Skip to content

Den onda cirkeln

mars 8, 2012

Läraryrket är världens härligaste, arbetsamt men eleverna lyfter en. Det är dock intressant att fundera på vad som händer när det råkar bli för mycket. Då eleverna upplever en lärare som inte hinner med och helt naturligt blir oroliga och frustrerade för egen del. Då förändras uppdraget och det blir uppförsbacke där inte eleverna ger av sin glädje utan lägger över helt andra känslor. Det är som att hamna i oändlig storm. Uppdraget har blivit 10 gånger svårare och det var redan svårt. Den onda cirkeln har slagit till!

20120308-072335.jpg

Annonser
9 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    mars 8, 2012 9:26 f m

    Du har rätt! Lärare skall inte behöva springa från en klass till en annan var fyrtionde minut och inte tvingas undervisa i ämnen som inte är ”de egna”. Det ger utsatthet och oordning.

    Lärare skall kunna ha egna lokaler, egna elever som är hans eller hennes hela dagar veckor i följd, självklart egna tjänsterum och samarbete med kollegor i samma ämnen som trivs ihop. Läraren skall leda verksamheten i lärosalarna helt och fullt, ha det fulla ansvaret och en lön som svarar mot det stora ansvaret.

    Ett ämne eller en grupp av besläktade ämnen med få lärare och få elever bildar en fristående ”ämnesskola”. Det garanterar närhet, trivsel och ordning.

    Varenda lärare måste kräva att alla kommunpolitiker avstängs från den verksamhet de så grovt missskött och att de inte får en enda krona av ”skolpengen”. Vi behöver inga rektorer varken som pedagogiska ledare, administratörer eller bestraffare av elever.

    Att en rektor skall vara pedagogisk ledare är löjligt. H*n kan ingenting och är inte ens där. Rektor har ingen administrativ utbildning. De kommuner som centraliserat administrationen för samtliga skolor – förskolor, gymnasier, hjälpskolor o s v till en enhet under en utbildad och kunnig administratör har fått en verkligt fungerande administration till lägre pris.

    För att ta hand om barn med problem har vi kuratorer, psykologer, läkare och polis. Kompetent folk. Att låta en okunnig rektor hjälpa ungdomar som behöver både läkemedel och psykologer är helt sjukt.

    Skolan skall vara lärande, inte ett fält för byråkrater i sju eller åtta lager ovanpå varandra som alla bara vill bestämma och trycka ned lärare och elever. Nu har det visat sig att kommunpampar struntar i de mål sveriges riksdag satt för skolan och infört lättare mål som ger sämre kunskaper. De förfuskar skolans kvalitet!

  2. mars 8, 2012 9:58 f m

    Jan, intressant att se vilka metaforer du använder när du beskriver skolan i kris: uppförsbacke, storm och så en ond cirkel som slår till. Låter verkligen som en jobbig resa!

    • mars 8, 2012 10:35 f m

      De som går in i väggen är ”vanliga, ibland jagsvaga individer” och det kanske är så att en utomstående tycker att de inte har mycket att gnälla om. Själva kan de verkligen uppleva sin situation som ”uppförsbacke, storm och så en ond cirkel som slår till”. Jag som bara nosat på utmattningsdepression och lyckats fly när det blivit för tungt får väl nöja mig med ”uppförsbacke, kuling och så en ond cirkel som slår till.

  3. Göran Tullberg permalink
    mars 9, 2012 2:29 e m

    Bertil! Vad jag förstår har lärarna förlorat lön och inflytande.

    Stämmer det? Och är inte redan det en anledning och tappa något av gaisten?

    Sedan finns det uppförsbackar i form av att lärare tvingas undervisa i ämnen de inte behärskar för att en rektor måste ”fylla schemat”. Jag har en dotter som är lärare. Nu har hon bara biologi, vilket är hennes ämne, men som ny fick hon ”ta” vilka konstiga ämnen hon än pådyvlades.

    Numera kan rektor tydligen ge lärare uppgifter att föra protokoll, som egentligen är hans men uppgift, men som inte har med lärarens undervisning att göra. Har jag missförstått?

    För mig som uppleft en annan bättre skola är debacklet uppenbart och det stöds av OECD-statistik. Skolan ÄR INNE I EN OND CIRKEL! Lärarna förtrycks av bland andra rektorer.

    • mars 9, 2012 3:21 e m

      Som jag sagt så länge: skolan är i allvarlig kris. Se de senaste inläggen på min blogg!
      Rektorer tillskrivs del maktlöshet dels en förtryckarmentalitet. Något måste vara fel.

      • mars 9, 2012 3:25 e m

        Ja det enda vi vet med säkerhet är att SKL inte är något bra för skolan. De borde bort från rorkulten snarast. 😉

  4. Zvirre permalink
    mars 9, 2012 9:06 e m

    Ja, kräv återförstatligande nu! (Och jag är besviken på fackförbunden. Vad gör de?!)
    Kanske, kanske kan lärarlegitimationen i alla fall hindra samvetslösa rektorer att kräva kvackeritjänstgöring av sina lärare för att ”fylla schemat”. Den däringa Björklund kanske ente ä så pjåki i alle fall? 🙂

  5. Göran Tullberg permalink
    mars 11, 2012 10:48 f m

    Bertil!

    Rektor fyller schemapositioner. Fattas det mattelärare i någon position så fylls den på med stackare som ingen matte kan. Det har alltid varit ett tvång som drabbat hårt.

    Hela syspemet där behov och tillgång på olika slags lärare inte stämmer och där en och samma lärare inte kan befinna sig i två olika positioner samtidigt måste bort. vi kan inte ha en skola där upptill hälften av lärarna undervisar i ”fel” ämnen.

    Biologilärare skall undervisa i biologi, matematiklärare i matematik o s v. Det kan enklast klaras av om en skola undervisa i ett ämne (eller två närliggande). Byt mastodontskolor mot ämnesskolor och låt en erfaren lärare bli pedagogisk ledare.

    Nu är furirer eller förskollärare rektorer i gymnasier. Vad har de där att göra? Lärare och elever behöver dem inte.

Trackbacks

  1. Debatten om skolan « Fredriks blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: