utgångspunkt än ens egen som att de kan för lite.

    Så blir det ofta när den etiska medvetenheten inte finns i den grad som skulle behövas genomgående. Det gäller att känna till att det etiska inte är det enklaste att avgöra. Och att man många gånger måste följa den etik som finns i värdegrunden oavsett om den kolliderar med sin egen. Det är viktigt för lärare att faktiskt ha den kunskapen.

    Tack och lov har vi en kurs i Etik och yrkesetik och etiska dilemman … på nygamla lärarutbildningen. Och min erfarenhet är att många dörrar öppnas för studenterna.

    • mars 19, 2012 4:20 e m

      Den del av min lärarutbildning som handlade om den gemensamma värdegrunden ser jag som oerhört central.

    • mars 19, 2012 7:32 e m

      Absolut, men tyvärr följs den inte alltid! Det är snarare den traditionella som gör det eller ens egen privata värdegrund.

Kommentera

