Skip to content

32+12

december 4, 2011

en sådan härlig samling av gemensam kraft och skönhetArbetsgivarrepresentanter försöker lansera sitt koncept 40+5 för att reglera lärarnas arbetstid mer. I en situation där läraryrket är hårt drabbat av utbrändhet och har svårt att attrahera duktiga studenter känns det djupt otidsenligt. 45 timmar är för mycket och ska lärare orka med så många timmar behövs ett stort mått av individuell frihet i förläggningen av tiden. 40 timmars vecka som används av vissa skolor har nästan undantagslöst resulterat i mängder av obetald övertid hos lärare med ambitioner att eleverna ska lära sig något.

Enda riktigt hållbara lösningen är att minska totala årsarbetstiden så att den motsvarar 39 timmar i veckan och under skolveckor satsa på 32+12.

15 kommentarer leave one →
  1. december 4, 2011 9:01 e m

    Jan.

    Jag upplever inte att vi har några stora problem med att få duktiga studenter att söka till den svenska lärarutbildningen. De flesta lärarstudenter som jag känner till brinner för det här yrket och har som jag upplever det både bra kunskaper och idéer om hur man kan förändra skolan. Vi är alltså inte överens på den här punkten. Mina erfarenheter från fem års studier nu på lärarutbildningen ger mig nämligen en annan bild än den du förmedlar.

    • december 4, 2011 9:05 e m

      Jag har ju bara erfarenheter av de naturorienterade ämnena. Det är bara där jag kan bedöma om studenten börja med rimligt bra förkunskaper eller ej.

      Sen vill jag påpeka att jag fortfarande anser att en majoritet av studenterna är duktiga så det handlar bara om att den lilla andelen studenter med otillräckliga förkunskaper är gradvis växande.

  2. december 4, 2011 9:13 e m

    Man kan inte bedöma lärarutbildningen genom att titta sig omkring, Fredrik. Färre än en sökande per plats och stor andel avhopp bland färdigutbildade lärare talar sitt tydliga språk.

  3. december 4, 2011 9:24 e m

    Helena.

    Det är klart att man måste kunna dra slutsatser utifrån sina egna erfarenheter om hur till exempel en utbildning fungerar.

    • december 4, 2011 10:48 e m

      Det är viktigt att kombinera egna erfarenheter med en hel del rå mätdata för att få den mest kompletta bilden av situationen.

  4. Göran Tullberg permalink
    december 5, 2011 8:40 f m

    Fredrik! Det är som Jan och Skolverket säger: ”Mindre än hälften av lärarna som tjänsgör i matematik är matematiklärare. Det är ditkommenderat folk som inte är kapabla att undervisa i matematik. I Kemi och Fysik är det värre än så.

    De som söker utbildning i naturvetenskapliga ämnen är näst intill noll! I Stockholm fanns en (1) sökande till lärare i kemi alla stadier och noll (0) till fysik. De som sysslar med historia och religion har inte mycket valmöjligheter, men ingenjörer och forskare inom teknik och naturvetenskap har oändligt mycket bättre arbetsförhållanden och bra mycket högre löner än lärare.

    Det är också just matematik och naturvetenskap där det stora raset sker internationellt.

    Jag förstår inte det där med 40 + 5. Eleverna har ju inte 40 timmar schemalagt och de är där ju inte på sin fritid. Eller hur?

    På min tid var det läraren som stod för undervisningen och skötte sina övriga uppgifter som han/hon ansåg bäst. Är ni totalt förslavade nu?

    • december 5, 2011 8:32 e m

      Vi ska implementera 1-1. Det innebär en dator per elev. Kostnaden är ca 1,5 mkr/år. Jag skulle kanske tycka att vore lämpligare att satsa på lärarna än på datorerna. Det räcker ju med att öka antalet tillgängliga datorer på skolan – alla elever behöver ju inte bära hem sin egen. Dessutom har 100 % av alla elever på högstadiet egna datorer och egna smart-phones. Men – politikerna har bestämt att satsa på datorerna! I framtiden har vi den mest tekniskt utvecklade skolan men hur blir det med lärarna?

      • december 5, 2011 8:40 e m

        Jag är klart positiv till koncept som varsin/1-1/one2one men erfarenheterna är entydiga om att lärarna är nyckeln till att det ska bli positiva effekter för eleverna. Det är många skolor som rapporterar om sämsta lönepåslagen någonsin och försämringar av arbetsvillkoren på flera olika sätt denna höst. De skolor som sparar på lärarna för att satsa på datorer kan göra eleverna en rejäl björntjänst.

  5. december 5, 2011 8:53 e m

    För min del delar inte jag Ewas åsikt ovan. För min del är den tekniska utvecklingen inom skolan en oerhört central del för att komma vidare till en skola för globaliseringens tidevarv. En-till-en är enligt mitt sätt att se på det en av de viktigaste satsningarna på skolan, på lärarna och på undervisningen på många år.

    Den moderna teknik som nu finns har och kommer att medföra enorma möjligheter. För att nämna ett konkret exempel så menar en del forskare inom Specialpedagogik att IKT skulle kunna vara den där integrerande länken mellan elever med och utan funktionshinder som skulle kunna göra att inkludering kommer att fungera väl i framtiden. Om det kommer bli så får vi se. Men jag hävdar definitivt att det ligger något i vad dessa forskare säger.

    Studier har visat att människor med funktionsnedsättningar äntligen i och med IKT kan få vara sig själva, få kommunicera och samarbeta med andra människor. Med andra ord så överbryggar IKT funktionsnedsättningen enligt dessa studier. Med bärbara datorer, bärbara smarta klienter som exempelvis surfplattor och Smart-Phones, med bärbara interaktiva Smart Board och med bärbara projektorer som man kan ha i fickan och kopplar in/laddar via USB så kommer vi kunna bli väldigt mycket mera flexibla. Lägg därtill att vi numera kan ha virtuella klassrum med Adobe Connect osv. så kommer en ny skola snabbt att kunna växa fram.

    • december 5, 2011 9:04 e m

      som framgår ovan håller jag bara delvis med Ewa. Egen dator i skolan är en trend som jag tror är helt omöjlig att stoppa och den erbjuder så många härliga möjligheter att jag inte skulle vilja stoppa den.

      Jag hoppas dock att jag kan få med dig Fredrik på tankegången att större frihet för lärare ökar effektiviteten, även effektiviteten i att införa varsin koncept. Jag hoppas att du håller med om att lärarna inte kommer att bli mindre viktig efter en introduktion av datorer utan snarare vara en förutsättning för att eleverna ska upptäcka en hel del av de nya möjligheter som öppnar sig.

  6. december 5, 2011 11:01 e m

    Jan

    Det framstår som klart att en större frihet för lärare kommer öka effektiviteten. Den moderna tekniken kommer inte ersätta lärarna. Tekniken är ett redskap för att få en bättre och mer interaktiv undervisning. För min del tror jag dock att vår roll som lärare kommer förändras framöver och att vi kommer få mer av samarbete mellan elever, men också mellan elever och lärare.

    Det skulle innebära att vi får en situation där lärare och elever tillsammans upptäcker hur man kan använda den moderna teknikens möjligheter. Under en del distanskurser som jag har läst parallellt med lärarutbildningen har man kört kurser där man uppenbarligen tror att man kan lägga ut material och något forum på nätet och sedan vara inne sporadiskt. Det är bara det att man då missar poängen med nätet och de sociala medierna.

    De bygger på att man aktivt deltar i samtalet som förs där. Är du inte som lärare beredd på att delta i den dialog och diskussion som eleverna för på nätet i forum, bloggar, wiki, lärplattformen och så vidare så bör man nog fundera över om det här med lärande och IT är den modell man ska använda sig av som enskild lärare.

  7. december 5, 2011 11:18 e m

    Jan.

    http://www.mndaily.com/2011/10/19/poll-77-percent-students-say-technology-improved-grades

    Den undersökning som jag refererar till här och som kom för mindre än en månad sedan visar att 77 procent av 6 000 studenter som tillfrågats anser att deras resultat i skolan har påverkats positivt av att använda modern teknik som exempelvis Moodle. Men de betonar samtidigt att framgångarna är kopplade till hur man använder den moderna tekniken i skolan.

Trackbacks

  1. Lärarutbildningen och svartmålningen av den | Frekar06 Blogg
  2. Arbetstider och digitala skolan | Frekar06 Blogg
  3. Samarbete och arbetstider | Frekar06 Blogg

Kommentera

