Skip to content

Hur påverkar skolreformer skolan?

september 2, 2011

Skolbloggaren Jan Hylén analyserar skolreformerna i Felaktiga skolreformer kan försämra läget och så här börjar han:

En av vår tids främsta skolforskare heter Michael Fullan. Han publicerade i våras en spännande artikel om hur felaktiga skolreformer inte bara gör att utlovade förbättringar uteblir. De kan till och med försämra läget för det land eller den delstat som introducerar dem. Han börjar med att identifiera fyra komponenter som skapar systemförbättringar:

  • främja motivationen för både lärare och elever
  • engagera både lärare och elever i en fortlöpande utveckling av undervisning och lärande
  • uppmuntra kollektivt arbete eller team work
  • se till att alla påverkas av förändringarna.

Sen förklarar han varför de svenska skolreformerna inte är rätt men jag håller inte med utan svarar honom så här:

Intressant analys men jag kommer till motsatt resultat på alla punkterna. ;-)

1. Jag tycker att regeringens förslag handlar om att ha få riktigt kraftfulla prov så att skolornas kunskapsresultat kalibreras. Vi kommer ju från en värld där kommunerna utsätter skolorna för en uppsjö av inspektioner och jämförelesetal och nu minskar deras möjligheter att göra detta kraftigt. Kan detta inte innebära att vi får bättre fokus på kunskapsuppdraget och börjar likna Finland mer där man har bra fokus på att följa upp det viktigaste.

2. Jag ser en fördel med rektor- och lärarfortbildning som inte riktar sig mot de enskilda skolorna. Då får skolorna influenser från många håll och den typen av utbildning stöttar konceptet om det utvidgade lärarkollegiet. Mycket samarbete men inte enligt några rigida mallar.

3. Jag ser ett oerhört starkt samarbete mellan kollegor som sker på frivillig grund för att lärarna själva inser fördelarna. Regeringens åtgärder stärker lärarnas autonomi och skolledningar kan inte längre förbjuda samarbete på exempelvis det sätt som skedde på Tolvåkerskolan.

4. Det finns bra stöd för att lärare ska ägna sig åt eget kvalitetsarbete och att alla har ansvar för att förbättra sig som lärare.

Annonser
One Comment leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    september 3, 2011 7:07 f m

    Hylén skriver att det kan vara fel:

    ■att förlita sig på inspektioner, tester och ansvarsutkrävande istället för att satsa på utveckling,
    ■att satsa på individuell utveckling av lärare och skolledare istället för att utveckla gruppen,
    ■att investera i IT och tro att bara man får datorer i skolan så löser det alla problem,
    ■att ha lösryckta insatser istället för en samlad strategi där olika delar hänger samman.

    (1) Att satsa på utveckling hindrar inte att man kan ha tester.
    (2) Man kan lätt göra båda samtidigt
    (3) Där har Hylén rätt. Datorer måste skötas och användas rätt!
    (4) Omigen – det ena utesluter inte det andra.

    Det måste finnas stor frihet för kunniga lärare att göra de insatser som krävs för just den eleven eller elevgruppen vid just det tillfället. Varken Hylén eller andra utomstående har den information som behövs för att styra en skicklig lärare som ÄR DÄR!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: