Skip to content

Kanonad om lärarkompetens av tungviktare

oktober 5, 2011

dystert väderJag har i några inlägg uttryckt min oro för att ämneskompetensen håller på att gå ner inom lärarkåren. Då passar ett tungt debattinlägg: Var fjärde examinerad lärare borde ha blivit underkänd, där tunga namn inom skolvärlden inte sparar på krutet i kritiken av kompetensen. Det ser tungt ut för svensk skola och skolans huvudman sover tungt när det gäller att ta sitt ansvar.

Annonser
7 kommentarer leave one →
  1. oktober 5, 2011 10:02 f m

    Artikeln är från år 2006 – Efter det har iaf LHS och SUs lärarutbildning fått godkänt. Men det nämns endast som en notis. Inga långa artiklar om det arbetet. Det har hänt mycket på fem år – var t.ex. själv med i kvalitetsutvecklingen som skedde.

    • oktober 5, 2011 10:11 f m

      Ja, lärarutbildningen har arbetat hårt men jag undrar ändå om de har lyckats nå speciellt långt. Ett stort problem som de måste brottas med är att förkunskaperna hos de som söker lärarutbildningen har fortsatt att sjunka.

  2. oktober 5, 2011 10:33 f m

    Det är väl mycket vi behöver brottas med …. inte minst bilden av oss. Tyvärr kan jag inte förmedla så mycket om våra studenter och deras förkunskaper och vad de presterar. Det är också något vi måste brottas med – att vi vet en hel del som vi inte kan beskriva. Tror att bilden skulle bli annorlunda då. Nu svänger man sig mest med siffror som man undrar hur de kommit fram till och av människor som väl knappast har arbetat som lärarutbildare i sitt liv. Jag läser studenternas arbeten, pratar med dem – jag har själv varit lärarstudent och vet hur det är att gå igenom en lång utbildning – att bli lärare. Mycket av vad man lär sig går inte att mäta. Det är inget som syns i betygen. Och i en kurs är det en liten del av vad de verkligen lär sig, som examineras.

    • oktober 5, 2011 10:36 f m

      Och jag kan säga – har bloggat om detta sen 2005 och har inte kommit speciellt långt med det. Jag för samma diskussion idag som för sex år sen. Min kunskap och erfarenhet och inifrånsyn, räcker inte till att ändra på den massiva lobbyverksamhet som har politiska förtecken.

      • oktober 5, 2011 2:02 e m

        Monika.

        Du har en poäng i att det inte bara är lärarutbildningen som skall kritiseras. För politikerna försöker så fort det kommer kritik mot utbildningen att skylla ifrån sig på andra trots att det är dem som har det övergripande ansvaret för ett regelverk för högskolorna och inte minst för lärarutbildningen som inte har fungerat på många år.

        Dessutom har högskolor och universitet fått allt fler studenter och allt mindre pengar från staten. Den ekvationen går inte ihop och leder oundvikligen till sämre kvalitet. Det hade kanske varit bättre om man ute på utbildningen där det finns kunnigt folk som vet vad vi behöver ha med oss skulle få frihet att utforma utbildningen istället för alla dessa konstiga pekpinnar hela tiden. Och då menar jag inte rektorer och sektionschefer som knappt möter studenter utan de som undervisar på golvet.

    • oktober 5, 2011 2:37 e m

      När du beskriver en massiv lobbyverksamhet med poltiiska förtecken så pratar du i väldigt breda ordalag. Johan Kant beskriver ett politiserat pedagogiskt nätverk och deras lobbying, många anser att Jan Björklund kampanjat på fel sätt och jag anser att den besvärligaste politiska lobbyorganisationen heter SKL. SKL har velat dölja att nedskärningar på skolan får konsekvenser för elevernas lärande genom att föreslå den ena nya metoden efter den andra och låta lärare, lärarutbildare mfl klä skott för att det nya inte blir så bra. Vad är det du avser?

  3. Göran Tullberg permalink
    oktober 5, 2011 2:27 e m

    Jag läste artikeln i DN. Den handlar mycket om hur själva sättet att undervisa skall utvecklas genom en bättre riktad forskning. En inriktning mot praktiska resultat.

    Jag citerar: ”Någon motsvarande utveckling har ännu inte skett inom lärarutbildningen. Det är inte förrän under senare år som forskningsområdet utbildningsvetenskap vuxit fram, och det intar ännu inte samma självklara position inom lärarutbildningen som ämnet omvårdnadsvetenskap gör inom sjuksköterskeutbildningen.” (slut citat)

    Det gäller kunskap om hur undervisningen i skolorna skall bli effektivare. Hela utbildningen av lärare har varit fylld av gammalt dammigt stoff. ”Pavlovs hundar, Skinners katter och en räcka av gamla filosofer och pedagoger som är omsprungna sedan länge.

    Undervisningen av lärare skall ha inriktning mot utbidningsvetenskap! Eftersom utbildningsvetenskap till stor del är praktisk, så bör både utbildning och prov på kunnande vara praktisk. DET ÄR DET SOM GÄLLER – ATT KUNNA UNDERVISA! Det visas upp under ett tufft provår. Den som går igenom provet kan undervisa.

    Jag vill att ni kommenterar min artikel! Har ni andra åsikter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: