Hoppa till innehåll

Insiktsfull kritik av skolforskningen

oktober 3, 2011

Bertil Törestad har skrivit en mycket insiktsfull artikel om skolforskningen och de svårigheter detta innebär för skolan och lärarna: Forskningen om skolan är världsfrånvänd. Det är ganska ofta det talas med vackra ord om skola på vetenskaplig grund och forskningen blir som Columbi ägg en fantastisk enkel lösning på alla skolproblem. Det är ganska skönt att få en artikel som visar på att det finns stora svårigheter att både sortera ut vilken forskning som ska influera ens lärargärning och att anpassa denna forskning till verklighetens förutsättningar.

4 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    oktober 4, 2011 7:32 f m

    Bertil skriver:”Den forskning som närmast ska bistå skolan med kunskap är ytterligt världsfrånvänd och sysslar mest med lärares och elevers upplevelser av vissa bestämda fenomen, analyserade med hjälp av invecklade kvalitativa procedurer som inte kan dölja att slutsatserna är platta, deskriptiva och föga generaliserbara.”

    Forskning skall vara åtgärder och handlingar som ger lärarna möjligheter att förbättra sin undervisning. T ex: ”Vi gjode så och så och fick dessa resultaten”. Sedan kan en lärare göra på liknande sätt och följa upp resultaten. Det skall vara möjligt att tillämpa foskningen i klassrummet. Den får inte vara värdsfrånvänd.

    Min ”Forskningsinriktade laborationer ledda av studenter” användes av andra universitet och även av en del gymnasier med framgång. Ett gymnasium fick högsta priset i ”Unga forskare” vid tillämpning.

  2. oktober 4, 2011 7:52 f m

    Jan och Göran,

    Det är riktigt att forskningen måste vara tillämpbar i den svenska skolan, även om vi också behöver få fram den typ av teoretiska perspektiv som dagens forskning ägnar sig åt. Jag skriver om samma sak egentligen på min egen blogg idag som ni redan är inne på här:

    ”Det finns de som menar att vi bör avskaffa betygen i den svenska skolan. Problemet med detta är att vi inte har något alternativ till det här med betyg som det ser ut nu. Det ska villigt erkännas att det finns en del kritik och forskning som visar på att betygen kanske inte är det optimala sättet att mäta elevers kunskaper på.

    Det man i praktiken inom forskningen har gjort är att komma fram till att betygen inte är någonting som är bra för elevers lärande. Men man kommer sedan inte vidare till att presentera hur man vill att det ska se ut istället. Det här är ett grundproblem inom den pedagogiska och didaktiska forskningen för närvarande.”

    ”Vi lärare hamnar någonstans mittemellan som det ser ut idag. Vi hamnar mellan politiker som har en uppfattning och forskare som visar på något helt annat. Ingen av dem kan presentera konkreta förslag på hur vi ska göra undervisningen bättre eller ens komma i närheten av att höja elevernas kunskapsnivå. Samtidigt är det vi lärare som får ta ansvaret sedan när det går åt skogen. Vem utkräver ansvar av politikerna? Vem utkräver ansvaret av alla de som åker runt till skolorna och försöker lobba in just sin metod? Svaret på de frågorna är ingen alls eftersom dessa inte anser sig ha någon som helst skuld till att skolan nu befinner sig i kris.

    Det spelar ingen roll om det rör sig om olika former av examination såsom till exempel prov och inlämningsuppgifter, om det rör sig om utbildning online, om det rör betygen eller om det rör metoder för undervisning som katederundervisning eller eget arbete. Vi behöver oavsett vad det handlar om få konkreta förslag på bordet om hur vi borde göra istället om man kommer fram till att det vi gör idag är fel och inte ligger i linje med vad vetenskap och beprövad erfarenhet säger. Min uppfattning är att den forskning vi har idag i grund och botten är bra. Men att vi nu måste ta ännu ett steg framåt inom forskningen och börja titta på hur vi ska omsätta den forskning som nu finns i praktiken. Det handlar nu om att gå från i grunden bra teorier till metodik. Det handlar om att vi måste gå från teori till praktik inom forskningen.”

    Länk: http://frekar06.eu/?p=1742886

    Kontentan och slutsatsen vi måste dra är att vi måste få en forskning som tar steget från teori till metodik och praktik. Vi har en välutvecklad teoretisk ram i svensk forskning idag. Denna teoretiska ram skulle kunna vara en guldgruva om vi också fick den praktiska och metodiska ramen på plats.

Trackbacks

  1. Forskningen och avskaffandet av betygen » My Blog
  2. Forskning och avskaffande av betygen | Frekar06

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: