Skip to content

De som vill fortsätta bestämma

februari 10, 2012

Johan Kant skriver i Surfplattedebatten fortsätter om kampanjen mot Björklund.

han dyker uppSer man hur skolan styrts de senaste decennierna så klarnar bilden. Ständiga turnéer med någon dagsaktuell skolutvecklare. Skola och samhälle, papperslösa skolan, öppen skola, Action planning, Attraktiv skola, PBL, PBS, BFL är en del av de trendiga begreppen. Det har varit roligt för skolledare att få känna sig som piloter in i framtiden. De har fått stöd i att agera kraftfullt mot lärarkåren och få med alla mot olika visioner. Utbildningsministrar har varit rundningsmärken och skolmyndigheter helt ointresserade av att följa upp något.

Sen kommer den ettrige majoren och kräver uppföljning av resultat och att beslutade mål och regler ska följas. Slut på friden!

Vi övriga borde läsa Jan Björklund håller sig till läroplanen som tydliggör hur vi får en bättre skola.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. februari 10, 2012 9:49 f m

    Jan.

    Det finns ett antal faktorer till varför jag inte alls håller med dig och författarna till den artikel du hänvisar till. Dessa är:

    1. Björklunds uttalande är sakligt fel. Om han hade tagit del av metoden ”Att skriva sig till läsning” så hade han känt till att den metoden leder till att eleverna snabbare än idag lär sig att skriva längre texter. Björklund hävdade motsatsen i sitt uttalande. När det gäller detta med penna så funkar det utmärkt att använda penna och snart även målarpensel på en surfplatta. Så även här är det helt fel det Björklund påstod. På en surfplatta (åtminstone Android, vet inte exakt hur det ser ut på Ipad) så kan man nå tusentals böcker i digitalt format. Så att eleverna inte skulle få möta böcker långt ner i åldrarna även med digital teknik och ”Att skriva sig till läsning” är också sakligt fel.

    2. Läroplanen följs när man använder modern teknik. Att påstå att Björklund följer den nuvarande läroplanen (LGR 11) när han uttalar sig på detta sätt är fel. Så här står det till exempel i det centrala innehållet (saxat från lite olika ämnen i LGR 11):

    Bild: ”Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.”

    Musik: ”Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.”

    Samhällskunskap: ”Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via
    elektroniska medier.”

    I Samhällskunskap ämnets syfte för gymnasieskolan kan man läsa: ”Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att uttrycka kunskaper och uppfattningar såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.”.

    Vidare kan man i det centrala innehållet i Samhällskunskap 1a2 och 1b läsa: ”Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.”. Ni får nog acceptera att det finns en utbredd opposition, vilken jag själv anser mig tillhöra, mot den konservativa skolpolitik som förs i Sverige nu. Vi som var emot katederundervisning blev av LR:s ordförande utmålade som ”de som vill förstöra för lärarna”. Efter ett sådant uttalande så är det svårt att bygga några broar kring skolan. Om man ska ha någon som helst trovärdighet kan man inte göra på det sättet och trampa runt som en elefant i åsiktsfabriken.

    http://www.gogab.se/2011/dag-35-med-merkateder

    • februari 10, 2012 11:11 f m

      Hela artikeln i DN är en väl genomförd argumentation för att Björklund är SAKLIGT KORREKT. Eftersom han inte uttalar sig kring en viss undervisningsmetod utan om det ofördelaktiga i att låta bli böcker och pennor så kan han hänvisa till läroplanen där flera experter tillsammans enats om en skrivning där dessa verktyg anses oundgängliga.

      Nuvarande läge är att våra främsta experter bestämt sig för att böcker och pennor fortfarande är en viktig del av skolans verksamhet. Vi ska förstås fortsätta att hålla den pedagogiska diskussionen igång kring vilka verktyg som behövs i skolan men samtidigt måste alla ta avstamp i det som är bestämt nu.

      Eftersom Björklund inte har uttalat sig mot användningen av digital verktyg utan istället skapat ett reformpaket där digital kompetens lyfts fram så förstår jag inte varför du försöker slå honom i huvudet med saker som han aktivt försökt att skapa. Han vill ju ha surfplattor, PCar, etc. men också böcker och pennor.

  2. februari 10, 2012 12:17 e m

    Jan,

    Om Björklunds uttalanden ska tolkas som du nu gör så har vi ändå ett problem, i form av att man från utbildningsministern och departementet inte kan kommunicera på ett sätt så att folk förstår vad de är ute efter. För tittar man runt i bloggosfären, på vad Moderata ungdomsförbundet har uttalat och vad IT-ministern har framfört (på hennes blogg – vet ej om det finns något uttalande i mer traditionella medier) så har de allra flesta tolkat det på det sätt som jag beskrev ovan (med några få undantag).

    Våra nuvarande politiker (inklusive en del oansvariga politiker i oppositionen) ställer till med större skada inom det här området än vad de faktiskt gör nytta. De har förbrukat sitt egna förtroende genom att ständigt visa sin okunnighet inom det här området. För närvarande är det lärare som vågar utmana systemet och nätaktivister som driver utvecklingen framåt. I Open Source miljöer som Android och Moodle sitter det folk som utvecklar helt fantastiska och revolutionerande produkter för utbildningsväsendet och erbjuder dem gratis. De är föredömen för hur man bedriver skolutveckling i Sverige och i världen. Det är dem och inte dessa okunniga politiker som vi borde följa.

    För utan dessa eldsjälar så hade vi bara stått och stampat i ett hörn fortfarande och inte alls haft förutsättningarna att hänga med länder som USA, Danmark, Norge, Sydkorea osv. som satsar på den digitaliserade skolan. I USA ska alla elever ha digitala läromedel innan 2017. I Sydkorea satsar man 15 miljarder för att helt digitalisera skolan fram till 2015. I det här landet kan vi inte ens ta fram en nationell IT-strategi.

    Nu är tiden inne att ta ansvar och det gör man inte genom att följa de IT-fientliga uttalanden som kommer från utbildningsministern. Kommunerna har förstått att det inte tas något ansvar på nationell nivå och tar nu ansvar för elevernas digitala kompetens. Det välkomnar jag med öppna armar. Man räknar med att ungefär 40 000 Ipad plattor kommer levereras under 2012 till skolor runt om i landet. Till det ska du då lägga ett antal tusen Android plattor (har inte sett någon statistik här – om någon sett sådan så tipsa gärna var man kan läsa om detta) och tusentals bärbara elev datorer. Jag har full förståelse för att de lärare, elever osv. som ser alla de möjligheter i vardagen som har uppkommit tack vare Internet och annan digital teknik och som i många fall har växt upp med Internet som en av deras i särklass viktigaste mötesplats är förbannade över Björklunds utspel.

    • februari 10, 2012 12:35 e m

      Ja problemet är förstås att ministerns budskap distorderas men jag är förstås övertygad om att det görs det av människor som vill behålla sin makt på ministerns bekostnad.

      Maria Stockhaus vill förstås styra sin skola utan inblandning uppifrån av någon med mer makt än hon har. Hon tycker förstås inte om att bli tvungen att förklara sig. Hon vill bestämma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: