Skip to content

Våra omöjliga uppdrag

oktober 9, 2011

det dags för lite syrligheterOmöjligt uppdrag att vara lärare fokuserar på diskussionen om resurser, klassstorlekar och alla de följdkrav som kommer med när budgeten är viktigare än pedagogiken. Ja, John Hattie Visible learning visar att mindre grupper inte automatiskt behöver innebära att undervisningen blir bättre men John Hattie själv är väldigt ödmjuk inför att dra bredare slutsatser kring detta. Däremot finns det nedskärningsivrare, som vill fortsätta att använda skolan som slagpåse och driver tesen att gruppstorleken inte spelar roll. Ja, jag kan klara av att undervisa 30 elever lika bra som hälften men bara under vissa förutsättningar. I de förutsättningarna ingår bland annat att jag inte ensam klarar av flera elever i behov av särskilt stöd i denna stora grupp. Min förmåga till individualisering är inte tillräcklig för att möta deras behov samtidigt som jag ska möta så många andra elevers individuella behov.

4 kommentarer leave one →
  1. oktober 9, 2011 8:42 e m

    På tal om gruppstorlek kom jag att tänka på några forskningsresultat som framkommit i USA och Nya Zealand. De kan vara intressanta att ta del av eftersom vi i Sverige nästan alltid får ta del av PK-forskning. Där fann man att i förskolor spelade inte barngruppernas storlek någon större roll för barns sociala och kognitiva utveckling, utan det avgörande var snarare lärarnas utbildningsnivå. I små grupper tenderade lärarna att tala mer med varandra än med barnen. Jag vet inte hur sanna resultaten är men de kanske tål att tänka på.

    • oktober 9, 2011 8:56 e m

      Det här stämmer väl överens med det jag hade läst av John Hattie.

      John Hattie är väl också intressant utifrån ett ”politiskt korrekt” (PK?) perspektiv då hans forskning har vandrat från starkt kritiserad av de flesta till att riskera att bli fullständigt politiskt korrekt.

  2. Göran Tullberg permalink
    oktober 10, 2011 9:54 f m

    Jag har inte gjort undersökningar utan bara undervisat. Men den största TRIVSELN (om trivsel är värt något), den får man i relativt små grupper vid koncentrationsläsning. Att ha 15-20 elever hela dagar och jobba tillsamman – hjälpa varandra, ha gemensamma mål. Det är oerhört trivsamt.

    Om det ger bättre resultat vet jag inte, men det verkar troligt. Fast jag har inga bevis!

Kommentera

