Skip to content

Systemfel

juli 30, 2011

Vad är det som bromsar .... en bättre skola?

… och det är inte LR och Björklunds fel. De har liksom inte haft makt över att skapa den skola vi har nu.

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. juli 30, 2011 12:20 e m

    Jan,

    Det är nog så att alla vi som arbetar med skolan och frågor relaterade till skolan har ett ansvar för att det har blivit så här. Det gäller i högsta grad också LR och Björklund. Det jag är rädd för är att de reformer som vi nu får inte heller kommer lösa de systemfel som finns. Risken finns att det här kommer eskalera ännu mer då egentligen ingen politiker i det här landet vill se över skolsystemet som sådant.

    Nu har vi hamnat i ett så pass allvarligt läge i skolan att vi borde utvärdera allt från minsta reform till stora reformer som läroplaner och så vidare. Detta borde man gjort under hela tiden. Nu måste man istället som jag ser det göra en jätteutredning av hela skolan. Vi måste gå mycket djupare ner i vad som har orsakat krisen i skolan än det regeringen och oppositionen för den delen vill göra. Om vi inte hittar orsakerna till systemfelen så kan vi aldrig angripa kärnan i problemen.

    Det man inte ska glömma bort i det här var att det var en borgerlig regering som införde det Björklund nu kallar för flumskola. Men oppositionen agerar inte heller snyggt i den här frågan. Det verkar vara viktigare att ägna sig åt politiskt käbbel internt än att faktiskt komma tillsammans och plocka fram en skolpolitik som vi kan stor uppslutning kring istället för att den ene fattar ett beslut som sedan rivs upp av den andre för att en tredje sedan ska komma med ett helt annat beslut än de två tidigare.

    Allvarligt talat så liknar de senaste 30 årens skolpolitik (oavsett om vi har haft vänster- eller högermajoritet) en politisk cirkus om man tittar tillbaka och det ser inte ut att bli bättre nu med SD:s inträde. Desto längre vi väntar med att försöka rätta till de riktigt allvarligt systemfel som finns desto värre kommer krisen bli och desto mer kommer den att kosta att ta sig ur (om vi kan ta oss ur den, för det är inte säkert om vi passerar en viss gräns, en gräns som vi snart kommer nå är jag rädd).

    Jag har dock inte ändrat uppfattning om LR och Björklund. Den politik de står för är fortfarande inte bra enligt mitt sätt att se på saken. Protesterna mot den här politiken blir dessutom allt större. Här är ett nätuppror mot Björklunds politik (som LR står bakom):

    http://sites.google.com/site/barnuppropet/underskrifter-1

    Jag har själv nu skrivit på också. Där gör man tummen upp för en mer humanare skola. Det är inte bestraffning och sanktioner samt centrala tester som gör att eleverna lär sig. Det är deras lust att lära och deras känsla av att få en utbildning som känns relevant för dem som gör att de lär sig saker. I mars 2009 hade över 8 000 lärare, speciapedagoger och andra som är intresserade av skolan på uppropet. Frekar06

    • juli 30, 2011 1:25 e m

      Du vill ha en stor undersökning av vad som gått snett med svensk skola och då hävdar jag att Björklunds och regeringens viktigaste förslag handlar om att kunna ta reda på vad som fungerar bra och dåligt i skolan.

      Vi alla lärare, makthavare, fack har ansvar för att skapa en bättre skola men det är bara dumt att låta lärare LR eller ny utbildningsminister ta ansvar för systemfel de inte kunnat påverka.

      Skolan översvämmas av tabuämnen, ord som byter betydelse och kamouflage av misslyckade reformer och konsekvenser av nedskärningar. Barnuppropet internetnamnlistan startades av personer som tjänar bra med pengar på just sina skolrecept. Besök gärna Johan Kants blogg och läs vad han skriver om det.

      • juli 30, 2011 2:57 e m

        Jan,

        Problemet är att regeringen inte har lagt något sammanhängande förslag på hur vi ska ta reda på vad som är bra och dåligt i skolan. Det finns inga tendenser ens till att man till exempel tänker utvärdera de reformer som nu ska genomföras. Det är alltså samma villospår som man varit inne på under trettio år kring utvärderingar. Man har bara förklätt det i andra termer. Att tala om fler nationella prov (som har visat sig vara omöjliga att använda för att utvärdera över längre tid då proven är av kraftigt varierat slag) som utvärderingar håller inte.

        När det gäller Skolinspektionen som man har infört så är man oeniga inom forskningen kring huruvida detta alls har några effekter. Det är därför man nu har startat ett större forskningsprojekt på EU-nivå för att utreda effekterna av en skolinspektion. Vi kan i realtid till en försumbar kostnad, programvaran i det här fallet är gratis (Google Docs) tillsammans skapa professionella utvärderingar för skolan. Men ingenting eller väldigt lite händer. Vi har större möjligheter nu än någonsin att få professionella utvärderingar. Den möjligheten måste vi ta tillvara på.

        http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/06/17/sverige-deltar-internationell-forskning-skolinspektion

        Jag har skrivit under det här upproret av följande skäl:

        a) Jag vill ha en mer humanare skola, vilket de ger uttryck för också.

        b) Jag vill inte ha mer av hårdare tag och en hårdare attityd mot elever.

        c) Jag vill med omedelbar verkan införa FN:s barnkonvention i svensk lag.

        d) Jag vill ha mer elevaktiva arbetssätt och inte mer lärarcentrerad undervisning något som jag verkar vara överens med uppropet om.

        Jag har fått nog av den utveckling som är nu med hårdare tag och ett allt hårdare samhällsklimat både i och utanför skolan. Jag kommer alltid oavsett om det är i eller utanför skolan försvara ett humant samhällsklimat, elevers rätt till en undervisning där det är dem som står i fokus och inte där vi får mer koncentrerat till läraren (där eleverna närmast blir passiva lyssnare) och demokratiska fri- och rättigheter. Det är här en av de stora konflikterna finns i form av vilket förhållningssätt till elever vi ska ha.

      • juli 30, 2011 3:34 e m

        Ska man börja följa upp måste man börja i någon ände. Det riktigt bra systemet måste växa fram.

        Jag vill också ha en human skola men det största problemet i dagens skola är för lite stimulans och iutmaning så att eleverna blir orillräckigt förberedda för det som kommer sen.

  2. juli 30, 2011 12:22 e m

    Obs: Fel uppgift i mitt inlägg. Det ska stå något under 8 000 lärare osv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: