Skip to content

John Hatties tankar lyfts fram

september 14, 2011

Sydsvenskan kommer med en klatschig rubrik ”Vad läraren gör är viktigast” och i artikeln gör de en summering av Synligt lärande (författare Jan Håkansson) en av SKL initierad rapport/summering av John Hatties bok Visible learning. John Hatties arbete att sammanställa olika meta-analyser har tidigare varit utsatt för mycket kritik pga att data i olika delar av boken kan tala emot varandra. Jag är dock väldigt glad över att John Hattie har kommit på modet, för boken presenterar vetenskapens ståndpunkt ytterst väl när det gäller skolan. Boken blir som en uppslagsbok där man kan få god vägledning till vilka effekterna blir av de flesta skolförändringar. Sydsvenskans rubrik och den termometer om skolförändringar de presenterar får mig dock att minnas den ursprungliga kritiken och jag ska försöka ta reda på om kritiken var befogad på vissa sätt.Det ska finnas värme och medkänsla bakom syrligheter.

Annonser
6 kommentarer leave one →
  1. Mats permalink
    september 14, 2011 4:23 e m

    Jag skickade artikeln som pdf och ser fram emot din kommentar till rubriken?

    • september 14, 2011 4:49 e m

      Rubriken har bytts ut i nätupplagan gentemot papperstidningen som du skickade. Originalets titel var: ”Vad läraren gör viktigare än vad läraren kan”. Originalet känns kraftfullare och jag undrar om det bytts ut pga att det inte riktigt har grund i det som skrivs i rapporten. Jag lyssnar just nu på Jan Håkansson presentation av sin summering av John Hatties forskning och han nämnde ganska nyligen att lärarens kompetens förstås påverkar hur långt läraren kan hjälpa eleven.

      Jag ser en stark koppling (samvarians 😉 ) mellan vad läraren kan och vad läraren gör och tycker att rubriken motsätter sig själv. Jag tror faktiskt att den ursprungliga rubriken saknar grund i Hatties forskning och tycker därmed inte så bra om den trots att den var provocerande.

      • september 14, 2011 7:18 e m

        Jag citerar ur rapporten av Jan Håkansson: ”Det läraren vet, kan och gör är en av de viktigaste påverkansfaktorerna på lärande”. Här ses kan och gör som något som hänger ihop och Sydsvenskans första rubrik framstår som allt mer ogrundad.

  2. Mats permalink
    september 14, 2011 8:10 e m

    Jo – kompetensbegreppet är ett försök att knyta kunskap till handlingsförmåga.

    Det finns ett samband , men det är varken linjärt eller mekaniskt.

    • september 14, 2011 8:34 e m

      Samband kan var oerhört värdefulla och användbara utan att vare sig vara mekaniskt eller linjärt. Det samband som finns mellan kunskap och skapande är just genom att det är så mångfacetterat väldigt lämpat för att strunta i skiljelinjen mellan begreppen i många situationer. Det finns väl förstås de som är faktapluggare eller inte kan använda sina kunskaper men det andra fallet när kunskap och skapande följs åt är så mycket vanligare att jag inte förstår varför det finns de som vill fokusera på undantagen.

  3. Göran Tullberg permalink
    september 15, 2011 12:54 e m

    De tankar som förs fram är i allt väsentligt helt riktiga enligt min (och kollegors) erfarenhet. De är också väl kända. Det finns inte mycket nytt.

    Detta att han bara sysslar med kvantitativa mätningar gör (som han noggrannt påpekar) att mycket av lärandet inte finns med i hans sammanställninger. Han påpekar också att en del faktorer som primärt inte påverkar starkt, kan göra det sekundärt genom att olika faktorer samverkar eller motverkar varandra.

    Hans framställning är glänsande, men inte ny och inte okomplicerad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: