Skip to content

Innehållet också obligatoriskt

september 1, 2011

saker ska sammanbindas och hänga ihopIbland går diskussionen om frivillighet i skolan över styr och om skolan är lika frivillig som fritiden så blir den obligatoriska skolan bara ett byte av plats. Sanningen är istället att den obligatoriska skolan finns för att eleverna ska uppnå kunskapsmål som alltid har varit utförligt definierade. Det blir då bara trams att inte anse att skolans innehåll också är obligatoriskt.

Ifall vi erkänner denna nödvändiga obligatoriska grund kring innehåll kan vi få en mycket konstruktivare debatt kring valfrihet, frivillighet och lösa kunskapsmål som bara handlar om att tillbringa tid tillsammans med andra.

Annonser
9 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    september 1, 2011 12:26 e m

    Skolans kunskapsmål är inte frivillaga och har aldrig varit det.

    Den frihet som finns för elever är ett antal tillval.

    Den frihet som borde finnas är att få gå fram i sin takt. Att inte krossas i skolan.

    • september 1, 2011 2:33 e m

      Jag anser att tillvalen är alldeles för få i grundskolan så det skulle jag vilja komplettera ditt förslag med.

  2. september 1, 2011 2:07 e m

    Jan,

    Om vi ska uppnå någon form av respekt för skolans ämnesplaner så kan man inte ägna sig åt att skriva dem på det sätt man har gjort nu. När man läser vissa av dessa ämnesplanerna så får man intrycket närmast av att det inte är samma person som har skrivit det centrala innehållet och betygskriterierna. De hänger knappt ens ihop.

    Jag är också en förespråkare av att vi ska följa nationella styrdokument. Tro inget annat. Men när det dyker upp diverse dumheter så måste vi allvarligt fundera över i vilken grad vi faktiskt ska implementera detta ute i verksamheten eller om vi behöver annorlunda. Ett exempel på detta är följande formulering i en av ämnesplanerna i Samhällskunskap:

    ”Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.”

    Jag kan inte tolka det här på annat sätt än att vi ska lära eleverna att kategorisera människor utifrån olika kategorier såsom till exempel sexualitet, kön, funktionshinder och så vidare. Detta är en av de värsta formuleringarna jag har sett på många år efter att ha tittat igenom styrdokument från tidigare år också. Denna formulering tänker jag strunta i och istället förmedla vikten av allas lika värde och allas lika rättigheter till eleverna. Det har jag ett massivt stöd för i läroplanen och i skollagen. Om regeringen tror att jag tänker köpa den här typen av formuleringar som hotar allas lika värde så tror dom fel.

    • september 1, 2011 2:43 e m

      Jag tror att vi måste ha oerhört trorrt på fötterna när det gäller att bryta mot kursplanemål.

      Jag har ett litet redskap förklaring på ditt dåliga exempel. De nya styrdokumenten är hierarkiska och värdegrund är överordnad ditt citat. Detta innebär att det går att tolka som att ni ska problematisera nuvarande befintliga kategoriseringar.

      • september 1, 2011 3:29 e m

        Det är en annan tolkning av det hela. Men jag ser en fara i sådana här formuleringar kring att de tolkas helt fel. Då blir det tokigt.

      • september 2, 2011 7:06 f m

        Ja, fast jag tycker att lärares yrkesetik och kompetens kan vara en garanti mot feltolkningar.

  3. Göran Tullberg permalink
    september 1, 2011 3:43 e m

    Frihet för elever att gå fram i den takt de förmår. Är det en frihet elever bör få?
    De har den inte nu!

  4. Göran Tullberg permalink
    september 2, 2011 7:01 f m

    Långsamma elever och elever med svag bakgrund tvingas in i en årskurs som inte är deras -trots åldern. De krossas obarmhärtigt. Inte en eller två utan tusentals varje år.

    Det finns ett jämlikhetskrav på att alla elever skall vara lika duktiga. De skall följa med andra i samma ålder. Orkar de inte, så flyttas de fram i årskurserna utan att kunna följa utbildningen. De lär ingenting och får aldrig jobb.

    Stör det er? Vill ni att elever skall få gå fram i sin takt? Svara gärna!

    Vet ni ven Procustos var? Han var, enligt en antik saga, en värdshusvärd med en enda säng för de resande. Var gästerna ör korta för sängen, så drogs de ut tills sängen passade. Var de för långa högg han av huvud och fötter tills de passade.

    Svensk skola är en prokustossäng! Stör det?

    • september 2, 2011 7:10 f m

      Jag hade en elev i en kurs som handlade om att ta fram avancerade tekniska dokument och upptäckte efter ett tag att hon inte kunde skriva ett vykort hem från semesterresan. Vi är oerhört överens om att ett av svensk skolas stora problem är att man inte tar hänsyn till nödvändiga förkunskaper utan ska stoppa in alla i en mall.

      Likformighetsivrarna hävdar att elevbeslut i mycket unga år inte ska få påverka vilka utbildningar och yrkeskarriärer som är öppna men jag hävdar att differentiering är nödvändig för att alla ska kunna få en andra chans på en yrkeskarriär de drömmer om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: