Skip to content

De som bedömt för generöst måste rätta till detta!

november 29, 2011

Frekar06 skriver om Nationella prov – hur ska det tolkas? och baserat på bland annat Skolverkets direktiv för nationellla prov och citat som ”Det nationella provet är ett prov bland andra när det gäller bedömningen av en enskild elevs prestationer” så argumenterar han för att det är korrekt att läraren höjer en väldigt stor andel betyg i förhållande till det nationella provet. Han argumenterar också mot det nationella provet skulle kunna användas som underlag för att sänka betygsnivåerna i en klass: ”om flera elever inte lyckades på de nationella proven så skulle man dra ner betygen för i stort sätt hela gruppen på de andra momenten retroaktivt” och tar till starka ord om att det skulle vara rättsosäkert och bryta mot grundlagen. Mitt svar blir först:

Jag hävdar att eftersom det är kunskaperna vid kursens slut som är viktiga så är det självklart så att bedömningen kan ändras under kursens gång både uppåt och neråt

men sen kommer min huvudpoäng:

Ett system där en felbedömning under kursen aldrig kan rättas till neråt belönar okunskapen och blir rent katastrofalt.

Vi ska ju inte belöna en okunnig lärare som sätter glädjebetyg och straffa de elever som fått en seriös lärare vid intagningar. De som haft den duktiga läraren har ju mycket bättre förutsättningar att klara utibldningarna de handlar om.

Annonser
9 kommentarer leave one →
  1. november 29, 2011 6:19 e m

    Jag följde med er diskussion i tidigare tråd, men är rädd att jag inte riktigt hängde med om betyg som redan var satta på prov skulle sänkas retroaktivt eller inte. Inom mitt område får vi aldrig sänka ett betyg som rapporterats in, bara höja och då med en motivering till varför. Och endast i fall då det blivit fel hos någon av oss, eller efter en omprövning om vi kan se att denna kan höja betyget. Studenten har sedan rätt att få en ny bedömare och då blir det s.a.s en ny bedömning, dvs. att denna inte känner till tidigare utförd bedömning.

    Hur ser det ut, ute på skolorna? Rapporteras betyg på delprov in eller är det endast läraren som har dem till hands.

    Du skriver om okunniga lärare.
    För att känna till att om en lärare är okunnig eller har satt ett glädjebetyg behöver detta utredas.

    • november 29, 2011 6:25 e m

      Måste tydliggöra att ny bedömare ges oftast då arbetet inte fått godkänt betyg.

      • november 29, 2011 9:17 e m

        Ny bedömare tycker jag är något som borde praktiseras mer på gymnasiet också så att eleven upplever sig mer rättvist behandlad.

  2. november 29, 2011 7:44 e m

    Monika,

    Det är inte så vad jag vet att det rapporteras in delprov utan det är läraren som har hand om allt bedömningsunderlag hela tiden. Vad jag vet så finns det inga undantag från detta. Vi får inte heller ändra betyg retroaktivt om de inte är ”uppenbart oriktiga” och då bara uppåt och dessutom finns här starka restriktioner i Skollagen för när detta får göras.

    • november 29, 2011 7:46 e m

      Är det någon som vet om det finns några undantag från regeln att läraren alltid har underlaget för bedömningen och att man inte rapporterar in delprov? /Frekar06

  3. november 29, 2011 9:14 e m

    På gymnasiet är det helt entydigt anser jag. Under kursen är det helt upp till läraren att bestämma olika examinationer och läraren håller helt suveränt i själva betygsunderlaget med olika delresultat. Det handlar inte om några retroaktiva sänkningar, det handlar bara om en okunniga lärare som utlovar slutbetyg på delresultat och har svårt att backa från detta. När kursen är genomförd och betyget har satts då kan det bara omprövas uppåt precis som ni andra konstaterat med era erfarenheter.

    Mina kommentarer handlar förstås inte om att exempelvis sänka de betyg som Nossebro-ungdomarna redan har fått. Då får gjort vara gjort men Nossebrolärarna borde ha justerat sitt betygsunderlag med informationen från nationella provet så att de genomsnittliga betygen gått ned. Nossebrolärarna gjorde fel och de vill jag inte hänga ut dem för, men nu när deras skola blivit ett slagträ i händerna på SKL måste vi återigen punktera de myter som vår huvudman sprider.

  4. november 29, 2011 9:26 e m

    Tack för svar! 🙂

  5. november 29, 2011 9:55 e m

    Jan.

    Jag har nu läst beslutet för 2010 om Nossebroskolan från Skolinspektionen. Det innehåller viss kritik mot att betyg inte sätts efter Grundskoleförordningen. Skolinspektionen kom med en förfrågan till skolan om att de skulle göra en analys av matematik betygen och den skillnad som fanns mellan betygen och resultatet på nationella provet. En förklaring som Skolinspektionen säger sig vara nöjda med: ”Jag fick en sådan och godkände det svaret”. Detta är vad inspektören av Nossebro säger till Dagens nyheter.

    Inspektören vid Skolinspektionen står fast vid att Nossebro är bland det bättre hon har sett som inspektör och säger så här till Dagens nyheter: ”Man har fått eleverna med på tåget. Till och med bland pojkarna har det blivit positivt att anstränga sig i skolan och sådant ser jag inte på särskilt många ställen.”

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolinspektionens-kritik-stoppade-inte-overbetyg

    Skolinspektionen verkar alltså relativt nöjda i alla fall med vad de sett och vi har inte fått reda på hur skolan faktiskt förklarat sig till Skolinspektionen. Men antar att de kom med en bra förklaring eftersom Skolinspektionen godkände denna. Skolinspektionen har sin rapport utlagd på nätet här:

    http://siris.skolverket.se/pls/portal/url/item/8898DD1C213BF7EAE0401FAC1C003B46

    • november 29, 2011 10:18 e m

      Skolinspektionen gör inte någon sågning av skolan utan nöjer sig med en kommentar kring betygen. Jag har absolut skäl till att glädjas åt att Nossebro lyckats så väl med sin förändringsprocess men påpekar att väldigt många skolor får positiva kommentarer från skolinspektionen också, så skolan sticker inte ut på något sätt.

      Det är två saker som är oroande med det här:

      1. SKL har använt Nossebro flitigt i sin argumentation för att det inte behövs extra pengar till lärarna och skolan. Målen i det för mig viktiga kunskapsuppdraget visar sig inte ha nåtts i stor utsträckning och viktiga mål om ett bra klimat på skolan och ökad trivsel räcker ändå inte för mig när det gäller något som ska vara en förebild för andra skolor.

      2. Betygshöjningar kan tolkas som en viktig del i deras framgångsrecept. Så kan eleverna bli positivt inställda till en förändringsprocess säger andra skolor och så tar betygsinflationen ny fart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: