Skip to content

Inga auktoriteter

september 22, 2011

Jag ser enorma vinster med ökad frihet för lärare men följande kommentar av Frekar06 får mig att hoppa till och fundera.

De lärare som vill samarbeta i temaarbeten ska göra det. De som inte tycker att denna form passar dem ska inte arbeta så. Jag är närmast allergisk mot att andra ska träda in och berätta för mig att nu ska du undervisa på det här sättet. Det beror på att jag har en stark tro på den enskilde individens förmåga, frihet och integritet. Det vore helt oförenligt med mina grundläggande värderingar att tycka att det vore acceptabelt att någon skulle gå in och säga att nu måste du undervisa på ett visst sätt.

Har lärarutbildningar och andras kritik mot lärarkåren gjort att yrket nu fått en för hög nivå av att det inte finns någon som kan bättre, inte ens någon med betydligt längre erfarenhet?

20110922-073254.jpg

7 kommentarer leave one →
  1. frekar06 permalink
    september 22, 2011 6:07 f m

    Jan.

    Jag talar inte om att det inte finns någon som kan bättre. Det jag talar om är att vi måste få ett omedelbart slut på att en del politiker, däribland skl och Björklund, ska berätta för oss hur vi ska undervisa. Också Metta Fjelkner försöker gå in och styra undervisningsmetoden till att bara vara katederundervisning. Detta köper inte jag.

    • september 22, 2011 7:08 f m

      När det gäller politikernas petande i vår undervisning då är vi helt överens även om jag riktar min ilska mot inkompetenta kommunpolitiker som ska bestämma läromedel, berätta vilka lärare som ska samarbeta med vilka, hitta på temaarbeten och låta mängder av okunniga ”profeter” åka omkring med sina villoläror.

  2. september 22, 2011 6:09 f m

    ”Kan själv”, säger det lilla barnet och då är det ett uttryck för att det tror att det kan klara allt.
    Vuxna brukar veta bättre.

  3. september 22, 2011 6:45 f m

    Undervisningen skall lämnas till varje enskild läraren att ta ansvar för … sen är det väl alltid bra att samarbeta i lärarlaget och att pröva olika sätt att undervisa. Det skadar väl aldrig.

    • september 22, 2011 7:13 f m

      Jag håller med men ställer frågan om vi inte behöver lite mer än bara samarbete. Förresten poängterar jag att i receptet ”samarbeta i lärarlaget” kan ligga oerhörd ofrihet om någon annan bestämmer vilka som ska ingå i laget och dessutom ger laget ”ansvar” för ett brett spektrum av svåra frågor.

  4. Göran Tullberg permalink
    september 22, 2011 6:54 f m

    Alla experter förordar sammarbete inom ämnet. Just nu har vi ytterst få verkligt dugliga lärare inom matte, fysik, kemi, biologi och naturvetenskap. Om du läste regeringes sammanställning så hade mer än hälften av de som undervisade i matte på högstadiet ingen som helst behörighet.

    Jag har sett vad som hänt sedan 70-talet. Lärarna flyr från gymnasiet till industrin eller till universiteten. De fylls på av de bästa högstadielärarna som i sin tur ersättes av de få lärare på mellanstadiet som är någorlunda kompetenta.

    Kvar finns på mellanstadiet ingenting, på högstadiet mindre än hälften och på gymnasiet grundskollärare. Vi måste ha in folk som kan undervisa och låta alla undermåliga lärare ledas av dem. Siturationen är sämre än du anar.

    • september 22, 2011 7:15 f m

      Jag håller med dig om att vi behöver utnyttja all den kunskap som finns så kraftfullt som möjligt och att det då är bra med rejäl ”on the job training” där någon erfarnare kollega ger en hel del instruktion.

Kommentera

