Skip to content

Helpdesk modern teknik

september 9, 2011

Jag hittade en skojig video hos Tysta tankar: Mmmmmmmmmm …. och jag använder det nästan bara rakt för ett inlägg. Tack Mats!

 

5 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    september 9, 2011 2:45 e m

    Det där med böcker blir ju besvärligt när man vant sig vid datorn. Du skall ha tack för den lektionen.

  2. september 9, 2011 6:54 e m

    Den ska jag visa för mina en-till-en elever. 🙂

  3. september 10, 2011 12:18 e m

    Jan,

    Intressant film.

    På tal om modern teknik i skolan så vill jag lyfta ett elev exempel som jag läste om nu idag i en sådan här smakprov utgåva av en bok som jag ska ha som kurslitteratur nu på en kurs som jag läser på distans om digitala kulturer.

    http://www.smakprov.se/smakprov.php?isbn=9789140666710&l=gleerups

    Exemplet handlar om en elev som skolkade mycket och som inte gillade skolan och som hade IG i fem ämnen i sitt första betyg där bild och engelska var två av ämnena. Den här eleven hade som sitt stora intresse att sitta vid datorn och använda Photoshop för att få fram bra bilder.

    Denne eleven hade en svensk utgåva av programmet tillgänglig och hade via vänner på MSN och Lunarstorm fått reda på att de bästa instruktionerna till det här programmet var på engelska. Eleven letade då fram dessa instruktioner på rätt avancerad engelska och började läsa och översätta dessa då denne ju hade en svensk utgåva av programmet.

    Denne elev som alltså hade IG i både Bild och Engelska och som skolkade mycket satt hemma och lärde sig bild och engelska på avancerad nivå, men det var inget som hon fick något för i skolan. Det blir när man läser i den här boken uppenbart att den här elevens intresse istället hade bemöts negativt i skolan. Vi känner inte igen det här som lärande utan vuxenvärlden bemöter det istället med uttalanden som att det är ”Datorspel hela dagarna” och så vidare.

    Jag tycker att detta elev exempel vittnar om väldigt väldigt allvarliga problem i den svenska skolan. För om vi har elever som har IG i Bild och Engelska samtidigt som de hemma med hjälp av Internet, informationsteknik och sociala nätverk ägnar sig åt dessa ämnen på avancerad nivå så har vi en situation där vi inte tar tillvara på elevernas kunskaper och intressen.

    Det man här borde gjort istället är att ta tillvara elevens intressen och på det sättet också fått eleven tillbaka till skolan. Den väg man valde nu var att upprätta någon form av program där elevens svagheter lyftes fram och försökte med åtgärder för att lösa elevens problem och svårigheter istället för att se till vad eleven faktiskt var bra på och börja där. Sen är jag också medveten om att man eventuellt formellt sätt har agerat rätt från skolans sida. Men då är det lagstiftningen som måste ändras eftersom den i så fall är långt under all kritik.

    Jag är naturligtvis inte för att man skolkar från skolan, men har viss förståelse för att till exempel den här eleven inte gick till skolan när man känner att det jag är bra på och det jag är intresserad av ändå inte tas tillvara i skolan. Då kan jag lika gärna sitta hemma och lära mig mer än vad jag gör i vissa ämnen i skolan. Om man bara får kritik hela tiden så kommer man inte orka till slut och man tappar intresset och motivationen för lärandet. Det vore en välgärning för hela skolan om vi slutar fokusera på det som är negativt hela tiden och istället fokuserar på elevens intressen och elevens positiva sidor. Det exemplet jag tar upp här är inte unikt på något sätt.

    Man talar om att ungdomar blir sämre inom flera olika områden där språk är ett av dem. Men här sitter alltså elever som lär sig tala ett främmande språk flytande för att kunna spela vissa datorspel och kommunicera med andra via datorspel, sociala medier och Internet.

    Deras engagemang i sociala nätverk och i datorspel betraktas som ett problem i åtminstone en del skolor. Vad är det som är negativt med att de på egen hand lär sig ett helt nytt språk genom teknik som de är experter? Vad är det för negativt med att elever lär sig historia genom att till exempel spela Age of Empire? Vad är det för negativt med att elever tränar sin förmåga att kommunicera på engelska genom att spela World of Warcraft? Jag förstår ärligt talat inte vad de lärare som menar att datorspelandet och engagemanget i sociala medier är ett problem håller på med.

    Det är som några elever sade i samband med att Skolinspektionen var där att det här är framtidens lärande. Jag kan inte hålla med dem mer än jag gör. Det är bara beklagligt att Skolinspektionen inte har förstått de senaste trettio årens teknikutveckling.

  4. Göran Tullberg permalink
    september 11, 2011 8:16 f m

    Fredrik! Visst var Jans instruktionsfilm rolig.

  5. september 11, 2011 9:48 f m

    Ja. Den skulle säkert fungera i undervisningssammanhang och kanske skulle den också kunna väcka en del elevers intresse!

Kommentera

