Skip to content

Vilken forskning ger underlag för skolan?

februari 2, 2012

Det är väl utan tvekan så att frågan Ska vi lägga ner svensk pedagogigisk forskning? besvaras med ett nej. Att den väljer inriktning som gör att nästan inget av den kan tillämpas som vetenskaplig grund för svenska skolan är dock fortfarande ett problem.

Hur löses det problemet upp?

SKL har svaret och alla vi lärare på vår skola fick en present Synligt lärande som medföljdes av uppmaningen att vi skulle ha läst igenom skriften innan kompetensutvecklingsdagarna. Jag har läst den och tycker den är en välgjord summering av John Hatties, Visible Learning även om summeringen förstås lyft fram det som talar emot resursförstärkningar och struntat i det som talar för. 😉

I min ryggsäck ligger också ”Att lära av de bästa – en ESO-rapport om svensk skola i ett internationellt forskningsperspektiv” som också ger en översikt över vilken vetenskaplig grund vi borde bygga svensk skola på. Det kommer nog att bli lite av en kapptävling om att nå ut med sin vinkling på vilken internationell forskning som ska användas.

4 kommentarer leave one →
  1. februari 2, 2012 9:34 e m

    Var inte så hastig, Jan. Jag kan nog tänka mig ett ja som svar på den frågan. Hellre ingen svensk pedagogisk forskning än den nuvarande.

    • februari 2, 2012 10:43 e m

      Din kommentar är insiktsfull som vanligt men jag ser tecken på att svensk pedagogisk forskning är på väg åt rätt håll och vill fundera på vad jag anser om din tanke.

  2. Göran Tullberg permalink
    februari 3, 2012 4:08 e m

    Jan! Hur ser du att svensk pedagogisk forskning är på väg åt rätt håll? Det jag har sett är att den vänder verkligheten ryggen och att svensk skola är på väg nedåt både internationellt och år för år. ständigt sämre.

    • februari 3, 2012 8:58 e m

      Jag har sett en del positiva initiativ att vända sig utåt och lyssna på avnämnarna framför allt från Stockholms universitet det senaste året. Du har rätt i att trenden annars varit käpprätt fel i många år och jag kanske är optimist som inte säger att en fluga gör ingen sommar.

Kommentera

