Skip to content

30+15

augusti 5, 2011

Arbetsgivaresidan håller på att ladda upp för 40+5 (dvs. minskad förtroendetid) och de är självsäkra ”En förändring av arbetstiden kommer, var så säker! Den nuvarande är otidsenlig! !7-18 klocktimmar av 45 är tills mred elever”. Ja, hur någon kan få 40-timmarsvecka till något framtidsinriktat är svårförståeligt men de räknar kanske med att de som sägs med tillräcklig styrka får genomslag oavsett hur dumt det är?

Samtidigt har begreppet utvidgat lärarkollegium fått riktig kraft och här söker lärare frivilliga samarbeten inom mängder av områden för att kunna möta eleverna bättre. De skapar riktigt effektiva förberedelser och de bygger lösningar med modern teknik där inte skolans geografiska gräns hindrar nya sätt att tillsammans möta eleverna. En självklar modernisering av arbetsvillkoren för att möta detta borde vara att öka förtroendearbetstiden och satsa på 30+15.

Annonser
8 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    augusti 6, 2011 6:23 f m

    Jan!

    Har du funderat på hur elevernas och lärarnas arbetsdagar ser ut?

    Elever springer trappa upp och trappa ner med 40 minuters mellanrum till ständigt nya ämnen och ständigt nya lärare. Lärarna springer från en klass till en ny och ofta från ämne till ämne, styrda av ett skolschema som tvingar många att syssla med läroämnen de inte behärskar. Skolan är en enda röra.

    Elevernas studiegång tvingas följa deras ålder. En analfabet på 12år som inte kan svenska tvingas in i 12-års klassen och blir intellektuellt massakrerad.

    Skolan styrs av folk (massor av folk) som ingenting vet om ämnespedagogik. De har ingen utbildning, ingen erfarenhet och DE ÄR INTE ENS DÄR! All denna påtvingade överhet kostar miljarder i löner, resor och stora tjänsterum och mycket, mycket mer i försämrad skola.

    Nu har arbetsgivarsidan upptäckt att 40 minuter bara räcker till att samla elever från korridorerna (15 minuter), få lugn i klassen (15 minuter) och avsluta lektionen (10 minuter). De har tänkt sig att ytterligare 5 minuter skulle ge 15 minuters studier av de 45.

    Om de tänkt i nya banor, så hade de låtit en grupp av lärare i samma ämnen ( tex 3 eller 4) ha samma elever (t ex 36 eller 48) under 7 – 14 veckor och själva lägga scheman, som passade det de sysslade med. Fasta rutiner där samarbete och trivsel gnuggades in, inget spring, anpassning till elevers och lärares intresse och förmåga.

    DU HAR HÖRT DET FÖRR! LÅT LÄRARNA UTFORMA UNDERVISNINGEN! DET ÄR BARA DE SOM KAN! LÅT DEM ARBETA SAMMAN! DE BEHÖVER INGEN LEDNING AV OKUNNIGT FOLK. LÄRARNA BEHÖVER LEDNINGENS MILJARDER.

    • augusti 6, 2011 6:39 f m

      Du har helt rätt i att nuvarande schemasystem har stora problem men min huvudpoäng handlar om att det är den djupa ämneskompetensen som blivit en sådan bristvara att skolan börjat springa benen av sig i försök att flytta runt det lilla den har för att täcka upp för alla hål. Det känns inte som att det är kunnigt folk som kritiserar schemaupplägget bl.a. för att tema ses som en lösningsväg samtidigt som tema kräver ännu mer ämneskompetens för att det ska bli bra. Större lärarautonomi minskar inblandningen från en ledning som kan för lite och nu innebär det utvidgade lärarkollegiet en fantastisk möjlighet till att skapa kraftfulla samarbeten utan att det kostar tid från skolledningar och kommunbyråktater.

  2. augusti 6, 2011 8:45 f m

    Ja, eller t o m gå hela vägen med det jag förstår finns i förarbetet till Arbetstidslagens kring ”Förtroendearbetstid”:

    ”Här är ditt uppdrag (dessa elever/ämnen/mål): varsågod och lös. Frihet under ansvar.”

    • augusti 6, 2011 10:00 f m

      Ja, det här med uppdraget och att lösa det och kontrolleras på resultatet är bara så rätt. Det är väl i och för sig så att rektor kan behöva lite utrymmme för att kunna täcka upp när det uppstår problem och profilera skolan på något sätt men du har rätt i att det kunde vara mindre än 30 timmars arbetsförlagd tid.

  3. augusti 6, 2011 8:46 f m

    Hursomhelst helt rätt att vi proaktivt lämnar konstruktiva förslag istället för at bara reaktivt invänta 40-timmarsveckan (vars grunder jag fortfarande inte förstår)

  4. Göran Tullberg permalink
    augusti 6, 2011 9:35 f m

    BRA JAN!

    Så är det. Den djupa ämneskompetensen får man på två vägar. Dels ha en bra utbildning i ett ämne (med sidospår). Och dels genom att jobba i grupp.

    Vi var fem kemilärare med lång erfarenhet och gedigen utbildning Alla hade sina specialiteter. Jag var organisk kemist och med miljöanknytning, en var biokemist, någon var oorganisk och fysikalisk kemist och några sysslade med teknisk och industriell kemi. Någon var jättebra på datoranvändning, jag sysslade med forskningsanknytning och andra var experter på alla de mätmetoder kemin har. Vi täckte allt!

    ”Större lärarautonomi minskar inblandningen från en ledning som kan för lite och nu innebär det utvidgade lärarkollegiet en fantastisk möjlighet till att skapa kraftfulla samarbeten utan att det kostar tid från skolledningar och kommunbyråktater.”

    Bra Jan. Önskar jag sagt det själv!

Trackbacks

  1. Diskussionen om skolan i sociala medier | Frekar06 Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: