Skip to content

Höjd lön till lärare ger positiva effekter

januari 18, 2012

Monika Ringborg argumenterar i sitt inlägg Högre lön, bättre lärare? för att lärares löner inte behöver höjas. Jag tycker att hon har helt fel! Här är mina argument:

Jag tycker att du helt missar hur vi lockar de med bäst potential att välja läraryrket framför andra karriärer. Hela din argumentation bygger på vad som lockar dig som individ att att utvecklas och det är en alldeles för statisk syn på en lärarkår där det är både många som lämnar yrket och som tillkommer.

Därutöver kryddar du med kritik av betyg etc. som instrument för att veta vilka som kan bli bra men var läraryrket ett lockande yrke så hade det gått att förbättra och lägga till metoder för att hitta de som har bästa förmåga att hjälpa våra ungdomar.

Jag håller med om att vi inte får glömma andra arbetsvillkor, de kan vara viktigare, men min erfarenhet säger mig att löner samvarierar med arbetsgivarens behandling av sina medarbetare. Lärarnas låga löner hänger ihop med att arbetsgivaren tycker sig kunna använda oss som vaktmästare, städare och pappersvändare.

4 kommentarer leave one →
  1. januari 19, 2012 5:24 f m

    Jag hänvisar läsare till det här inlägget att läsa mitt inlägg … eftersom jag inte alls skrivit att lärarnas löner inte behöver höjas.

    • januari 19, 2012 6:01 f m

      Jag tycker att ni gärna ska läsa Monikas inlägg. Det är välskrivet och tar upp intressanta perspektiv men är fyllt med argument för varför det inte är så viktigt att höja lärares löner. Jag utmanar dig också Monika att lyfta fram argument för att det är viktigt att höja lärares löner.

  2. januari 19, 2012 6:54 f m

    Jo, jag har tagit upp några saker i korthet, som svar på det du skrev på min blogg … men kan utveckla det vidare senare. Har mycket att göra nu och är på väg.

    • januari 19, 2012 7:38 f m

      Besök gärna Monikas blogg för att läsa mer. Jag tycker förstås att hon är på fel spår men inse att den argumentation hon använder också används av många andra. Ska inte läraryrket fortsätta ner i låglönespiralen med som jag anser katastrofala effekter på svensk skola så måste vi öva oss på att bemöta den typen av argument. SKL mfl har om och om igen använt liknande argumentation när de har sänkt våra reallöner.

Kommentera

