Skip to content

Jan Björklund är fantastisk

augusti 15, 2011

Jag har alltid haft svårt för personen Jan Björklund men jag blev så förvånad när jag upptäckte att en oerhörd majoritet av lärarbloggarna var så negativa till allt han står för. Att som lärarbloggare säga något positivt om honom är som att komma ut. Jag sitter här och har riktigt ont i magen för jag känner att mina andra syrliga karameller blir obetydliga. Nu kommer min åsikt som ett citat från Johan Kants inlägg Jan Björklund – svensk skolas frälsare:

Men jag tycker att Jan Björklund är fantastisk. Vilken annan politiker har satt skolan i fokus som han har gjort? Vilken annan politiker har gång på gång velat satsa på lärarna? Viken annan politiker har haft skolan som det viktigaste politiska spörsmålet? Vilken annan politiker har ställt krav på att lärarnas status ska öka och att skolan som politiskt ämne ska ligga högst upp på agendan? Vilken annan politiker har velat att staten ska ta ett fastare grepp om skolan, till och med velat förstatliga lärarna? Ingen annan politiker har drivit dessa frågor som Jan Björklund. Han driver svensk skolutveckling framför sig, driver att skolan måste bli bättre och att det måste satsas på läraren. Vad är det för fel med det?

kommer SKL följa någon fyr innan svensk skola går på isberget

5 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    augusti 15, 2011 8:08 f m

    Johan har rätt så till vida att Jan Björklund visat större intresse och gjort mer för skolan än någon föregående minister. Men han räcker ändå inte till. Han har inte den erfarenhet, den utbildning eller den insikt som behövs för att inse de mest skriande behoven.

    (1) Pedagogisk ledning måste till lämnas över till fullt kompetenta, erfarna lärare. Det är bara de som vet hur utbildningen skall utformas. De som leder måste vara närvarande och följa eleverna. Detta diskvalificerar rektorer som pedagogiska ledare.

    (2) Utbildningen tål inte att splittras i tiden. Den måste bedrivas koncentrerat.

    (3) Skolan måste anpassas till enskilda elever och enskilda lärare. Underbetyg FÅR INTE förekomma. Alla elever måste lyckas. Underbetyg för elever är underbetyg för skolan.

    (4) Skolan måste ständigt utvecklas. Samhället förändras. Skolan skall utbilda för livet i samhället. Varje skola skall vara försöksskola.

    (5) Skolan skall rusta eleven för livet. Det viktigaste för eleven är chans till bra jobb!

    (6) Trivsel och samarbete skall prägla arbetet i skolan. Mobbing och förstörelse får inte förekomma.

    Björklund vill gott, men räcker inte till!

  2. augusti 15, 2011 9:18 f m

    Björklund har fått igenom större autonomi för skolan gentemot kommunbyråkrater, förtydliganden och utökad rättigheter för lärare, …. och strävar i mycket åt samma håll som dina förslag.

    Han räcker inte till men det är inte hans fel. Det finns många som har mer makt över skolan än utbildningsministern. Han kan för lite men mer än många skolfrälsare. Vi skulle behöva några duktiga forskare som övergav de gamla köttgrytorna och polemiken för att hjälpa honom förbättra skolan.

  3. augusti 15, 2011 7:02 e m

    Frekar06 refererar till detta inlägg i Björklund bör lämna sin post men tyvärr fungerar inte pingback verkar det som. Här är mitt svar:

    Mina argument för min positiva inställning till Björklund om att han lyft lärare, kunskapsuppdraget och fokuset på skolan är utförligare beskrivet i inlägget som Fredrik referar till. Jag tänkte här kommenterar det som jag uppfattar Fredriks två huvudargument mot Björklund.

    1. Björklund och Leijonborg var med rätta ytterst negativa till att den ständiga inkluderingen av elever på de andra elevernas bekostnad. När deras tankar fått bearbetas så visar det sig att de inte har något emot inkludering utan bara vill få bort de ogenomtänkta instoppande av elever som läraren inte klarar av. Björklunds skrivningar kring särskilt stöd höjer kraven på att skolan om att lyckas med särskilt stöd och innebär en riktigt kraftig kunskapsgaranti för alla och alltså en minskning av den riktiga exkluderingen från samhället.

    2. Det finns faktiskt en hel del undersökningar kring hur lite citerad svensk skolforskning är och hur liten andel som handlar om själva lärandet. Björklund själv har faktiskt varit ganska hovsam i sin kritik av skolforskningen och absolut inte drivit någon hets. Det känns som att vissa inom skolforskningen är som prinsessan på ärten när det gäller kritik av dem själva men underligt nog kan samma personer rikta svavelosande kritik av befintlig lärarkår. Den hetsen tycker jag riktigt illa om.

    • augusti 16, 2011 7:52 f m

      Jan.

      Har svarat på din kommentar (hoppas jag i alla fall, då min blogg till så sent som igår trodde att där endast var en kommentar på det inlägget, dvs. din, trots mitt svar). Lägger in svaret här också.

      Forskningen talar om att vi ska ha mer av inkluderande lösningar, inte mindre som Björklund uppenbarligen vill ha. Problemet är att man inte i skolan faktiskt har tillämpat inkludering på ett sätt som föreskrivs i forskningen utan det har snarare varit ett allmänt experimenterande.

      De skolor, däribland Norrebroskolan, som faktiskt fattar beslut om inkludering som är förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet lyckas. De som frångår de inkluderande lösningar som beskrivs i forskningen och istället börjar experimentera kommer inte att lyckas. Vi ska ha en skola för alla. Det skapar vi inte genom mer av specialundervisning som Björklund vill ha.

      (Se länk till mitt inlägg där jag svarat i Jans kommentar ovan)

      Frekar06

      • augusti 16, 2011 9:48 f m

        Du säger ”Forskningen talar om” och jag är skeptisk till om du har belägg för din ståndpunkt. Ännu mer tveksamt är det att ger intrycket av någon slags konsensus finns bland forskare vilket ju inte stämmer.

        Jag tror att du talar om Nossebroskolan och i så fall har jag en hel del information som påverkar slutsatserna.

Kommentera

