Hoppa till innehåll

Vem vinner på kampanjen mot Björklund?

februari 22, 2012

Kampanjen mot Björklund som startat huvudsakligen från vänster utnyttjas av alliansens högerflygel för att:

  1. Driva på friskoeexplosionen med ständigt tillflöde av nya PR-hungriga friskoleinitiativ. Allt för att marknaden ska göra vinster.
  2. Lansera dumheter som att klassstorleken inte spelar någon roll, läroböcker är onödiga och resurser inte behövs. Det är ju fantastiska argument för skattesänkare som vill spara pengar. Läs Spelar klassstorleken roll.
  3. Utmåla kompetens som något onödigt och utmåla lärare som några som inte anstränger sig, förändrar sig och bryr sig tillräckligt.

De som tycker att det är roligt att hänga på i personangreppen bör fundera igenom vems ärenden de går.

41 kommentarer leave one →
  1. februari 22, 2012 1:46 e m

    Bra Jan!
    1. Det var ytterligt naivt att släppa lös skolor och vård till marknaden. Det vittnar om en
    brottslig okunnighet om marknadens mekanismer: allt större koncerner, okontrollerbara pennningflöden (som mest går i riktning mot ägarna) och försök att hålla kvaliteten precis så lågt att ingen klagar.
    2. Diskussionen om klasstorlek är närmast löjlig. Att minska alla klasser med en elev i svenska skulle kosta svindlande summor. Det är en önskedröm för lärare förstås. Resultaten forskningen har så svaga effekter så den behöver inte räknas med på allvar.
    3.Kompetens och kunskap är det viktigaste. Dessa viktiga ingredienser i lärandet har urholkats av proggare (flummare) som ansett att information kan man skaffa på näet eller någon annanstans. Sedan finns det undermåliga lärare. Det kan vi inte komma ifrån. Dålig lärarutbildning kan ju inte producera goda lärare. Det glömmer många.

    Personangrepp är inte samma som kritik mot vad namngivna personer har ställt till med eller står för Jag har själv blivit portad från kommentatorsfältet hos A-M Körling för att jag ifrågasatt vad hon skrivit. Det får man inte göra med blomsterspråkets behärskare. Då blir det smäll på fingrarna.
    http://torestad.blogspot.com/2012/02/korling-och-morrica-dialogens-mastare.html

    • februari 22, 2012 2:45 e m

      När det gäller de tre punkterna så är vi bara delvis överens. Jag tror att friskolor kan vara ett positivt inslag i vår skola men förskräcks med vilken naivitet de släpps loss i stor mängd utan nästan någon kontroll och uppföljning. Jag vill balansera bilden om klass-storlek för vissa typer av undervisningsmetoder och vissa typer av undervisningsuppdrag blir helt omöjliga när klassen är för stor så även om jag vill att vi ska analysera varför vi behöver minska klass-storleken innan vi gör det så är udden av kritik riktad mot de som helt nonchalerar betydelsen av klass-storlek. Den tredje punkten är vi nog överens om även om jag inte vill använda ditt ordval.

      Vi är inte alls överens i vår syn på Anne-Marie Körling. Jag stödjer dig i din kamp mot blomsterspråket, kamoufleringen av vad skolan handlar om, men lyfter fram att lekfullhet när det gäller språket är något helt annat. Jag tycker det är himla härligt och roligt med dina rappa och precisa inlägg men vill inte uttala mig om hur andra får uppleva dem.

  2. Zoran permalink
    februari 22, 2012 4:27 e m

    Du har så rätt. Men de som springer och deltar i detta spel har kanske annat än skolans bästa för ögonen?

    • februari 22, 2012 4:38 e m

      Så sant. Regeringen har ju tydliga kopplingar till finanskretsarna. Varför vlll man inte avslöja sina bidragsgivare. Det anses ju bara bra för Sverige när företagen går bra. Går företagen dåligt så får ändå direktörerna sitt.
      Skolans bästa? Marknadens bästa!!

      • februari 22, 2012 7:41 e m

        Min tes är att vänsterkritiken helt har tappat den nödvändiga riktningen så den inte förmår angripa det du tar upp om bidragsgivare och högerlobbyister. Det hjälper inte att förfasa sig över högerlobbyn men när vänstern väljer rätt mål för sina angrepp kan de lätt balansera upp deras inflytande.

    • februari 22, 2012 7:47 e m

      Ja, jag är medveten om att det finns skolfrälsare med låg kompetens, skolledare som skaffat sig hög lön med kompetensen att de var bra på att ställa till jävelstyg under sin skoltid och vänsterfolk med rejält mycket ekonomiska intressen i att det inte ska gå bra för skolan.

      Dock möter jag ju ändå en klar majoritet människor med socialistiska värderingar som inser behovet av en väl fungerande skola och ett engagemang i att den ska bli bra. Denna grupps ställningstaganden gör mig mycket mer förvånad och oroad.

  3. februari 22, 2012 4:53 e m

    Du har helt rätt, men högern i alliansen är nog i god tro i sin enfald. De har blivit vilseledda av publikfriande ”forskare” som kommer fram till sådana ”vetenskapliga” slutsatser som uppdragsgivarna betalar för. Har man sunt omdöme förstår man att undervisningen ibland kräver en liten grupp på 5 elever, men ibland går det bra att föreläsa för 500 samtidigt. Det beror på vilket ämne det är och hur elevgruppen är sammansatt. Med sunt omdöme och utifrån egna erfarenheter är det också ganska lätt att konstatera att man ibland behöver kunniga personer, och bra läroböcker om man vill lära sig något. Man behöver inte vara en behörig lärare för att begripa allt detta.

    • februari 22, 2012 7:18 e m

      Det är nog trots allt en kombination av politiker som vill få utrymme för sig själva och passar på, hungriga marknadsspekulanter som genomför skicklig lobbying och ”forskare” med låg kompetens som kan dölja sina egna svagheter genom att hänga på än den ena än den andra. Det finns nog ganska många som inte bara är godtrogna inom alliansens högerflygel.

      Du beskriver så väl hur löjligt förenklad frågan om klass-storlek blivit men att med lite sunt förnuft så skulle de flesta kunna se de olika alternativen. Det handlar egentligen bara om förtroende för lärare och deras bedömning av vilka uppdrag de klarar av. Någonstans när arbetsgivaren bestämde sig för att de måste tvinga lärare till saker lärarna inte kände att de skulle klara så sprack hela förmågan att använda sunt förnuft kring skoluppdragen.

  4. februari 22, 2012 7:06 e m

    Jan.

    Det kan inte vara personangrepp att kritisera den förda politiken. Den som tror bör nog ta och fundera över man för en konstruktiv debatt. Dessutom har alla som vill full frihet att kritisera den förda politiken. Vi har yttrandefrihet, tryckfrihet och åsiktsfrihet i Sverige. Om vi inte hade fått kritisera den förda politiken så skulle vi inte ha demokrati utan diktatur. Det är dessutom inte vi som ägnar oss åt personangreppen här utan det är traditionalister som tror på allt Björklund säger utan något som helst kritiskt förhållningssätt.

    Det är inte vi som är kritiska mot Björklund som använder ”flumpedagog”, försöker måla ut alla som är emot Katederundervisning som ”de som vill förstöra för lärarna” som Fjelkner försökte med och som talar i andra nedsättande termer om andra lärares undervisning. Nu har ni traditionalister, Björklund anhängare och LR målat in sig i ett hörn som ni inte tar er ur. De som har använt nedsättande uttryck om andras sätt att undervisa på har nu sett till att skapa konflikter. Ni Björklund anhängare får nog förvänta er både konflikter och att kritiken mot den förda politiken kommer fortsätta. Om någon tror att vi som inte är några förespråkare av Björklunds politik kommer att vara tysta så tänk om, för så kommer inte under några omständigheter att bli fallet!

    • februari 22, 2012 7:36 e m

      Min tes i det här inlägget är att kritiken från vänster av den den förda politiken är att den silar mygg och sväljer elefanter. Något som Björklund uttryckt klumpigt eller som bara är en medveten misstolkning av det han säger sprids vitt och brett och tar en mängd tid och kraft hos de som är mest kritiska till regeringens skolpolitik. Samtidigt förvägras funktionshindrade elever från att gå i vissa friskolor och kreativiteten är stor på den fria skolmarknaden för att undvika användningen av inkluderande arbetssätt. Jag hävdar Fredrik att samtidigt som du spiller ditt krut på Björklund och sveper med LR i din kraftfulla salva så finns det andra som ägnar sig åt att totalt montera ned det som du tror på.

  5. Zoran permalink
    februari 22, 2012 8:16 e m

    Jan, återigen klokt påpekande!

  6. februari 22, 2012 9:33 e m

    Jan.

    Jag utsätter makten för granskning. Det oavsett om det är kommuner, landsting eller på nationell nivå. Det är aldrig populärt att granska makten.

    Zoran.

    Du är ute på mycket hal is i din kommentar. Ni försökte under debatten om katedern få ut ett budskap om att det var vi som inte stod bakom katederundervisningen som ”vill förstöra för lärarna”. Detta var nämligen vad LR:s ordförande kläckte ur sig på Youtube under den debatten. Med sådana kategoriska utspel som i det närmaste är rena frontal angreppet på de lärares sätt att undervisa som inte stämmer överens med katederundervisning så är min enda tolkning att ni är de som inte har skolans bästa för ögonen. Det enda sådana utspel bidrar till är destruktiva konflikter och att ni förlorar i trovärdighet. Det är nog hög tid att vakna ur dvalan. Det här är 2012 och inte 1960-talet som förbundet verkar vilja tillbaka till!

    http://www.gogab.se/2011/dag-35-med-merkateder

    • februari 22, 2012 9:40 e m

      Obs: Det är denna kommentar jag svarar på från Zoran: ”Du har så rätt. Men de som springer och deltar i detta spel har kanske annat än skolans bästa för ögonen?”. Det borde blivit två kommentarer av detta så att de hamnat på rätt ställe.

    • februari 22, 2012 9:42 e m

      Se exempelvis mitt inlägg ”Nu skriver vi dokument till Hd och inte för skolan” från tidigare ikväll för ett exempel på ett kritiskt inlägg om hur Helsingborgs kommun hanterar lärarna:
      http://digitalskola.blogspot.com/2012/02/nu-skriver-vi-dokument-till-hd-och-inte.html

      • februari 23, 2012 11:53 f m

        Det känns bra att du hamnar på det planet i skoldebatten. Lokala tokigheter får verkligen mycket värre konsekvenser för lärarna än något som Björklund hittar på.

    • februari 23, 2012 6:32 f m

      Ifall du tolkar LRs uttalande utifrån vad Metta Fjelkner själv lägger in i begreppen så handlar hennes åsikt om att de som ifrågasätter lärares rätt att leda gör uppdraget mycket svårare. Hon säger inte att det ska undervisas på ett visst sätt men att lärare måste ha ett ansvar för elevens lärande och befogenhet att leda för att uppnå detta.

  7. februari 23, 2012 4:59 f m

    Jag för min del är inte med i någon kampanj mot Björklund. Snarare försöker jag förstå hur han tänker, vilket inte är enkelt alla gånger. Försöker också förstå i vilket decennium han befinner sig och vilken kunskap han har om skola och utbildning. DET är något som man nog måste göra när det gäller ledande regeringsmedlemmar. Det är inte dom som skall granska oss, det är vi som skall granska dem. Har de den kompetens som krävs. Eftersom de sitter där på ett mandat, inte att vi gör det.

    Jag var lika kritiskt granskande av Juholt och reagerade starkt på vissa saker. Det verkar ibland som om Björklund skall ha immunitet, därför han anses vara skolans räddare från allt flum. Skälet till att det kan se ut att vara en kampanj är väl för att han sticker ut hakan så många gånger i frågor som tillhör andra än politiker att bestämma över.

    Hans retorik har skapat motsättningar, även om du Jan inte vill tillstå det. Och med all vilja i världen kan jag inte förstå hur en politiker inte skulle förstå att det blir konsekvensen, när han talar om flumskola, flum mm. och därmed gjort detta acceptabelt. Om en minister går i land med det, gör ju andra det också. Det är han som har satt agendan, inte vi andra.

    Jag har lyssnat på detta i åratal och har börjat tröttnat och vill säga ifrån. Det är inte acceptabelt att en ledande regeringsmedlem använder sig av sådana uttryck gällande dem som står för annat än de själva gör. Det är inte acceptabelt att kollegor och andra använder så mot dem som inte håller med om hur det bör vara.

    Det är helt enkelt inte acceptabelt att ”jag” skall behöva försvara ”min” s.k. flumpedagogik eller utmålas som en motståndare till en skola värd för barn att vistas i. Jag har en lång utbildning, vilket många av oss har. Och att vi inte skulle veta vad vi talar om eller kan se när något är en tillbakagång till gamla tider, då det kanske fungerade (men inte gör idag) kan ju bara vara ett led i en kampanj i syfte att få fram sin egen syn på hur något bör vara. Strunt samma vilka man slår ner på vägen dit.

    Det finns för många egenintressen och för mycket tyckande från olika håll. Och det är väl okey, men vi kan inte bygga upp en skola på rent tyckande eller på ministrars egna erfarenheter av hur det var när han gick i skolan.

    • februari 23, 2012 6:40 f m

      Hur många lärare har på helt galna grunder beskyllts för katederundervisning, hets och Caligula av lokala politiker och kringresande konsulter. Att Björklund på många sätt började prata om flum i skolan betyder inte att han använder uttrycket numera. Det han säger nu handlar om på tok för mycket eget arbete och för lite ledarskap och ansvarstagande.

      • februari 23, 2012 2:42 e m

        Jo, men jag kräver lite mer av en utbildningsminister än en lokal politiker, även om det du tar upp inte är okey det heller.

      • februari 23, 2012 2:46 e m

        För oss verksamma lärare har de lokala politikernas agerande fått mycket mer påtagliga och obehagliga effekter. Kommunen är skolans huvudman och jag anser det var ett misstag att inte ställa stora krav på den som tagit på sig det avgörande ansvaret.

  8. Zoran permalink
    februari 23, 2012 7:14 f m

    Monika,
    Självklart måste alla makthavare granskas. Det är centralt och rätt på alla vis. Men det som drar ner nivån är när en del riktar in sig på annat än den konkreta skolpolitiken och talar om ”majoren”, exempelvis… Det visar bara brist på argument.
    Det blir också märkligt att när Björklund vad jag kan förstå vill se mångfald när det gäller pedagogiska verktyg och upprätta lärararnes pedagogiska ledarskap (exempelvis i kateder- och ipad-debatterna…), så försöker man tvinga in honom i någon slags teknikfientlig hållning.
    Jag tycker att man ska vara rättvis även mot Björklund, som må ha sina brister. Men då ska man tala om konkreta saker och inte tillvita honom åsikter han uppenbarligen inte har.

    Fredrik,
    Jag förstår dig inte.

    • februari 23, 2012 11:50 f m

      Zoran.

      Under katederdebatten försökte Lärarnas Riksförbunds ordförande hävda att det var från katedern som all undervisning skulle utgå ifrån och att eleverna skulle komma till läraren vid katedern för att få hjälp (se klippet på Youtube sist i kommentaren). Det känns inte som om vi befinner oss på 2000-talet när man hör detta. Min känsla var att vi befann oss på 1960-talet eller kanske ännu tidigare ändå. Vi förbereder fortfarande våra elever inför industrisamhället i skolan när vi egentligen borde förbereda dem inför det digitaliserade samhället.

      Ni i likhet med delar av skolan verkar befinna er i en helt annan tid och försöker nu rädda vad som räddas kan av den skola vi hade tidigare. Det kommer under året, trots ett visst motstånd från en del skolpolitiker, att sannolikt levereras ca 40 000 Ipad till skolorna bara under 2012. Sen ska du då lägga till ett antal tusen Android plattor och bärbara datorer. För att sedan då inte tala om den utveckling som sker inom mobilt lärande ute i skolan där Smarta telefoner blir allt vanligare som redskap i undervisningen. Bara på video sidan Youtube laddas det upp 48 timmar video i minuten. År 2010 hade Youtube ca 700 miljarder visningar. Facebook har 800 miljoner användare och Twitter har ca 200 miljoner användare per månad. Det produceras mer information än vad som någonsin tidigare har producerats i världshistorien.

      Låt mig tala klarspråk om vad som kommer hända om vi fortsätter på nuvarande linje och inte genomför radikala förändringar. Det skolan för närvarnade ägnar sig åt och som ni tydligen är förespråkare av är att hålla fast vid gamla strukturer och metoder. Det har redan testats av musik- och filmindustrin med ett resultat som torde skrämma vilken institution i vårt samhälle som helst. De har fått en ursinnig Internet generation mot sig som nu öppet har förklarat krig mot allt vad musik- och filmindustri heter. De har fått massprotester världen över mot sig när de försökt driva igenom Internet fientliga lagar som Sopa, Pipa och ACTA-avtalet. Bara mot Sopa och Pipa har över tre miljoner skrivit under protestlistorna och mot ACTA avtalet är motsvarande siffra två miljoner.

      Tro mig. Skolan står näst på tur att känna av detta enorma tryck om vi inte gör något radikalt och det snabbt. Den unga Internet generationen står enade. Vi står enade mot nuvarande maktstrukturer. Vi står enade i kampen för verklig demokrati och för fri- och rättigheter för alla människor oavsett var de befinner sig. Detta är inte året för katedern. Detta är året för den globala, sociala och digitala revolutionen. Det spelar inte någon roll vad makthavare gör. Det spelar ingen roll att media försöker mörka vad som sker. Det spelar ingen roll vad skolan gör för att försöka förhindra utvecklingen. De kan möjligen fördröja förändringen något. Men världen som vi känner den kommer snart att tillhöra historien. Vad drar Lärarnas riksförbund för slutsats av de enorma förändringar som vi i samhället har upplevt de senaste femton åren och som nu accelererar hela tiden? Jo, att vi ska återgå till en skola med möbelälskande och auktoritära lärare som undervisar från sin kateder.

      Om någon tror att de kan få mig att undervisa på det sättet så tänk om. Vi är tillräckligt många som tror på elevaktiva arbetssätt och på IKT i undervisningen för att slå tillbaka de konservativa krafter (dit jag räknar LR) som vill föra oss tillbaka fyrtio år i tiden. I övrigt håller jag med Monika ovan. Nu får det vara nog. Förändringen kommer nu och den kan inte konservativa lärare, fackförbund och politiker stoppa. Ni har ingen aning om vilka krafter som är i rörelse för närvarande därute. Men krafterna för en annan utveckling i samhället och skolan än den Lärarnas riksförbund vill se är enorma!

      • februari 23, 2012 12:07 e m

        Nu kan alla höra vad Metta själv säger men jag lyfter också frågan om vem som har rätt att definiera vad katederundervisning innebär. Om vi inte har någon konsensus om ordets betydelse gör vi nog gott i att se vad den som uttalar sig har för definition.

        Jag har ett separat inlägg om hur vi lärare har upplevt det ordet som ett vapen mot oss på osakliga grunder. https://jansyrligheter.wordpress.com/2012/02/23/nu-far-ni-sluta/

      • februari 23, 2012 12:11 e m

        Jan.

        Såg att du hade ett specifikt inlägg om detta. Se min kommentar där, som i korthet tar upp att det som jag vänt mig emot är inte att andra lärare använder denna metodik utan att man uppifrån och från LR har försökt svartmåla alla som inte tror på denna metodik.

    • februari 23, 2012 2:46 e m

      Ja absolut brist på argument, vilket även att använda flumskola är ett brist på argument. Liksom – det måste bli slut på flummet i Sveriges skola!

      För övrigt är jag rättvis – det sista förslaget om friskolorna tycker jag är ett bra förslag. Liksom jag anser att lärarleg och behörighet är viktigt att arbeta i riktning mot. Där finns argument. Men när vi kommer till pedagogiken finns inte många argument … i vilket fall inga hållbara.

      • februari 23, 2012 2:48 e m

        Att vi behöver ett bättre ledarskap och mindre av eget arbete i svenska skolor är det något du också kan ställa upp på?

      • februari 23, 2012 5:37 e m

        Det är just att man verkar se att eget arbete är en orsak till sämre ledarskap, som jag reagerar på. När det i själva verket är ett missförstånd att man inte leder. För eget arbete kräver minst lika mycket och ibland kanske mer av ledaregenskaper hos en lärare än vad lärarledd undervisning och gemensamma genomgångar gör. I vilket fall krävs det mer flexibilitet och kunskap om olika sätt att utföra en uppgift på.

        Om man kunde visa att eget arbete inte kräver ledarskap och att det är en metod som skapar sämre lärande, ja då kan jag ställa upp på det du säger.

        Har man inte tillräckliga kunskaper eller misstolkar själva meningen, ja då kan alla metoder leda till ett misslyckande och sämre kunskapstillägnande, samt sämre lärande.

        Jag är för en variation.

        Oavsett vad Björklund tycker, eller att han är för variation är det inte upp till honom att bestämma det. DET är lärarna som skall göra det avgörandet. För det är vad de är anställda för att göra.

        Det märkliga är att borgerliga partier ofta ger skulden till allt det dom ser som elände på socialdemokraterna. Men när det gäller de själva, ja då skall det vara glömt och man skall gå vidare. Även om Björklund inte längre talar om flum och flumskola mm. så har han till stor del bidragit till det klimat som råder just nu. Konfrontation, sneglande på andra lärare, inkompetensförklaring av kollegor och lärarkandidater mm. Och som jag skrivit redan – Jag tror inte att Björklund är så omedveten att han inte hade kunnat förutse det. Han är politiker och vet vad som krävs för att vinna slaget, om än inte kriget 🙂

      • februari 23, 2012 6:11 e m

        Vi är ju inte riktigt överens om historiken. ”Konfrontation, sneglande på andra lärare, inkompetensförklaring av kollegor” är saker som jag ser som sådant som var som allra värst alldeles efter kommunaliseringen. Det ordkrig som vi har nu är en västanfläkt mot en period präglad av rena angiveriet, ”hon följer inte de nya metoderna”, och hårdhudade chefer. Det dök ju upp en period av att lärarkandidater skulle lära de befintliga lärarna det nya så kanske kände sig några av dessa bättre behandlade men de upptäckte att lyckan inte fortsatte och lämnade ofta yrket för bättre karriärer.

        Med eget arbete menar jag och många med mig kort och gott att eleven genomför eget arbete på egen hand. Alternativa former av ledarskap, handledarskap för att låta eleven vara mer självständig ser jag som en separat frågeställning och något som ofta blir helt omöjligt pga att tiden inte räcker till.

      • februari 23, 2012 6:15 e m

        Du rättfärdigar allt vad Björklund gör och andra säger idag, med att det varit likadant för er för många år sen. Är det pay-back nu?

      • februari 23, 2012 6:29 e m

        Det undrar jag också Monika. De kommer i vilket fall inte lyckas med något som kan likna en ”Pay-back” hur mycket de än försöker. Tiderna är så att säga något annorlunda nu än vad de var på 1990-talet när det kommer till att kunna ta debatten.

      • februari 23, 2012 6:32 e m

        Absolut inte payback eller hämnd men det måste erkännas att det känns bra att trycket på dumma reformer går ner något. Kommunerna vågar inte hitta på lika mycket stolligheter när skolinspektion kan fråga dem varför eleverna inte lärt sig något.

      • februari 23, 2012 6:38 e m

        och Fredrik en del av de stolligheter vi vill kunna bekämpa handlar om att kommunerna inte vill betala extra kostnader för funktionshindrade och friskolorna vägrar att ta emot dem. Vi vill inte hämnas, vi vill bara få utrymme att agera för elevernas bästa utifrån våra individuella förmågor. Återigen känns det som att du vill starta krig med fel motståndare. Vad har vi gjort dig för att du ska önska att SKL ska få fortsätta att förolämpa oss och slå sönder det vi tror på?

  9. Zoran permalink
    februari 23, 2012 1:41 e m

    Det är bra att Fredrik har sådan energi för debatter. Det är synd att han ofta går fel och ser spöken och anar ”fiender”: ”Men världen som vi känner den kommer snart att tillhöra historien.” Men, världen förändras varje dag. Vi kan inte stiga ned i samma flod två gånger…

    LR och Metta Fjelkner hävdar att lärarna ska avgöra vilja verktyg de behöver för att nå bästa kunskapsresultat. Liksom i katederdebatten utgår LR från läraren.

    Själv älskar jag min iPad (och iPhone och Macdator). Men poängen är väl att det inte är en lokalt (eller centralt) placerad politiker som ska bestämma om – och hur – lärarna ska arbeta med dessa verktyg. Som kommer att ersättas av andra saker, som förhoppningsvis ska arbeta parallellt med verktyg som penna och papper. Både och är det centrala ordet för LR…

    Det är synd att konstruerade debatter (och skuggboxning mot en projicerad ”Jan Björklund”) tar fokus från viktigare frågor. Jag ser exempelvis nu fram mot mer samtal utifrån LR:s nya rapport om lärarlöner och söktryck till lärarutbildningen:

    http://www.lr.se/lararnasriksforbund/opinionochdebatt/undersokningar/arkiv/lararyrketsattraktionskraftpafallrepet.5.e8f5e651351c85810680006294.html

    Läs gärna Mettas debattartiklar där rapporten lyfts fram.

    SVT:
    http://debatt.svt.se/2012/02/23/svenska-larare-tjanar-idag-som-lararna-i-grekland/

    Och G-P:
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.867756-blunda-inte-for-lararnas-krav-skl

  10. februari 23, 2012 4:21 e m

    Jag tycker att det känns väldigt trist att vi fastnar i någon slags framtid – dåtidsdiskussion där Björklund får representera det förflutna och där det förflutna är dåligt och allt nytt och framtidsorienterat automatiskt är bra. I svenska skolor är idag många av de mest älskade lärarna i pensionsålder, jag har sett eleverna storgråta när flera kollegor gått i pension, medan unga lärare som byter jobb tas med en axelryckning.

    • februari 23, 2012 6:27 e m

      Det är fascinerande att det här med att bygga relationer tas upp som något nytt och speciellt när vi har mängder att lära av förra generationen lärare just när det gäller detta. Det är fascinerande när BFL presenteras som något nytt när lärare vetat vikten av återkoppling till eleven under oerhört lång tid. Det uppstår massor av nytt och spännande med hemsidor med tips på allt mellan himmel och jord för en lärare, nya nätverk som stimulerar och peppar varandra dyker upp och lärare prövar massor av ny teknik av det slag som lockar eleverna. Alla bra nya saker kommer dock helt och hållet från lärare som ser det som givande för den egna undervisningen. Nytt som kommer uppifrån och utifrån blir rena rama pannkakan. Tänk om skolans huvudman kunde bli bättre på att stötta lärarens egna initiativ och öppna upp mer av autonomi och frihet att välja, då skulle många blommor blomma.

      När nytt ska signeras av SKL så hamnar nytt i vanrykte och även eleverna blir ganska fientliga mot ny teknik och saker som inte fungerar.

      Diskussionen borde istället handla om ifall den som ska genomföra saker tror på idén än om den är ny eller gammal.

  11. februari 23, 2012 8:16 e m

    Jan.

    Jag kommer inom kort att börja publicera inlägg där jag granskar kommunerna och SKL. Men det tar tid att gräva och kritiskt granska. För att bättre kunna granska kommunerna och SKL:s skolpolitik har jag idag lanserat en blogg som heter ”Granskning av SKL:s skolpolitik” (http://sklgranskning.blogspot.com/). Första inlägget om Helsingborgs kommun kommer inom en halvtimme. Sen vidare till granskning av brister i åtgärdsprogram. Så jag accepterar inte brister på kommunal nivå.

    • februari 23, 2012 8:22 e m

      Jag ser fram emot att du ägnar kraft åt den här granskningen. Det finns förstås ett stort problem med att de ofta hävdar att enstaka kommuner gör misstag när det blir riktigt tydligt att något gott fel. Med lite historisk analys går det dock att se hur likartat en stor grupp kommuner agerat strax efter ett av SKL arrangerat möte. Stockholm och Göteborg har ofta haft kraften att agera mer självständigt även om det ändå inte alltid blivit så bra där heller.

      • februari 23, 2012 9:00 e m

        Stockholm har haft problemet att man ibland har gått emot lagen. Men å andra sidan har man varit först ut inom en del områden. Göteborg har haft en socialdemokratisk majoritet om jag inte misstar mig under många år. De har mig veterligen haft en relativt självständig roll i svensk skolpolitik allmänt och har mer valt att gå sin egen väg.

  12. februari 23, 2012 8:57 e m

    Jan.

    Unikum (en plattform för dokumentation i skolan) som för närvarande hamnat i fokus för min del är rena krisen. Lärare i Helsingborg slutar arbeta i kommunen för att de inte vill ha med Unikum att göra. Andra lärare vittnar om att man i kommunen försökt använda mängden tid som lärare ägnar åt Unikum som den helt avgörande faktorn för lönebildning, vilket det blev så omfattande protester mot att man var tvungen att backa. Flera kommuner är i full färd med att införa detta Unikum.

    Nu verkar kommunen vara desperat eftersom Helsingborgs dagblad har begärt ut i stort sätt varenda papper från skolorna och kommunen om hur Unikum används. Minst hälften av de här dokumenten om Unikum ute i de kommunala skolorna skrevs under de 24 timmar som gick från det att Helsingborgs dagblad begärde dokumenten från skolorna till dess att de lämnades ut. Man verkar ha lagt ut rena dimridåer i form av användandet av referensgrupp där lärare och skolledare fick testa olika system. Men det kommunen inte vill berätta och som nu berättas av de lärare som satt i referensgrupperna är följande:

    ”Jag var en av de som tillhörde referensgruppen och kan konstatera att det var ett toppstyrt äventyr, en person tilläts göra nästan vad hon ville, resultatet blev Unikum, kanske inte så bra som det var tänkt, men det döljer man nu.”

    http://hd.se/helsingborg/unikum/2012/01/21/larare-toppstyrd-referensgrupp/

    En fin fasad kan man väl kalla referensgrupperna för. Desto finare fasad man bygger upp desto större blir fallet när fasaden spricker. Anledningen till varför jag har blivit intresserad särskilt av Unikum projektet är att detta inte verkar vara något lokalt i Helsingborg utan det verkar finnas ett utbrett missnöje ute i landet. Detta har väsentligt mycket större spridning än bara Helsingborg.

    • februari 23, 2012 10:20 e m

      Det är i många kommuner lärare blir klämda när något nytt införs med låg kompetens. Min arbetsgivare har väl sjösatt ett i grunden bra projekt med varsin dator men vi lärare blir ibland våldsamt klämda när de ska spara på andra områden och det nya fungerar långt under vad vi behöver. Idag har varit en hel del dag där undervisningen hela tiden varit full av nödlösningar då eleverna inte kommer åt lärplattform eller någonting och vi som blivit beordrade att överge det ”gamla”.

  13. Göran Tullberg permalink
    februari 25, 2012 1:18 e m

    Helena! Du gjorde ett bra inlägg. Vi måste få lärare med både kunskap och erfarenhet. Erfarenhet är värdefull, men man bygger den inte på ett eller två år.

    Se till att skolan får kunniga och erfarna lärare. De är närvarande, de är kunniga och erfarna och de vet bäst hur utbildningen byggs upp och anpassas till eleverna och deras framtid.

    LÄRARE SKALL LEDA LÄRANDET!

Lämna ett svar till Helena von Schantz Avbryt svar