Skip to content

Ska vi acceptera dåliga skolor

november 8, 2011

Varför ska någon behöva gå i en tredjedelsskola? väcker många intressanta tankar kring hur man bryter en destruktiv spiral istället för att acceptera den.

Jag funderar på om rädslan för att acceptera kraven på förändring handlar om att det blir så tydligt att det inte går att skylla på lärarna och kräva att de löser problemen. Det krävs nya resurser, ökad kompetens inom rätt områden men det innebär inte att de som redan är verksamma gör ett dåligt jobb. Kommunen borde ha ett krav att göra något kraftfullt istället.

Annonser
12 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    november 8, 2011 9:18 e m

    BÅDE OCK!

    Det behövs åtgärder både från ägare och lärare. I artikeln står:

    ”Verksamheten kretsar kring tolv ej förhandlingsbara regler”. Visst behns regler, men de bör via på överenskommelser.

    det behövs så mycket mer … anpassning till eleven … tid att arbeta ostört samman …kunniga lärare … ständig uppföljning … m m.

    • november 9, 2011 7:54 f m

      Ja, det behövs så många olika åtgärder då både elevernas behov och skolans olika resurser varierar kraftigt fastän skolan har samma SALSA- värde.

    • november 9, 2011 9:36 f m

      Göran och Jan.

      Jag funderar över det Göran tar upp om ständig uppföljning. I Moodle som jag själv kör och även i en hel del andra lärplattformar finns möjligheten att göra övningar och tester som rättas av systemet och därmed får eleven feedback direkt.

      Eleven kan sedan om denne skulle missa någon fråga gå tillbaka och göra om det här testet eller övningen utan att läraren behöver lägga en massa tid på att göra en helt ny övning eller ett helt nytt test. Allt kan skötas av eleven själv direkt i systemet efter det att läraren satt ihop övningen/testet.

      I normal fallet skulle jag vända mig emot att använda standardiserade tester med så kallade flervalsfrågor. Men samtidigt så hör jag allt fler som säger att de har varit skeptiska till det här utifrån sina negativa erfarenheter i skolan av detta, men som har blivit allt mer positiva och sedan bytt fot och fått det här att fungera med framgång i system som Moodle. Man kanske till en början ska använda sig av för eleven frivilliga övningar där de helt enkelt kan testa sina kunskaper utan att det räknas in i betygen för att se hur det fungerar. Om det sedan faller väl ut så kan gå vidare till lite mer avancerade saker som mer obligatoriska tester.

      För i stort sätt all litteratur vad jag kan se slår fast att det är viktigt med snabb feedback till eleverna. Det verkar vara stor enighet om detta. Här kan man nog tala om att det till och med får anses vara baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta kanske skulle kunna vara en väg att få en viss kontinuerlig uppföljning i alla fall utan att mängden arbete för läraren springer iväg långt över våra 45 timmar i veckan.

      Frekar06

  2. november 8, 2011 10:05 e m

    Hej Jan, hur har du det? A-M

    • november 9, 2011 7:56 f m

      Tackar bra, familj skola mm allt är bra. Skoldebatten är verkligen något som engagerar mig mer och mer även om min egen blogg numera tar så pass mycket tid att jag är en mindre flitig kommentator hos andra.

      ”2011 ett skolår” är en engagerande slogan för att vi ska göra något bra av alla förändringar som sker i år.

  3. november 8, 2011 10:30 e m

    Jan.

    Jag har verkligen inget emot att den svenska skolan förändras och har även kommit med en rad olika förändringar som jag vill göra för att vi ska få en bättre skola. Dessa presenteras i mitt inlägg ”Tio förslag för en bättre skola” (http://frekar06.eu/?p=1743214). Där utvecklas hur jag vill förändra och utveckla den svenska skolan.

    Frekar06

  4. Göran Tullberg permalink
    november 9, 2011 12:40 e m

    Mycket bra Fredrik! Du skriver :”I Moodle som jag själv kör och även i en hel del andra lärplattformar finns möjligheten att göra övningar och tester som rättas av systemet och därmed får eleven feedback direkt.”

    Du skriver också att omedelbar feedback är positivt. Så är det och i högre grad ju yngre eleven är. Jag skall slå på ”Moodle” och se vad det är.

    Det finns fördelar och nackdelar med flervalsfrågor. Fördelen är att svaren är lätträttade, nackdelen är att det favoriserar utantilllärande. Ingen behöver gå på djupet och se samband. De prövar inte färdigheter som förmåga att tala och skriva ett språk, laborera eller dra slutsatser.

    Nu används flervalsfrågor i centralt givna prov enbart av bekvämlighetsskäl – lätta att ställa och lätta att rätta. Det går inte att göra annorlunda om 100 000 elever skall ha samma prov.

  5. november 9, 2011 1:17 e m

    Göran,

    Moodle är en öppen källkod plattform som är helt baserad på nätet. Så eleverna kan när som helst nå den oavsett var de befinner sig. Det finns också applikationer som man kan använda för att direkt nå Moodle i sin telefon om man nu vill det. Moodle är gratis att ladda hem och installera. Många webbhotell har sådana här ”ett klick för att installera” där man bara klickar på en knapp för att installera Moodle bland annat.

    Det som kostar är ren administration alltså, dvs. kostnaden för att hyra plats på en server vilket idag är billigt. Moodle har idag nästan 800 moduler och block som läraren kan ha användning för och som lätt kan installeras i systemet. Det krävs bara att man kan ladda upp en Zip-fil, packa upp denna och sedan klicka på en knapp. Resten gör Moodle själv. Alla dessa moduler är under öppen källkod och är gratis att använda.

    En av de moduler som finns i Moodle och som jag nämnde ovan är Quiz (övningar och tester) där man kan skapa sin egen databas med uppgifter och bland annat ha övningar och tester som rättas av systemet, men även ordinarie prov går bra som läraren rättar. Moodle bygger på den pedagogiska teorin social konstruktivism som i korthet betonar vikten av samarbete och vikten av att eleverna får feedback från andra än läraren. I Moodle finns därför flera funktioner för detta såsom Forum, Bloggar, Wiki osv.

    Visst är det så Göran att flervalsfrågor har både för- och nackdelar. Jag tror man ska börja i mindre skala med övningar på frivillig basis som rättas av systemet och sedan utvärdera för att sedan gå vidare om det faller väl ut. Detta för att få en god koll på så att det inte blir bara utantillsinlärning. Det vore inte bra nämligen om vi än mer tappar förståelsen i skolan.

    Frekar06

  6. november 10, 2011 10:15 e m

    Självklart ska man inte acceptera dåliga skolor. Att det finns sådana är ett underbetyg för hela samhället. Men Salsa är inte i sig något dåligt. Som mycket annat kan det emellertid missbrukas.

Trackbacks

  1. Second Life i undervisningen | My Blog
  2. Tio förslag för en bättre skola | My Blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: