Skip to content

Tänk om offentlighetsprincipen gällt SKL

februari 11, 2012

vilken sida hör du till?Jag fick en aktuellt liten inblick i vad som sagts om lärare i SKLs styrelserum. Tänk om offentlighetsprincipen började gälla. Jag tror att det skulle bli en lärarstrejk!

3 kommentarer leave one →
  1. februari 11, 2012 5:58 e m

    Jan.

    Som du vet är jag för kommunalt huvudmannaskap (om vi ska ha något sådant alls, vilket är något som jag definitivt tycker att man kan diskutera). Men jag vill samtidigt vara tydlig med att mitt stöd för det kommunala huvudmannaskapet inte är utan krav på reformer. En av de absolut viktigaste kraven som jag tror jag fört fram tidigare i någon kommentar är att man ska tillämpa offentlighetsprincipen i Sveriges kommuner och landsting (SKL).

    Detta är en grundlagsskyddad rättighet och en central del av vår demokrati. Från denna ska definitivt inte under några omständigheter Sveriges kommuner och landsting (SKL) ha några undantag. Det här är offentlig verksamhet och då ska öppenheten vara stor. Att SKL inte tillämpar offentlighetsprincipen är inget mindre än skandalöst. Vill dock påpeka att om staten skulle ta över så kommer jag ställa samma krav på den som på SKL när det gäller öppenhet.

    • februari 11, 2012 10:07 e m

      Ja offentlighetsprincipen är avgörande och det är en skandal att SKL kunnat gå runt detta genom att vara registrerad som arbetsgivarorhanisation.

  2. februari 11, 2012 10:04 e m

    SKL demonstrerar väl hur representativ demokrati i flera steg ger underliga effekter på vem som väljs ifall urvalet begränsas i flera steg. Kombineras det med att processen inte är offentlig och att tjänstemannaroll och politikerroll blandas blir det riktigt olustigt ur ett demokratiskt perspektiv.

Kommentera

