Skip to content

Kunskapens tillväxt

oktober 14, 2011

Vi diskuterade historiens guldåldrar och var överens om den starka kunskapstillväxten men inte alls om bär den var starkast. Vi lyfte fram kunskap från olika geografiska platser och allt från sport till kultur och naturvetenskap och täckte in de flesta tidsåldrar.

Kommentarerna här har det senaste belyst tanken på kunskapsrevolutioner och nog har det blivit omvälvande effekter av tex IT men hur har det påverkat mänsklighetens kunskapsbygge? Större kunskapsmassa totalt men samtidigt klarar inte den mänskliga hjärnan mer nu än förr och den mänskliga hjärnan är fortfarande oslagbar på att se mönster och skapa nytt.

”Ett litet steg för en människa ett stort för mänskligheten” gjordes med generationers kunskap som grund. Troligen är de största genombrotten ändå de som bygger vidare på tidigare kunskap och alla vi som inte tycker vi är smartare än Einstein kan nöja oss med att bygga på andras kunskap som han gjorde.

20111014-184938.jpg

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. oktober 14, 2011 9:17 e m

    Jan,

    Det är inte informationstekniken i sig som kommer leda till stora förändringar i till exempel skolan. Det är sättet som vi använder oss av informationstekniken som kommer leda till de verkliga förändringarna i skolan. Om vi informationstekniken verkligen ska kunna förändra skolan så krävs det oerhört mycket mer än tekniskt kunnande. Det krävs att vi ökar graden av samarbete och kommunikation i klassrummet. Det kräver ämneskunskaper. Det kräver ett stort mått av kreativitet och kompetens inom Pedagogik och Didaktik.

    Det finns så många olika sätt att undervisa på och lära sig på för den delen också att vi inte kan komma med en metod som ska lösa alla skolans problem. Det finns tankar inom både Problembaserat lärande och Problembaserad skolutveckling som jag verkligen tar till mig av och känner att jag kommer ha nytta av som lärare. Men för det så är de inte de enda metoderna eller idéerna som man bör använda i skolan. Det är samma sak med tekniken.

    Det vore direkt oansvarigt att tro att en metod är den enda rätta. Om det är något vi ska värna om så är det mångfalden i den svenska skolan. Vi människor är sån tur var inte lika och har inte samma sätt att hantera olika situationer. Det måste vi ta tillvara på. Lärare har och kommer alltid att prioritera olika och så ska det fortsätta vara. Läroplanen betonar inte en metod. Den betonar inte lärarledd undervisning enbart eller enbart eget arbete. Det vore intressant och veta vem som har hittat på att det endast till exempel skulle finnas stöd för en särskild metod i läroplanen, till exempel eget arbete.

    Läroplanen betonar vikten av mångfald både i kunskapsbegreppet och i valet av metod för undervisning och formerna för examination. Mångfalden är en viktig del av svensk skola och av våra läroplaner.

    • oktober 15, 2011 2:05 f m

      Jag erkänner direkt att de här skolfrälsarna som åker omkring med PBS fyller mig med djup avsmak. De har verkligen en ytterst rigid syn på vilka undervisningsmetoder vi lärare ska använda som de försöker dölja bakom en massa fina ord. De föreläser om PBL istället för att använda det när de ska ha en bred lansering av sin ”lära”.

  2. oktober 15, 2011 7:28 f m

    Min huvudpoäng med det här inlägget är ändå respekten för ”gammal” kunskap. Ny kunskap har ofta varit omvälvande för oss människor men kunskapsbygget har hitills fortsatt och gjort det som var stort då, litet vid en tillbakablick.

    Ett litet steg i rätt riktning skapar stora effekter men stora steg har en förmåga att bara ta oss fram och tillbaka på samma ställe.

  3. oktober 15, 2011 8:25 f m

    Jan.

    Det är helt klart att det nya bygger på det gamla. Lawrence Lessig som bland annat föreläser om det här upphovsrätt har bland annat sagt: ”Creativity and innovation always build on the past”. Så till viss del håller jag med dig om att vi måste ha respekt för den kunskap som vi redan har. Samtidigt så anser jag att vi har stora problem idag med det som Lawrence Lessig säger i det här citat: ”The past always tries to control the creativity that builds upon it”.

    Skolan har definitivt problem med detta. Istället för att ändra undervisningen så att man kan få in de sociala nätverken i undervisningen så förbjuder man användningen av teknik och gör det därmed omöjligt att bedriva undervisning på ett annat sätt med stöd av den moderna teknik vi har nu. För att lösa de problem som vi har idag så krävs det ett nytt sätt att tänka. Einstein sade redan på sin tid: ”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka”.

    Vi måste våga släppa kontrollen och tänka fritt och kreativt. Astrid Lindgren sade vid ett tillfälle: ”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi”. Det är ett starkt argument för att vi måste våga tänka kreativt. Bara för att något har fungerat tidigare så innebär inte det att det funkar nu.

    • oktober 15, 2011 9:09 f m

      Revolutionärer är oftast de största reaktionärerna!

      Vi ska förstås inte lyssna på de som lägger rigida ramar för hur vi ska tänka med hänvisning till att så här har vi gjort tidigare. Det har i alla fall aldrig jag gjort. Det är ändå så att jag tycker att de värsta bakåtsträvarna döljer sig bakom kritik av det nuvarande så att svagheterna i deras eget kunskapsbygge och alternativlösa förslag inte ska uppenbaras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: