Skip to content

Hur kan jag bli negativ till tekniksatsningar?

februari 7, 2012

Mina närmaste betraktar mig som tekniknörd, köande på natten för första iPhonen, första iPaden direkt från USA. Hur kan jag ha blivit så skeptisk till tekniksatsningar?

Min skola har satsat på ”varsin” dator till eleverna till min stora glädje. Följderna för oss lärare har dock varit tunga. Mängder av extra administration, nya verktyg att använda, krånglande programvaror och besvärliga login-procedurer men framför allt besparingar på läroböcker, elevaktiviteter, kompetensutveckling och speciallärare.

Lärarjobbet blir tungt när det finns noll kronor till kompetensutveckling och till och med städuppdrag dyker upp då städningen halverats.

Ändå är huvudskälet till min skeptiska inställning att det dyker upp någon skolfrälsare som ska passa på att utnyttja osäkerheten som uppstår för att införa någon quick-fix. I mer än ett halvsekel har svensklärare diskuterat balansen mellan läsa och skriva samt i vilken ordning de lärs bäst. Lärare väljer olika blandningar men de flesta väljer en tonvikt på att börja med att läsa och bekanta sig med. Plötsligt så bara för att det kommer ny teknik så lanseras ”skriva sig till läsning” stenhårt. Vi måste fortsätta att använda beprövad pedagogisk erfarenhet även när det kommer ny teknik.

No comments yet

Kommentera

