Skip to content

K-ordet får en till definition

september 7, 2011

Jan Björklund presenterar budgetnyhet och passar då också på att ge sin definition av k-ordet som tydligt lärarledd och strukturerad undervisning med en stor grupp elever. Ordet har redan definierats på så många olika sätt att det är totalt utan betydelse. Nu kan vi ha en till ilsken debatt eller också acceptera att alla som vill använda ordet också får definiera vad de menar med det.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. september 7, 2011 8:31 e m

    Jan,

    Björklund verkar tro att vi lärare ska acceptera en återgång till 1950-talets skola. Det kommer inte att hända. Björklund verkar helt ha missat de senaste trettio årens enorma utveckling inom teknikens område. Samma är det med Metta Fjelkner som har förklarat att katedern är symbolen för god undervisning.

    Länk: http://www.youtube.com/watch?v=iylE5Nc-Uqc

    Katederundervisningen är allt för strukturerad och den ger inte läraren någon som helst flexibilitet. Nu har vi till och med portabla interaktiva Whiteboard där man helt enkelt bara sätter upp en dosa på sin vanliga Whiteboard och sedan kan man styra den med en platta eller andra verktyg (beroende på vilket alternativ man väljer) var man än befinner sig i klassrummet (http://shop.futureav.se/u-board-interaktivt-portabelt-whiteboard-system-nyhet/37-0).

    Det innebär att vi nu kan hjälpa en elev samtidigt som vi kan uppdatera vår Whiteboard. Det Lärarnas Riksförbund och Björklund i stort sätt säger genom att förespråka undervisning via katedern är att den här typen av teknik inte ska användas då den är omöjlig att använda om vi ska följa det Björklund och LR framför kring katederundervisning. Åtminstone kommer hela flexibiliteten att försvinna. Björklund och LR är bakåtsträvare. Det vi hade en gång i tiden med katederundervisning och mer av ordning och reda där läraren bestämde allt är nu omodernt och kommer inte komma tillbaka.

    Jag vet att det finns de som menar att jag överdriver teknikens roll i skolan. Men ärligt talat har jag bara lyft upp några av alla de möjligheter som den nya tekniken ger oss lärare i skolan. Internet är det största som hänt sedan tryckpressen. Tekniken håller i snabb takt på att förändra vårt samhälle i grunden. Jag är helt övertygad om att tekniken också kommer förändra skolan i grunden.

    Frekar06

    • september 7, 2011 9:29 e m

      Björklund passade på att definiera vad han anser k-ordet står för och det handlar inte om någon återgång till 50-talet. Det är väl i och för sig så att ministerna medvetet provocerar men samtidigt finns det ingen anledning för oss lärare provocera tillbaka med helt felaktiga tolkningar av vad han säger. Han har definierat vad han avser.

      Jag arbetar oerhört mycket med IT, jag har ju en tidigare yrkesbana med arbete i IT-branschens framkant och jag hävdar att IT blir en avgörande ingrediens i framtidens undervisning men det finns ingenting som pekar på att behovet av lärares ledarskap kommer att gå ned. Kraven på att hjälpa eleverna att hitta rätt och uppnå riktigt förståelse går istället upp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: