Skip to content

Gemensam värdegrund och mångfald.

oktober 25, 2011

Förstår vi hur gemensam värdegrund ska passa ihop med mångfald?

Bertil Törestad:

”En av de ting jag förstår är hur denna gemensamma värdegrund går ihop med tanken på mångfald!? Någon som kan förklara begripligt?”

Vi diskuterade detta flitigt under min lärarutbildning och gav varandra otaliga exempel på hur de blir förenliga men visst finns det en principiell motsättning?

Annonser
10 kommentarer leave one →
  1. oktober 25, 2011 1:46 e m

    Ja, det blir mycket principer här; principen om värdegrund, principen om allas lika värde, principen om mångfald, principen om rättvisa löner osv..

    • oktober 25, 2011 3:46 e m

      Vi borde kanske krydda med att diskutera principen om principdiskussioner fast rätt vad det är dyker det kanske upp ett inlägg av annan art. 😉

      • oktober 25, 2011 5:25 e m

        Jan.

        Om man ska se det strikt så finns det naturligtvis en motsättning här. Det som är min poäng är dock att mångfald enligt mitt sätt att se på det är en förutsättning för ett bra och framgångsrikt arbete med den demokratiska värdegrund som vi ska förmedla och förankra hos eleverna.

  2. oktober 25, 2011 5:18 e m

    Nej, det går inte ihop … en av läroplanens motsägande formuleringar

  3. oktober 25, 2011 5:31 e m

    @frekar06

    Demokratisk värdegrund – då blir det knepigt. Två honnörsord ihop blir mest vattvälling för mig. Demokrati = trevlig, bra?, värde=vems, islam, kristendom, för de rika, de fattiga?, grund= för vad, för vilka?

    Men visst, jag är för en demokratisk värdegrund. Om den inte liknar den i andra, hemska länder.

  4. oktober 25, 2011 8:39 e m

    Skollagen 1 kap 5 §: ”Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.”

    Det är en oerhört central paragraf i den svenska skollagen såsom den är utformad nu. För min del som vill ha mer undervisning om integritetsfrågorna så är den här paragrafen viktig. Om det här verkligen skulle omstättas i praktiken i skolan så har vi kommit en bra bit på väg mot en mer öppen och demokratisk skola. Detta har tidigare bara stått i läroplanen vad jag vet. Men nu är det alltså svensk lagstiftning. Hur ska vi nå upp till det som föreskrivs här i 1 kap 5 § i skollagen? Det är en central fråga i sammanhanget. Om vi inte vet hur vi ska göra så riskerar det som är bra med den här formuleringen att gå förlorat och det vore inte bra med tanke på att det här handlar om grunden för vår demokratiska skola och egentligen vårt demokratiska samhälle.

    • oktober 26, 2011 3:14 e m

      @Fredrik
      Håller med Göran.
      Vad ska vi med honnörsord till? Oftast använder vi dem när vi ska uttrycka något högtidligt
      och inte vet vad vi ska säga. Så har skett i denna paragraf.
      Inte mycket att hålla sig till, när man jobbar i verkligheten.

  5. Göran Tullberg permalink
    oktober 26, 2011 9:18 f m

    Upp stiga orden. Tanken stilla står. Ord utan tanke aldrig himlen når.

    I mångt och mycket är skollagen kap.1 5§ vackra ord utan verklighetsanknytning, ungefär som många av läroplanens mål.

    ”grundläggande demokratiska värderingar”. för mig innebär det att elever, lärare och föräldrar skall ha stort inflytande på skolans utforming och funktion. För SKL och staten innebär det att folkvalda bestämmer och elever och lärare lyder. Så vilket är demokrati. Jag tycker skolan blir allt mer odemokratisk, men de som står bakom skollagen tycket tvärt om.

    ”de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet”. Vems rättigheter? Vems frihet? Om en förbrytare bedriver utpressning så straffas han med all rätt. Men om ledare tvingar till sig pengar via skatter eller avgifter eller på annat sätt, så är det rätt och riktigt. Jag tycker att våra ledare kommunpampar och rektorer kränker lärarnas frihet och stjäl de pengar som borde gå till undervisning.

    ”alla människors lika värde”. Det är bara i guds ögon som människor är lika mycket värda. I verkligheten har olika människor helt olika värden. Alla vet det, så varför låtsas som om människor är lika mycket värda. Skall vi förbjuda VIP-lokaler på flygplatser eller VIP-läktare på fotplatser. Skall vi förbjuda alla dessa favörer som ledare skaffat sig och som andra inte har?

    LÅT OSS HÅLLA OSS TILL VERKLIGHETEN. GÖR INTE SKOLAN MER FÖLJUGEN ÄN DEN REDAN ÄR!

  6. oktober 26, 2011 9:43 f m

    Göran.

    Det finns inte något utrymme hos mig för att backa från min övertygelse om att mänskliga rättigheter och allas lika värde ska känneteckna den svenska skolan. Vi kommer aldrig att kunna förenas i det perspektiv som du framför ovan. De mänskliga rättigheterna är helt grundläggande för att vi ska ha ett fungerande samhälle. Hur skulle vi lärare kunna bedriva verksamhet överhuvudtaget utan att vi har yttrandefrihet till exempel?

    Du företräder en kall skola som inte fostrar demokratiska och kritiska samhällsmedborgare. Det är ett synsätt som jag starkt tar avstånd ifrån. Elevinflytande och Elevdemokrati är en självklarhet för min del. Det är en del av den demokratiska skola som jag vill ha.

  7. Göran Tullberg permalink
    oktober 26, 2011 10:07 f m

    Fredrik! Vi är helt överens. Men du måste svara mig när jag undrar vems mänskliga rättigheter vi talar om. Det uppkommer alltid situationer när den enas mänskliga rättigheter står i strid med den andres mänskliga rättigher. Det sker alltid om och om igen.

    SÅ VEMS MÄNNISKLIGA RÄTTIGHETER GÄLLER DET? FREDRIK!

    Du vill hålla på allas lika värde. Men då bör alla ha lika favörer. Skall vi tillåta att folk har olika lön, att en del har mer makt än andra. Eller skall vi säga att alla människor har lika värde och sedan blunda för verkligheten där det inte alls är så.

    SKALL TESEN OM ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE VARA TOMA ORD, ELLER SKALL DE PÅ NÅGOT SÄTT HA REALITET? SVARA PÅ DET! SNO DIG INTE RUNT FRÅGAN!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: