Skip to content

Den 4:e undervisningsformen

februari 26, 2012

Det finns enligt en uppsats av Hans L Zetterberg tre stycken huvudtyper för undervisningsmetod som med mina ord beskrivs som berätta, öva och diskutera. Per Faxman Johansson kommenterar bland annat genom ett citat ur uppsatsen (i mitt inlägg LR och jag är inte överens) och jag väljer ut följande:

En fjärde undervisningsform växer nu fram i takt med mottagarmänniskornas ökande inflytande. I deras skolor är det eleverna själva som anger vad de vill lära sig, inte lärarna, föräldrarna eller författarna till läroplaner. I direktiv och anvisningar från Sveriges centrala skolmyndigheter och från utbildningsdepartementet under de senaste fem-sex åren är hänvisningar till “lärare” allt mer sällsynta. De talar hellre om “handledare” än “lärare”. I elevernas projektgrupper skall lärarna vara resurspersoner, inte ledare. Det är en ny undervisningsform som skiljer sig från vad man tidigare tog för givet.

På mina lektioner finns ett stort utrymme för frivilligt kunskapssökande kring i princip vad som helst om eleven bara också klarar av att tillägna sig det innehåll som ingår i kursen men i övrigt tycker jag att fritt val av innehåll hör fritiden till. Jag blir riktigt upprörd över tankarna på att enbart använda undervisningsform fyra. Jag vill dock egentligen inte tala om en undervisningsform för när vi inte kan leva upp till att ha ett viktigt innehåll åt eleverna så tycker jag inte vi har någon undervisning. Den innebär ett misslyckande för skolan.

4 kommentarer leave one →
  1. februari 26, 2012 2:43 e m

    Det här känner jag igen från 1980-talet! Jag undervisade på en ”fin” sjuksköterskeskola
    och där var ordet lärare förbjudet : Resursperson Törestad hette jag och det kändes bara larvigt.
    Inflytande och delaktighet får inte blandas samman med bestämmanderätt. Det är lärarna som ska bestämma i skolan!

    • februari 26, 2012 3:58 e m

      Sicket skämt, resursperson är verkligen ett urtramsigt namn för ett viktigt uppdrag.

  2. Per Faxman Johansson permalink
    februari 26, 2012 7:07 e m

    Bra att du lyfter fram mitt inlägg Jan. Jag vill bara påpeka att alla de orden du tillskriver mig är Hans Zetterbergs och inte mina egna m.a.o. tagna direkt ur uppsatsen jag i min tur citerade från. I övrigt tyckte jag det var ganska befriande att hitta denna uppsats och därmed kunna diskutera undervisningsformer istället för ordet ”katederundervisning” där var och en har en egen definition. Sådant kan bli både ändlöst och meningslöst.

Trackbacks

  1. Lärare eller handledare? « Fredriks blogg

Kommentera

