Skip to content

Kunskap och lärande (uppdaterat)

januari 13, 2012

Fokus på kunskap är  inte samma sak som ett fokus på lärande men det är inget motsatsförhållande mellan dem som en del tycks tro. Jag citerar Monika Ringborg i en kommentar till mitt inlägg Kunskapsår som ett exempel:

Om man fokuserar på att kunskap är viktigast är risken att det som är lärarens professionella objekt – lärandet – kommer i bakgrunden

I det här uppdaterade varianten av inlägget citerar jag från en kommentar på inlägget av Helena von Schantz. Så här enkelt och självklart kan man se på kunskap och lärande.

Fokus på lärande är fokus på inhämtandet av kunskap och bemästrandet av färdigheter

Jag ägnar mig här åt en lång förklaring av varför fokus kunskap är den bästa vägen  till elevernas lärande:

Det är exempelvis bevisat att det är fördelaktigt att fokusera på vilket innehåll som ska uppnås redan i förväg. Det finns en hel del material om att mål med lärandet stimulerar eleverna. Framför allt handlar det dock om att kunskapen och förståelsen förstärks av sidospår och alternativa perspektiv, bland annat Marton tar upp detta ganska utförligt. Det betyder att en strävan mot ett specifikt kunskapsområde snabbt sträcker ut sina tentakler in i angränsade kunskap och att individen snabbt upptäcker att ju klokare man blir desto mer vet man att man inte vet.

Fokus på omsorg eller undervisningsmetod flyttar däremot bort fokus från kunskap som är en nödvändig del av lärandet.

det finns kritisk trösklar i vår strävan mot himlen

Annonser
11 kommentarer leave one →
  1. januari 13, 2012 7:23 e m

    Har skrivit utförligare i tråden Kunskapsår. Men jag ser inte att man har fokus på omsorg och undervisningsmetod om man har fokus på lärande.

  2. januari 13, 2012 9:06 e m

    Jan.

    Det är inte samma sak att ha fokus på lärande och att ha fokus på undervisningsmetod och omsorg. Lärande och kunskap hänger samman och måste få växelspela med varandra hela tiden i klassrummet. Även om det kan ha sina fördelar med ett bestämt innehåll i de olika kurserna så vill jag ändå problematisera detta och faktiskt också lyfta fram att detta kan få förödande konsekvenser om det hanteras fel. Ett konkret exempel är framväxten av Internet och allt det har fört med sig under de senaste femton åren för samhället. En förändring som en hel del elever under den här tiden aldrig ens har fått med sig något om från skolan.

    Det här exemplet visar tämligen klart på varför det kan vara mer än problematiskt att redan på förhand bestämma innehållet då det kan bli oerhört fel eller till och med sluta med ett rent haveri som i det här fallet. Det vi behöver börja diskutera är hur skolan, lärarrollen, undervisningen och så vidare kommer att se ut bortåt år 2020. Vi står inför förändringar som saknar motstycke i utbildningsväsendets historia. Boktryckarkonsten var en sådan sak som förändrade utbildningsväsendet för all framtid. Nu är det Internet som kommer göra det samma. Eleverna kommer inte ha bänkar i framtiden i vår bemärkelse. De borden kommer vara mer eller mindre datorer. Sådant finns redan framme i liten skala med Multi touch. Den senaste förändringen inom teknologin är annars något som säkert också kommer att påverka utbildningsväsendet, men främst kanske våra hem. Det är Samsung som har lanserat Samsung Smart Window.

  3. januari 14, 2012 8:28 f m

    Förstår inte riktigt, Jan. Att annat kan komma i vägen för lärande och kunskap ja, men lärande mot kunskap? Fokus på lärande är fokus på inhämtandet av kunskap och bemästrandet av färdigheter. Eller?

    • januari 14, 2012 8:31 f m

      Helena.

      Det är ungefär så även jag har tolkat det.

    • januari 14, 2012 9:05 f m

      Jag inser av din kommentar att mitt inlägg är diffust skrivet och uppdaterar det.

  4. Göran Tullberg permalink
    januari 14, 2012 8:50 f m

    Jan! Självklart är det som du säger. Målen är delvis kunskapsmål, men till stor det förmågemål. Förmåga att samarbeta, planera, redovisa och annat går hand i hand med kunskaper om hur olika instrument fungerar eller var jag finner de fakta jag behöver.

    Undervisningsmetoder anpassas till målen – inga problem för mig, så varför skulle det vara det för Monica eller andra?

  5. januari 15, 2012 5:18 e m

    Göran, det viktiga är att man måste få välja dem och vara flexibel. Det som fungerar i en grupp faller pladask i en annan. Det som går bra ena dagen funkar inte nästa dag. Man måste kunna utgå ifrån vad som fungerar och vad som har acceptans hos eleverna. Hur man kan arbeta hänger också ihop med vilken tid till för och efterarbete man har. Därför är toppstyrning när det gäller metoder alltid till skada.

  6. Göran Tullberg permalink
    januari 17, 2012 3:10 e m

    Helena! Visst måste det fungera. En erfaren lärare som samarbetar med elevena får det alltid att fungera. Jag har haft det lätt. Alltid elever jag haft vill samarbeta. Alltid första frågan: ”Vill ni samarbeta? Vi hjälps åt, så löser vi alla problem!”

Trackbacks

  1. Lärares yrkesetik « My Blog
  2. Lärande i fokus « Fredriks skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: