Skip to content

Bra tankar men …

juli 18, 2011

A look at teaching 2030 är fylld av bra saker men fyller mig med ett stort men. Riskerar vi inte att dölja det vi redan har bakom fina ord så att vi riskerar att prata förändringar i stället för att skapa dem? Är det den frågan Tysta tankar ställer i inlågget Jag ska jobba med kurser i entreprenörskap i höst.

2 kommentarer leave one →
  1. juli 18, 2011 3:36 e m

    Jan,

    Nu satte du ett antal politiker och skolledare på hal is. Jovisst. Vi riskerar att försätta oss i en situation där det pratas om förändring och inte görs förändring. För det är nämligen två skilda saker att prata och att faktiskt göra.

    Det är dock som så att jag tycker att man i filmen har för låga visioner. De visioner som man här presenterar inom lärande och IT kan bli verklighet nu. Vi har alla tekniska redskap vi behöver. Därmed kan vi sluta diskutera teknikfrågan och övergå till att diskutera hur vi som lärare ska använda tekniken för att förbättra våra elevers lärande, men också såväl undervisning som examination (vilket ju är kopplat i och för sig till elevens lärande).

    Jag håller själv på att skriva på en serie om ”En skola för 2000-talet” på min egen blogg. I samband med det så har jag hittat tillbaka till något som heter Second Life. Det är en virtuell 3D-värld med enorma möjligheter. Då hittade jag den här filmen om hur man kan använda Second Life för att undervisa i Naturvetenskap i Second Life:

    Detta är så pass intressant tycker jag att jag överväger att lämna min idé om undervisning om EU för examensarbetet och istället försöka få skriva om undervisning i Second Life. Jag tror nämligen att Second Life kommer vara en del i framtidens lärande. Vi har tekniken, vi har möjligheterna till att göra lärandet bättre. Det börjar bli tid att komma igång med detta på riktigt allvar nu.

    • juli 18, 2011 6:48 e m

      Second Life har inte tagit fart ännu och det känns fortfarande som att det är osäkert om det blir något. Att denna typ av interaktivitet kommer med bra saker för skolan känns som helt självklart men enligt det gamla uttrycket ”teknikförändringar kommer senare och på oväntade sätt” så skulle jag gissa på att genombrottet kommer som en produkt i gränslandet Google+ och Skype eller något sådant istället för den version som finns nu.

Kommentera

