Skip to content

Idag är jag så trött på betygsmotståndare

september 21, 2011

Finns det några länder som inte har betyg i skolan? Har det funnits några seiösa politiska förslag om att ta bort dem? Är det något lärare har rätt att välja bort att göra? Nej, nej, nej!

Ja, jag hör till de som bara vill ha duktiga människor som gör svåra saker, som opererar mig, hanterar mina surt förvärvad slantar, landar flygplanet osv. Dessutom tror jag att högre betyg oftast är ett tecken på vilka som är duktiga. När jag ligger där på operationsbordet etc. bryr jag mig inte om ifall det var rättvist vem som fick bli läkare utan jag bryr mig bara om att den som står där med kniven är tillräckligt duktig.

Jag är för betyg och jag vill slippa ha föreläsare som tjatar om att de bör tas bort när detta bara är slöseri med min tid.

20110921-154524.jpg

12 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    september 21, 2011 2:03 e m

    Här är en åsiktskompiss! Jag vill ha betyg eller motsvarande på allt eleverna lärt från första stund och sedan hela vägen. Det skall ges efter ett test eller prov samma dag. inte i slutet på en termin för alla samtidigt.

    Betyg skall vara ett mäktigt instrument i undervisningen för att öka intresset och säkra att alla får utbildning – att ingen underkänns. Eleven testar för ett betyg som han får genast om han klarar testerna. Om inte, så slår sig elev och lärare ned och tittar igenom vad eleven missat. det läses in och en ny tenta efter några dagar ger betyget.

    Aldrig underkänna en elev! Eleven skall få en fullgod utbildning – så långt han/hon förmår och orkar. Ingen elev är för dålig i skolan, det är bara frågan om tid, men alla lyckas.

  2. september 21, 2011 3:14 e m

    Hehe … ja, själv är jag ingen motståndare till betyg, men jag tror bara att dem vi har i nuläget kan mäta en viss typ av kunskap och ett axplock av allt de lärt sig. De yrken du presenterar är sådana där det är viktigt att få veta att de faktiskt vet var något sitter i kroppen, och att piloten vet exakt vilka knappar han eller hon skall trycka på.

    Men jag tror inte att allt behöver eller ens är möjligt att betygssättas på samma sätt.

    Det är inte så att man måste ha samma typ av betygssystem oavsett vilket ämne det än handlar om. Liksom man inte behöver ha samma typ av prov heller. Det är en övertro på att allt går att mätas och att det så skall vara.

    Jag skulle gärna vilja ha en kompletterande examination – med frågan Vad har du lärt dig under kursen eller året eller utbildningen? Man får ut mycket av svaren på en sådan fråga.

    Jag kan iofs ibland känna när jag sitter och bedömer travar av examinationsuppgifter, om inte den tid det tar skulle kunna läggas på fler seminarietimmar. Men någon mening med det är det väl ändå.

    Det tråkiga är bara att betygen har blivit för många viktigare än själva lärandet, trots att det är lärandet som ger betyget.

    • september 21, 2011 6:51 e m

      Ja, jag brukar hävda att det är en fördel att betyg bara mäter en tydligt avgränsad mängd kunskaper. Det är inte en mätning av människovärde bara en mätning av en viss typ av prestation. På vägen till de flesta yrken så tittar arbetsgivare mfl. sedan på mängder av andra sidor hos personen och jag är en stor förespråkare av att utbildningar har kompletterande intagningstester. Kirurgen behöver förstås ha både oerhört djupa kunskaper och ett fint handlag och betygen är bara första kriteriet för sen behöver vi hitta de som har det andra som behövs.

      Betygsfixeringen skyller jag faktiskt i mycket på den polariserade debatten. Ifall vi istället hade funderat på hur betyg ska ges hade vi kunnat komma längre i att utforma prov där vi mätte större kunskapsmängder. Vi skulle kunnat pratat förkunskaper för annat spännande så att eleverna funderat mer kring fördelarna med att besitta kunskap.

  3. september 21, 2011 3:42 e m

    Jan,

    Min uppfattning är inte att vi ska avskaffa betygen. Däremot tar jag till mig av de som är kritiska till betygen då det de pekar på i form av olika brister måste tas på allvar. Det här handlar för min del inte om att avskaffa betygen utan att snarare förbättra mina egna kunskaper så att man kan sätta mer rättssäkra och rättvisa betyg.

    Det är mitt sätt att förhålla mig till all forskning i stort sätt. Den centrala frågan här är alltså hur jag som lärare kan utvecklas utifrån den pedagogiska forskning jag läser om. Det är det som är av intresse för min del. Detta är min inställning och behöver naturligtvis inte delas av andra.

    • september 21, 2011 7:19 e m

      Det vore intressant med mer pedagogisk forskning om hur betyg ska sättas och hur de ska förmedlas ……

  4. september 21, 2011 9:00 e m

    Det vi borde avskaffa är betygsångesten. Den ställer till med väldigt mycket skada. Vad är det här med att skydda elever för underkända betyg? Livet är fullt av misslyckanden. Man borstar av sig och sedan ger man sig upp på banan igen. Ingen tragedi, inga ovationer.

  5. Göran Tullberg permalink
    september 22, 2011 12:54 e m

    Helena! Du talar först om att avskaffa betygsångest och sedan om att elever inte skall skyddas mot underbetyg – är det att avskaffa betygsångest? Det håller inte!

    Elever skall lyckas. Det är att avskaffa ångest. De skall gå genom ett misslyckande till ett lyckande. Trial, error and success. De får misslyckas – utan att få underbetyg. Läraren går igenom varför och hur eleven misslyckas. Han/hon får läsa in och lyckas.

    Skolans uppgift är att lära. Om skolan ger underbetyg, så har SKOLAN MISSLYCKATS i sin uppgift. Det får inte ske i en väl fungerande skola – den får inte misslyckas.

    Trial, error and success (slå på orden i webben) är ett sätt att undervisa på och ett sätt att lösa problem som är otroligt effektivt. Elever som misslyckas och får tillfälle analysera och åtgärda lär sig mer än de kan lära på andra sätt. Jag har använt det systematiskt.

    När jag träffar mina elever efter det de jobbat ute i industrin säger de: ”Vi lärde mest av våra misstag”. Den kunskapen sitter djupt – den glöms inte bort.

    • september 22, 2011 1:29 e m

      Elever kommer att misslyckas med att nå de mål de sätter upp för sig. Om och om igen! I det här sammanhanget upplever jag att det är du Göran som fegar ur inför att tala klarspråk. Vi måste ge eleverna utmaningar som är så svåra att flera av dem misslyckas men precis som du egentligen beskriver: försöka, misslyckas och försöka igen för att lyckas. Vi ska inte vara rädda för misslyckanden, i stort sett alla stora entreprenörer och uppfinnare har misslyckats många fler gånger än de lyckas. Sen har du rätt på ett sätt. Det enda som inte eleverna får misslyckas med är skolan som helhet. Där måste vi hitta sätt för att de som slutresultat lyckas allihop.

  6. september 22, 2011 5:21 e m

    Jan,

    Det är helt klart att vi behöver mer forskning kring bedömning och betygssättning. Det har från en del håll förts fram tankar om att betygen bör avskaffas. Det finns dock ett stort problem med det resonemang som förs fram här. De har inte något alternativ till betygen.

    Om man vill avskaffa ett system så måste man också ha ett alternativ. Det finns inte något alternativ till betygen idag. För att jag ska överväga att ändra mig angående betygen och börja förespråka ett avskaffande så måste det finnas ett konkret förslag på bordet om vad som skall komma istället.

  7. september 22, 2011 7:41 e m

    Ja du Göran. Vaccinerar vi eleverna mot att misslyckas vaccinerar vi dem samtidigt mot att lyckas. Hade Kamprad gått i den skolan kanske konkursen hade varit hans sista affär.

  8. Göran Tullberg permalink
    september 24, 2011 12:08 e m

    Helena! Titta efter en gång till på ”Trial and error”. Eleven får misslyckas – MEN HAN-HON SKALL INTE HA UNDERBETYG. Misslyckandet blir ett steg till framgång.

    Det är inte frågan om vaccination! Det är fråga om att läraren hjälper eleven att lyckas. En lärare får inte fly en elev som misslyckats. Tvärtom är analys och åtgärd av misslyckandet en väg att nå djupare och bättre kunnande. Genom misslyckande till framgång.

    Tolka inte begreppet trial, error and success själv. På webben hittar du den rätta förklaringen!

  9. Göran Tullberg permalink
    september 24, 2011 12:51 e m

    DETTA ÄR METODEN: Citat: ”Learning doesn’t happen from failure itself but rather from analyzing the failure, making a change, and then trying again.”

    Jag använder metoden vi laborationer. I stället för att berätta hur elever skall lösa ett laborativt problem, så får de försöka själva. När det misslyckas går vi igenom var och varför det misslyckades.De får sedan försöka igen.

    Andra gången lyckas de (självklart), men lärandet kommer nästa gång när de skall försöka något helt nytt på egen hand. Då analyserar de vad som kan gå fel redan innan de misslyckats. De lär sig förebygga misslyckandet. De lär sig tänka själva genom metoden.

    Jag gjorde likadant när de skulle redogöra muntligt (det gör de ju i svenska också). De fick försöka själva. När de gjort en svag redovisning, lade jag deras dior på overheaden och frågade eleverna längst bort i salen om de kunde läsa vadsom stod där. Det kunde de inte.

    Jag frågade om någon visste vilka huvudpunkterna i framställningen var. Ingen visste. Jag frågade vad de lärt av föredraget. Ingen visste. Eleven som misslyckats blev arg och sa att jag var den ende lärare som kritiserade deras munliga redovisningar – alla deras andra lärare sa bara. ”Tack. Nästa!”

    Det betydde att svensk- och historieläraren inte lärde dem någonting. Jag gick igenom hur framställningen skulle delas in i olika huvudmoment och hur dian måste se ut för att vara läsbara och för att de som såg dem skulle kunna tolka och komma ihåg dem.

    De lärde sig redovisning till fulländning under ett år genom vår analys av felen de gjorde. De försökte, misslyckades och lyckades. Trial. error and success!

Kommentera

