Skip to content

Bra skrivet om progression

september 1, 2011

det finns kritisk trösklar i vår strävan mot himlenProgressionen i kursplanerna har en lite reflektion kring hur vi lärare ska stötta att elevernas kunskaper blir både allt djupare och bredare. Jag har tidigare skrivit Progression ett viktigt begrepp som borde vara lätt för att det är viktigt att vi i skolans värld inte bara halkar omkring med något slags ytkunskap utan lyckas använda att kunskap bygger på kunskap. Det finns en riktig anti-progressions rörelse som lyfter fram att det är stört omöjligt att beskriva alla vägar för progression och sen generaliserar den kritiken till att progression är fel. Detta är oerhört farligt, vi måste utnyttja att vi vet att kunskap bygger på kunskap.

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. K. H. permalink
    september 1, 2011 11:11 f m

    Finns det verkligen människor som är motståndare till progression? Har du nåt exempel på hur de argumenterar, en länk kanske?

    • september 1, 2011 8:15 e m

      Bloggaren lärarutbildaren Tysta tankar är mycket tveksam till progression och har i många kommentarer gisslat begreppet. I Bologna allt eller inget finns det en hel del att progression växer sig oerhört otympligt:

      ”Många såg sig som potentiella fältherrar som med kursplaner och progressionsstrukturer skulle erövra världen.”

      Från Kvalitetsosäkring kommer följande:

      ”Varje progressionstråd hade sin egen logik och om vi ändrade i någon del hotades helheten.”

      I Barnen och badvattnet finns följande:

      ”studentens så kallade ”progression”. Det är inte mitt favoritord.”

      ”För mig är ordet kopplat till en form av formaliserad och förutbestämd utveckling. Vi skriver kursplaner, formulerar lärandemål, ritar inlärningskurvor – och samtidigt lär sig folk i sin egen takt och på sina egna villkor!” (i en kommentar)

      ”Och jag som drömmer om en dag utan att behöva höra P-ordet….” (i en kommentar)

      När jag möter framför allt yngre lärare finns det många attityder kring att vi lärare inte ska fundera kring progression, det ska ske spontant utifrån eleven osv. Jag funderar därför om det finns många lärarutbildare med samma kritiska inställning till begreppet som Mats Olsson (Tysta tankar).

  2. Göran Tullberg permalink
    september 2, 2011 6:16 f m

    Progression eller framsteg är ett måste! Nu har skolutvecklingen stannat sedan 60 år. Mats skrev något om att lärarutbildningen förlorat kontakten med verkligheten. Man söker inte längre lärare som presterar bra och positivt utan bara lärare som pluggat in utantill.

    Varje skola skall vara en experimentskola – den måste utvecklas. Den måste söka nya former och nya kunskaper om den vill lära för livet. Helst skall utbildningen ligga före samhällsutvecklingen åtminstone får den inte som nu ligga 60 år efter.

    Kanske har de som ogillar progression inte förstått vad ordet betyder. Det är framsteg! Skulle inte skolan göra framsteg? Skall den aldrig komma ur sin stenålder?

    Skolan är inte bara dålig! Den är fullständigt botten. Kalla grundskolan för bottenskola!

    • september 2, 2011 6:54 f m

      Vi har ofta likadana åsikter om vad som är fel men jag är mycket mer positiv till det vi redan har och förordar små förbättringssteg så att vi inte förstör något bra.

      Koncentrationsläsning har jag varit med och fått till flera gånger inom befintlig skolstruktur, kraftfull progression så att alla elever når nya helt andra nivåer lyckas jag och mina kollegor ofta med. Samarbete mellan lärare med samma ämnen fungerar ofta väldigt väl på informella vis.

      Det är oerhört illavarslande att svensk skola hela tiden sjunker i förhållande till resten av världen och det kommer få sorgliga konsekvenser för Sverige men jag poängterar att vi ligger långt upp på den bästa halvan fortfarande. Vi har saker vi vill bevara också.

  3. Göran Tullberg permalink
    september 2, 2011 9:25 f m

    Det är som du säger. Om vi river allt, så får vi leve i spillrorna många år framåt. Men det hindrar inte att skolan måste förändras snabbt och radikalt.

    Det finns nytt som kan införas på stört utan störningar. Koncebtrationsläsning av lärarlag inom ett eller två ämnen, där lärarna har all makt och allt ansvar och en helt egen ekonomi. Då behöver inte varje skola ha egen administration – det blir en central servicefunktion för stat och/eller kommun och för lärarna.

    Dessa enheter skiljs ut, så att vi får små en- eller tvåämnesskolor med närhet. Lärare lägger egna och elevers scheman. Centraler med servicefunktioner tar hand om problem med hälsa och bråk i skolan – psykolog, kurator, läkare, polis o s v.

    Elever får gå fram i sin takt och från sin förmåga och utgångsläge. Alla skall ha maximala chanser. Lärare undervisar bara i ämnen de behärskar och är tända på. Alla stora prov är centralt givna och ges individuellt när en elev vill ha dem. Underkänt förekommer inte.

    Detta kan göras med en gång. Då kan man samtidigt avsked rektorer och förstatliga ledningen av skolorna för att rädda ekonomin och få bort okunnigt folk i ledningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: