Skip to content

Stark yttre motivation i datorspel!

oktober 31, 2011

Ungdomars stora förkärlek för datorspelande istället för skolarbete lyfts fram som ett exempel på att inre motivation är starkare än yttre. Inget kan vara mer fel!. Datorspelen är totalt överfyllda med yttre motivation, ständiga små belöningar till den som lyckas bra och bestraffningar för den som misslyckas.

7 kommentarer leave one →
  1. oktober 31, 2011 8:29 e m

    Jan.

    Vi ska inte ställa datorspel mot skolarbete. Datorspel kan vara utmärkta verktyg i skolan om man bara vill. Eleverna ser inte dessa som datorspel endast utan som en helt naturlig miljö för lärande och samarbete också. Det finns exempel på elever som har skolkat en hel del från Engelska lektionerna och suttit hemma och spelat World of Warcraft istället och som sedan kommit tillbaka och skrivit Mycket väl Godkänt på de nationella proven i engelska.

    Det finns med andra ord stora möjligheter som erbjuds med de här datorspelen och jag hoppas att man fortsätter med det som man börjat med nu och utveckla spel som finns, såsom till exempel Minecraft till att bli mer anpassade till skolan också. Det är en spännande utveckling som vi har nu. Det är också intressant att se att det kommer allt mer material som man kan använda i skolan om datorspel, Internet och så vidare. Medierådet är verkligen en guldgruva för alla lärare inom de samhällsvetenskapliga ämnena.

    Vi är numera i enlighet med ämnesplanen för Samhällskunskap för gymnasieskolan skyldiga att ta upp informationstekniken och dess roll i samhället. Med andra ord har vi verkligen stor nytta av det material som Medierådet släpper. Det materialet handlar om allt från hur TV värderar sina nyheter och hur de påverkar oss till forskning om medievåld till rapporter som handlar om högkonsumtion av spel som World of Warcraft. Det är rapporter som man kan använda både för att utmana eleverna och för att koppla till elevernas vardag.

    • oktober 31, 2011 8:54 e m

      Jag är inte ett dugg negativ till datorspel även om jag förstås tycker att vuxenvärlden har en rätt att begränsa hur mycket ungdomarna spelar och kräva att de prioriterar annat. Jag har flera gånger utnyttjat elevernas spel- och datorintresse för att få till spännande lektioner.

      Jag håller på att samla på mig lite underlag för ett rejält angrepp på den huvudlösa diskussionen som uppstått kring inre och yttre motivation. Återigen har några undersökningar överanvänts och resultaten breddats till att omfatta något som det alls inte finns fog för. Den här gången handlar de om svagheterna med vissa typer av yttre motivation och jag vet att du hör till dem som går så långt att du ifrågasätter all uppföljning med hänvisning till detta. Det känns verkligen inte som ett sätt att skapa en bättre skola samtidigt som rapporter strömmar in om skolor som misskötts på det grövsta och kunskapsuppdrag som nonchalerats.

      Jag är ute efter att totalt punktera ett av de vanligaste argumenten för att vi bara ska satsa på en mycket avgränsad form av inre motivation!

  2. oktober 31, 2011 10:02 e m

    Jan,

    Det som jag har ifrågasatt när det gäller den statliga kontrollen är de nationella proven. Den andra delen av statlig kontroll i form av skolinspektionen har jag sagt att jag vill se den stora granskning som EU håller på med innan jag tar ställning till. De håller som du kanske vet på med en stor utredning på europeisk nivå kring vilken effekt Skolinspektionen har egentligen.

    Det är en välkommen utredning från min sida. Jag vill ha konkreta besked på huruvida det här med skolinspektionen är en bra idé eller inte. Om så är fallet att det är en bra idé har jag inget emot att inspektionen får mer resurser för att kunna göra ett bättre arbete. Om EU kommer fram till att det är dåligt så får vi titta på hur inspektionen ska reformeras. Men där är vi inte idag.

    Det här med datorspel i skolan är intressant. Jag tror inte att det är en framkomlig väg att tvinga ungdomar att prioritera annorlunda. Därmed inte sagt att de ska kunna spela hur mycket de vill och när de vill. Men jag tror att bästa sättet att komma framåt är genom att eleverna får utbildning om möjligheter och risker med högkonsumtion av till exempel spel som World of Warcraft. Jag tror dialog är bättre än förbud och tvång.

    Det här med olika former av datorspel i skolan är något som jag samlar ihop material för att skriva en artikel om på min nystartade webbsida om IKT i skolan (http://larandeochit.
    weebly.com) där jag dels kommer reflektera själv över detta, men också lyfta fram den forskning som finns inom området. Min tanke är också att lägga ut egna konkreta lokala pedagogiska planeringar så småningom där som exempel på hur man kan använda IKT i skolan.

    Jag tror nämligen att det är en bra strategi att redan från början vara öppen med vilken vision man har, vilken forskning man vill bygga framtidens skola på och hur man konkret kan arbeta i skolan.

    • oktober 31, 2011 10:03 e m

      Länken blev helt konstig ovan. Rätt ska vara: http://larandeochit.weebly.com.

    • oktober 31, 2011 10:22 e m

      Skolinspektionen bör och kan vara avgränsad till att studera om lagar och regler följs och att inte några skolor försöker fuska med den resultatuppföljning som nationella proven ger. Skolinspektion utan nationella proven innebär att det blir oerhört lätt för den som vill fuska med skoluppdraget eftersom skolan i huvudsak är målstyrd och bara till liten del reglestyrd. Du pratar om att uppföljning ska utredas men missar att det finns ett oerhört behov av uppföljning nu, vi har redan dröjt alltför länge med uppföljning, trots att den målstyrda skolan varit införd i många år.

      Datorspel och lärande och IT vill jag gärna återkomma till men just nu är jag alldeles skakad över att det finns så många som tror att svenska skola skulle bli bättre utan uppföljning. Den dåliga uppföljningen är ju en direkt orsak till den kunskapskris svensk skola har just nu!

  3. Göran Tullberg permalink
    november 1, 2011 9:26 f m

    Jan! Betygsättningen kunde användas bland annat som belöning. Eleven får ett mål väl ”inom synhåll”. Han planerar en strategi att nå dit. Genomför sin plan och får ett betyg som belöning. Hela skolans organisation är elev- och lärarfientlig.

    Både elever och lärare borde få sköta sitt. vi behöver inte att dålig styrning och kontroll. Kunskapskontroll via betyg i slutet på läsår är sk-t och likaså dessa meningslösa centrala prov. Mera belöningar, mindre avrättningar genom urusel betygsstategi!

  4. november 1, 2011 10:05 f m

    Jag håller i stort sett med men använder kvalitetsfilosofi för att förklara de modifieringar jag ser som nödvändiga. Tanken om att använda ständiga förbättringar från kvalitetssystemteori stämmer väl med din beskrivning av att beta av mål i optimal takt för individen. Jag hävdar dock att vi också måste ha leveranskontroll ab det färdiga resultatet. Jag är därför motståndare till nationella prov för många åldrar men hävdar att det är helt nödvändigt med extern examination av slutliga resultatet.

Kommentera

