Skip to content

På förhand given kunskap

oktober 2, 2011

Kritiken mot ”på förhand given kunskap som ska läras ut ” känns som intressant att filosofera kring och är det här en del av den kritik som riktar sig mot kunskapsmål och mätningar som hämmande för kreativitet och elevens möjligheter att hitta de bästa framtidsvägarna?

Är inte allt skolan ska få eleverna att lära sig en del av det kunskapsbygge tidigare generationer skapat? är min fråga. Vi försöker förmedla de förståelsemönster det krävt tidigare generationers bästa hjärnor att komma fram till. Vi försöker förmedla de studietekniker, metoder och perspektiv som visat sig mest framgångsrika för kunskapsbyggen av alla slag. ”förmedling” ges av vissa en negativ klang men finns det egentligen något som inte är detta. Vi vill väl förmedla insikter i demokrati, tolerans och samarbete också. Har vi inget vi vill förmedla så kan väl eleven få göra allt på det sätt som eleven gör utan skola? Alla får börja uppfinna hjulet själva om samhället inte tror på den kunskap det redan skapat, kunskapen är ju för eleverna på förhand given.

Jag hävdar att de stora nytänkarna startat i på förhand given kunskap som andra samlat men att de sen väljer lite nya perspektiv. Min erfarenhet från patentverket är att de som inte läst på vad andra gjort, de har en tendens att återupprepa det andra gjort. Frihet att prova och rätt att misslyckas är avgörande för kreativitet men kunskap är en lätt börda att bära och på förhand given kunskap är en förutsättning för att tänka nytt.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. oktober 3, 2011 6:02 f m

    Man försöker få gammal kunskap att verka fördomsfull! Så fördomsfullt.

  2. oktober 3, 2011 6:18 f m

    Förståelsen som uppstår av på förhand given kunskap kan se olika ut. Om lärarna inte är öppna för detta blir även den på förhand given. Det är då vi får medborgare som säger att det bara kan se ut på ett enda sätt. Och att det bara finns ett enda svar och en enda förståelse. Då lär det inte bli många nytänkare som får en chans att gå vidare. Eftersom de i många fall skall korrigeras till att förstå på det enda rätta sättet.

    På förhand given kunskap är den som tidigare generationer har kommit fram till. Självklart skall den läras ut, men det måste finnas utrymme för det andra. Gör det detta nu? Eller är det höga betyg som baserar sig på tester, prov och tentor av på förhand given kunskap som man ser som värdefullast. Är det dessa som ses som de duktiga?

    Så, förmodligen är det inte kunskapen i själv som en del kan oroas över, utan hur man hanterar den. För vem har egentligen tolkningsföreträde till förståelsen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: