Skip to content

Leva som man lär.

januari 12, 2012

han dyker uppDagens #skolchatt om lärares ledarskap var spännande som vanligt med många intressanta trådar. För mig dök det upp en insikt om att jag har en situation som provocerar mig oerhört. Det talades mycket om att läraren inte skulle vara auktoritär utan istället erövra ledarskap genom relationer och kunnighet, dvs bli en auktoritet.

Jag tänkte då på alla de politiker och skolledare som pekar med hela handen och säger på det mesta auktoritära sätt till oss lärare att vi ska sluta vara auktoritära. Leva som man lär verkar inte vara deras paroll.

15 kommentarer leave one →
  1. januari 12, 2012 9:22 e m

    Vad är problemet? De små själarna använder hela handen. De riktiga aukoriteterna går ut på scen och äger rummet. Svårare är det inte.

    De mest kompetenta kännetecknas av en stor portion ödmjuktet inför sitt kunnande.

    • januari 12, 2012 9:27 e m

      Jag är väl kanske inte själv tillräckligt ödmjuk inför situationen att någon som ska leda mig är djupt okunnig. Dessutom är de vanligt att okunniga maktmänniskor använder osjyssta metoder och skyller lärare för att ha fel människosyn och kunskapssyn när det är deras eget synsätt som är mycket grumligt.

      • januari 12, 2012 10:34 e m

        Varför ska en ledare vara kunnig i det du är kunning?

        Jag har lätt andra som är betydligt kunnigare än mig utan att det gnisslar.
        Det finna med maktmänniskor är att man kan tjuvkoppla dem. Har du tänkt på det?

      • januari 13, 2012 10:43 e m

        Jag känner nog avsmak inför tanken att någon är djupt okunnig om pedagogik samtidigt som den är ansvarig för det pedagogiska ledarskapet. Det har varit en obehaglig modefluga att ledare inte behöver kunna det de ska leda men det är inte sant. Steve Jobs skapar världens största företag för att han kan något om företagets idé medan karismatiska, vältaliga VD:ar utan kunskap leder sina företag in i en allt mer tynande tillvaro.

    • januari 13, 2012 8:57 e m

      Det kan ju vara så att man uppfattar någon som okunnig, därför att man själv är okunnig om det ledaren är kunnig i. 🙂

      • januari 13, 2012 10:46 e m

        Kommunernas rekryteringspolicy har varit att hitta ja-sägare för sina idéer och jag har hunnit pröva en hel del av chefsskap, ledarskap och ekonomiskt ansvar så jag vet inte om jag behöver ta åt mig när det gäller okunnighet om deras roll.

      • januari 14, 2012 10:57 f m

        Det var nog inte dig jag tänkte på Jan!

  2. januari 12, 2012 9:28 e m

    Jan.

    Intressant tema detta med ledarskap i klassrummet. För min del är det Thomas Gordons aktivt ledarskap som ligger mig närmast. Den ledarstilen sammanfaller väl med mitt eget synsätt på lärande och undervisning. Ett exempel på det är att jag betonar vikten av kommunikation mellan elever, men också mellan elever och lärare. Detta är en central del av vad Gordon för fram. Jag tror också på det Gordon framför om att läraren inte kan ha kontroll över elever och dess beteende idag. Det vi däremot kan hjälpa dem med är hur de ska kunna ta kontrollen själva över sitt egna beteende och också att våra handlingar får konsekvenser.

    Frekar06

    • januari 12, 2012 10:32 e m

      Fredrik, du vet väl att i klassrummets officiella värld vet redan upp till 40 % av eleverna vad läraren pratar om. Dock är 1/3 av vad eleverna lär sig inget andra elever lär sig.

      • januari 12, 2012 10:46 e m

        Plura.

        Jag har hört talas om det där vid några enstaka tillfällen tidigare, men aldrig riktigt satt mig in i det. Skulle vara intressant att få veta mer angående detta, exempelvis hur detta påverkar vårt ledarskap som lärare i klassrummet och hur man kan se frågan om hur man ska undervisa utifrån vad du här nämner. Det låter som att du är inne på ett intressant spår, även om jag direkt erkänner att jag är lite för lite insatt i de exakta konsekvenserna av det du framför! //Fredrik

      • januari 13, 2012 6:45 f m

        Gå gärna in här soch se förklaringen på UR http://urplay.se/167548

      • januari 13, 2012 8:37 f m

        Tack Plura!

        Jag ska kolla på den.

  3. Göran Tullberg permalink
    januari 13, 2012 8:49 f m

    Jan! Ju förr lärarna slipper politiker och skolledare desto bättre. De vet ingenting om den pedagogik du skall använda för att lyckas – ändå skall de leka pedagogiska ledare och peka fel med hela handen. De är inte närvarande och vet ingenting om eleverna heller. De vet ingenting, kan igenting och är inte ens med där arbetet sker.

    Jag och mina kollegor har ofta fått arbeta fria från politiker och skolledare. Det ger ökad trivsel, bättre undervisning och mycket mer pengar. Politier och byråkrater snor hälften av de pengar som skulle gå till undervisning. De smular sönder en helhet till 40-minuters pluttar som tvingar elever och lärare att ständigt byta ämnen, lärare eller klasser.

    De åstadkommer en pluttifiering som förstör alla chanser till sammanhang i undervisningen. De tvingar fram underbetyg för 25% av eleverna genom att inte ge dem den tid och den hjälp de behöver. Skolan skulle vara lärande – den har blivit en giljotin.

    Och ovanpå allt snor de åt sig de medel lärarna behöver. I matte har mer än hälften av lärarna flytt från dåliga jobb med dålig ledning och uselt betalt. De lärare som skall undervisa vet mindre än sina elever. SKOLAN ÅR SKIT!

    • januari 13, 2012 2:47 e m

      Styrning utan kompetens är faktiskt riktigt värdelöst. Det har du rätt i. Det är också utmärkande för den typen av maktmänniskor att de inte kan tillämpa sina egna förslag. Det är nog för att jag ser att de är på väg käpprätt åt skogen med sina idéer som jag blir så provocerad.

      Sen delar jag inte din negativa syn på skolledare utan har stött på många bra rektorer med fötterna i en egen pedagogisk kunskap och massor med bra tankar om skolan de verkar i.

  4. Göran Tullberg permalink
    januari 13, 2012 3:46 e m

    Det är inte personen jag angriper utan funktionen. Rektorn är pedagogisk ledare utan att kunna uträtta något positivt. Rektorer skall inte blanda sig i lärarnas undervisning. De skall inte sätta en lärare utbildad i gymnastik att undervisa i matte som han inte vet något om.

    Rektorer kostar pengar och förstör vår undervisning – oavstt hur snälla de är.

Kommentera

