Skip to content

Kina och utbildning

augusti 22, 2011

saker ska sammanbindas och hänga ihopKinas utmaning är större än vi tror tar upp konkurrensen från Kina som västvärlden möter men inte det gamla vanliga kring jobben utan djupare kring att de skapar varor vi vill ha i mycket större utsträckning än vi gör. Jag anser att det hänger ihop med att vi prioriterat ner utbildning jämfört med kortsiktiga behov.

Den ekonomiska kortsiktigheten kan bli dyr men jag funderar på om inte samma korta tänkande fått oss att fokusera på omsorg istället för kunskap även inom skolan?

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. augusti 22, 2011 8:05 f m

    Jan,

    Den här ekonomen är ute på väldigt hal is när han bara lyfter den ekonomiska aspekten i stort sätt. Kina är en viktig handelspartner för västvärlden. Men vi ska samtidigt markera med största möjliga tydlighet som jag ser det att den förföljelse av oppositionella som äger rum i Kina är helt oacceptabel.

    Det innebär att man inte som den här ekonomen gör bara kan sätta fokus på den ekonomiska aspekten. Om det innebär att vi får sämre handel med Kina för att vi ställer krav på demokrati och mänskliga rättigheter så får det bli så. Det viktigaste är inte handeln med Kina utan att det kinesiska folket får demokrati och blir av med en korrupt regim som borde lämnat makten för länge sen. De mänskliga rättigheterna står över allt annat som jag ser det.

    Det kokar under ytan i Kina och de oppositionella försöker samla sig. Det är de aktivister som dagligen riskerar livet för att Kina ska få demokrati som vi borde stödja och inte den kinesiska regimen i Peking. Den kommunistiska diktaturen borde falla snarast möjligt och ställas till ansvar i internationell domstol för brott mot mänskliga rättigheter.

    Jag tänker inte stillatigande se på när människor blir nerskjutna i Tibet när de försöker demonstrera fredligt av kinesisk militär. Lägg där till massakern på himmelska fridens torg så kan man konstatera att den kinesiska regimen gör sig skyldig till brott mot mänskligheten. Vi kan göra som den här ekonomen gör och tala ekonomi. Men först ska denna diktatoriska och korrupta regim bort från makten. Det måste vara det primära målet för västvärldens agerande gentemot Kina.

    När det gäller skolan så är omsorgsuppdraget väldigt viktigt som jag ser det för en skola som bygger på demokratins grund. Hårdare tag är inget som har stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet. Det allt hårdare klimatet i skolan måste bytas ut mot ett mer humant klimat där mänskliga rättigheter står i absoluta fokus. Man riskerar med dessa allt hårdare tagen och allt hårdare klimatet att strypa lufttillförseln till skolan.

    Det kommer få enorma konsekvenser för eleverna, lärarna och all annan skolpersonal. Dessa konsekvenser kommer inte att vara positiva. Den främsta konkurrensfördelen som vi har i vårt land är vår demokrati och våra mänskliga rättigheter. Det är med ett mer humanare klimat i skolan som vi verkligen kan bli en skola i världsklass. Alla barn och ungdomar har rätt att gå i den svenska skolan och få en utbildning. Nu är till och med den rättigheten hotad.

    Barn och ungdomar med asperger och autism tvingas i stor utsträckning stanna hemma för att de inte kan gå i skolan då skolan inte klarar av att ge det stöd dessa elever behöver. Att dessa elever inte får gå i skolan och få en utbildning värd namnet är ett direkt brott mot FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna (artikel 26). Det rör sig om hela 6 av 10 elever Asperger som överhuvudtaget inte kan gå i skolan pga. problem som rör skolmiljön och det särskilda stöd de har rätt till.

    http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=51650

    //Frekar06

    • augusti 22, 2011 9:11 f m

      Jag håller inte med dig på två punkter:

      1. Det är inte fritt upp till oss att ta ställning till Kinas bristande demokrati. Ifall de får sitt system att fungera blir de troligen världens ekonomiskt mäktigaste och då kan vi tycka allt vi vill utan att det betyder ett enda dugg. I det sammanhanget är det intressant att få en initierad analys av hur framtiden kan se ut.

      2. Omsorg är viktigt för lyckad undervisning och i fin Vygotski anda har svensk skola fått in mycket av detta men jag tycker att det är oerhört synd att svensk skola är så dålig på den andra minst lika viktiga aspekten. Utmaningar är oerhört viktiga för lärarandet. Att elever har långtråkigt i skolan och stimuleras mer hemma är för vi lärares största utmaning.

  2. augusti 22, 2011 1:51 e m

    Det kinesiska folket kommer att göra revolution förr eller senare. Det kokar under ytan. Då är den kinesiska diktaturen historia. Du gör samma fel som den här ekonomen och bara tittar på den ekonomiska biten. Det här handlar i grunden inte om ekonomi. Det handlar om att den kinesiska befolkningen ska få demokrati och mänskliga rättigheter. Vi får tycka vad vi vill om den kinesiska regimen och diktaturer i världen. Att vara återhållsam i kritiken mot diktaturer är inte ett alternativ för min del.

    Desto fortare vi får en övergång till demokrati i Kina desto bättre är det. Demokratin är en förutsättning för god ekonomisk utveckling. Den balansgång den kinesiska regeringen går kommer inte hålla i längden. Brasilien är ett mycket tydligt exempel på hur man kan ta ett land till en fullvärdig demokrati och få en ekonomisk utveckling som få länder klarar av.

    Ett enat folk kan inte besegras. Vi ser nu hur den arabiska våren har spridit sig till land efter land. Det senaste i raden är Israel där man kräver social rättvisa. Människor är rasande och den här revolutionen kommer för eller senare också sprida sig till Kina.

    Det är viktigt att utmana eleverna. Detta kan dock göras inom ramen för nuvarande skola med ett lika omfattande omsorgsuppdrag som idag. Den demokratiska värdegrunden är ett alldeles utmärkt exempel på ett verktyg för att utmana elever. //Frekar06

    • augusti 22, 2011 2:14 e m

      Jag hävdar att även demokrati är något som införs på kulturellt skilda sätt. Det är varken den svenska eller den amerkanska varianten som blir Kinas väg. Deras införande av kommunism med många drag lånade från tidigare regimer var ju ytterst överraskande för omvärlden jag undrar om inte demokratin kommer på ett lika speciellt sätt. Det verkar inte som att deras växande makt kommer påverkas markant av vilken väg de använder för ökad demokrati och det är absolut uppenbart för den som mött kineserna att deras ambitioner gentemot omvärlden inter skulle förändras genom införande av demokrati.

      Framtida generationer kommer möta ett brett spektrum av utmaningar inom mängder av områden. Det är inte i konflikt med omsorg om våra unga men absolut i konflikt med stoppa huvudet i sanden attityder kring att kraftfulla kuskapsutmaningqr behövs för alla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: