Skip to content

Hur får vi duktiga lärare till världens viktigaste jobb?

februari 27, 2012

Johan Kant skriver Vem vill jobba i skolan? och sätter upp 7 punkter för att vända utvecklingen rätt. Jag vill förenkla till att det behövs uppföljning av kunskapsuppdraget och belöningar för de som lyckas med just precis det, inget annat, och kommenterar så här hos Johan:

Jag tycker man kan sammanfatta det som behöver göras i följande. Vi behöver följa upp kunskapsinhämtande på alla nivåer och göra det lönsamt att prioritera det. I skolsystemet måste alla ha koll på nivån de har ansvar för, lärarna måste veta hur eleverna ligger i förhållande till målen, skolledning måste veta lärarnas effektivitet när det gäller att ge eleverna kunskaper, och huvudmannen ska veta att vilka skolor som är effektiva verksamheter för elevens lärande. Kunskaper kommer att löna sig för eleverna men för övriga nivåer är det också viktigt att det lönar sig att lyckas väl.

Dina förslag är bra men det är exempelvis bra att veta varför vi vill förstatliga så att vi genomför det på rätt sätt. Det är viktigt att inse att om uppföljning på de olika nivåerna och belöningssystem fungerar så behövs inte nationella prov långt ner i åldrarna. Det är viktigt att vi inser att IUP:n är klumpig administration men att lärare måste känna till elevens utveckling och ha en plan för den.

Visst behövs det uppföljning av kunskapsuppdraget och belöningar för de som lyckas med det?

16 kommentarer leave one →
  1. februari 27, 2012 10:45 f m

    Under ideala förhållanden skulle ditt förslag vara utmärkt!

    • februari 27, 2012 11:32 f m

      Mitt förslag är bara en vision, där jag gärna ser att Johan Kants konkreta punkter används som en del av att pragmatiskt arbeta åt rätt håll.

  2. Göran Tullberg permalink
    februari 28, 2012 3:47 f m

    Skolan är så dåligt skött att det mesta måste ändras,

    (1) Organisationen

    Alla har klart för sig att eleverna inte kan ha 15 olika lärare och 19 olika ämnen under en och samma vecka för att inte tala om håltimmar. Lärarna kan inte springa från en klass till en annan med 40 minutersmellenrum och vid varje byte riskera att elever kommer sent eller inte alls.

    Skolan kan inte som nu underkänna 25% av eleverna och döma dem till ungdomsarbetslöshet. Varje elev måste få utbildning på sina villkor. Sammanhållna klasser håller inte samman, de ger förlorare med underbetyg.

    (2) Ledningen.

    Arbetet i skolan måste ledas av folk som är närvarande (SJÄLVKLART!!!) som kan påverka och registrera behoven av insatser, som lär känna eleverna och etablera samarbete. Dessutom måste de behärska det ämne de undervisar i och ha god erfarenhet av hur ett arbete skall genomföras.

    Alla de lärare som uppfyller dessa villkor bör samarbeta i grupp och helt ta över ledningen av undervisning i ämnen. Deras löner bör höjas.

    För att få pengar till höjda lärarlöner bör skolan skiljas från kommunen. Ingen skolpeng skall komma kommunala tjänstemän tilllgodo. Alla rektorer och byråkrater avskedas och deras löner går till lärare som tar över den pedagogiska ledningen.

    Detta är bara en början. Det kommer att behövas nyrekrytering av lärare specielt i matte, fysik, kemi och biologi. Där det saknas 60% utbildade lärare. DE FINNS INTE!

    • februari 28, 2012 9:41 f m

      Bra Göran!
      Stäng också friskolorna och satsa helt på de kommunala skolorna. Det behövs mer statlig kontroll över våra skolor.

  3. Göran Tullberg permalink
    februari 28, 2012 1:45 e m

    Bertil!

    Kommunala politiker suger ut skolorna. Inget annat land har så stora utgifter byråkratisering som Sverige. År efter år har bypolitiker sugit ut skolorna och sänkt lärarlönerna. Nu är det mer ån 30% som lärarna förlorat medan bypolitikerna höjt sina egna löner och tillsatt fler byråkrater som försvårar lärarnas arbete.

    Jag talade med en upprörd föreståndare för en förskola. Skolan hyrde en vanlig lägenhet i ett bostadområde via kommunen, men fick betala tre gånger mer än andra hyresgäster. Bypolitikerna tog mellanskillnaden. Jag talade då med några rektorer som berättade att så gick det till överallt.

    Avkommunalisera skolan så fort det går. Det är främst kommunaliseringens fel att svensk skola snabbt blir sämre. Jag tror du är den enda som inte inser det.

    VAKNA UPP BERTIL!

    • februari 28, 2012 1:50 e m

      Men Göran, jag är helt för ett återförstatligande. När jag skrev om satsning på de kommunala skolorna så menade jag egentligen de skolor som icke är friskolor.

      GÖRAN, JAG ÄR VAKEN!

  4. Göran Tullberg permalink
    februari 28, 2012 2:09 e m

    Bertil! Det finns friskolor som inte plockar ut vinster ofta ägda av lärare eller elever, och det finns de som gör det ofta ledda av riskkapitalbolag. Nu vill regeringen begränsa möjligheterna för riskkapitalbolag att suga ut skolorna.

    Bland de tio högst meriterade gymnasierna är åtta privata!

    Själv vill jag helst att den enskilda skolans lärare, föräldrar och elever får stort inflytande över ägandet och ledningen. Den elev och de lärare som känner att detta är DERAS skola ser till att skolan sköts på bästa sätt.

    Det finns en konstskola i Stockholm som ägs av eleverna. De tillsätter själva lärare och rektorer. Jag såg ett reportage i TV där en journalist intervjuade. Han frågade ”Förekommer det förstörelse på skolan?” Eleven tittade länge på reporten och svarade med eftertryck: ”Vi förstör inte VÅR SKOLA!” Hans fråga var så oändligt dum!

    Jag besökte skolor när jag jobbade för länskolnämnden. På en skola fanns väggar som såg ut som nymälade, men rektor berättade att de var fyra år gamla. Ingen elev rörde någonsin väggarna eftersom eleverna själva målat. Eget ägande borgar för bästa skötsel!

    • februari 28, 2012 2:17 e m

      Kapitalister är inte dumma. De håller fasaden fin. Pengarna bakom faseden luktar inte heller.
      Du känner inte den hårda verkligheten, Göran. Eller du vill inte se den!

  5. Göran Tullberg permalink
    februari 29, 2012 6:29 f m

    Bertil! Jag ser den. Men blundar du för kommunpolitikernas plundring av de kommunala skolorna? Du är ju själv politiker. Blundar du?

  6. Göran Tullberg permalink
    februari 29, 2012 6:35 f m

    Jan! Bra lärare får vi om vi:

    (a) Prövar lärarnas förmåga att leda, genomföra och utvärdera utbildning.

    (b) Ger dem ledning och ansvar.

    (c) Ser till att hela skolpengen går till lärare och elever. Till byggnader och utrustning. INTE ett öre skall gå till kommunpolitiker, till riskkapitalister, till rektorer eller andra byråkrater.

    LÅT LÄRARNA TA ÖVER LÄRANDET!

    • februari 29, 2012 10:12 f m

      På den vägen är det Göran. Jag vill dock påpeka att lärare är ett begrepp som blivit osannolikt urvattnat och omfattar rektorer, kantorer och helt obehöriga som råkar vara verksamma i skolan. Ska ”lärarna ta över lärandet” så får det inte handla om att vem som helst kan kalla sig lärare. Jag har svårt att förstå varför du motsätter dig begränsningar av för kortsiktiga ägare. Nästa budget filosofin hos kommunerna har ju varit så förödande för skolan och har inneburit mängder av beslut som hållit elever och föräldrar nöjda kortsiktigt. Lärare behöver långsiktigt ägande så att det blir arbetsro och möjlighet att arbeta med det som ger konkreta resultat i lönekuvertet för eleven 10-20 år framåt i tiden.

  7. Göran Tullberg permalink
    februari 29, 2012 10:20 f m

    Jan! Jag håller helt med dig. För mig är inte rektorer lärare längre. Det fanns en tid då de hade 6 timmars nedstt lärartjänst och skötte vad det nu är de sköter på de 6 timmarna.

    Själv har jag ofta jobbat utan att ha någon rektor inblandad. En gång hade jag en rektor som bara fanns med på luciadagen när mina flickor lussade – annars skötte jag allt själv. Andra gånger vid försöksverksamhet tror jag inte jag haft någon. Bäst är att slippa.

Trackbacks

  1. Det handlar inte om teknik! « Fredriks blogg
  2. IUP och E-portfolio – verktyg för elevernas lärande? « Fredriks blogg
  3. Projektarbete och uppföljning i skolan « Fredriks blogg
  4. Manifest för skolan « Fredriks blogg

Kommentera

